Werken met soft conversies in de reisbranche: wel of niet doen?

Het is een uitdagende tijd voor bedrijven in de reisbranche. Consumenten vinden het spannend om tijdens deze coronaperiode een reis te boeken, dus boekingen blijven achter. Is het in de reisbranche waardevol om te werken met soft conversies, of levert dit in deze tijd te weinig op? In dit artikel deel ik of het in de reisbranche zinvol is om te werken met soft conversies.

Harde en soft conversies

We kennen allemaal de manieren om te converteren door direct te bestellen of te boeken. Dit noemen we een harde conversie. Dit is een directe lijn naar het resultaat. Vaak is dit een financieel doel dat tot omzet leidt, bijvoorbeeld bij een online bestelling.

Een soft conversie leidt niet direct tot extra omzet, maar kan het bedrijf later alsnog resultaat opleveren. Het is een waardevolle manier om in contact te komen met een potentiële klant. Bekende voorbeelden van soft conversies zijn:

  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Downloaden van een whitepaper of magazine
  • Gebruiken van een chatfunctie op de website of een product toevoegen aan je winkelmandje

De drempel naar een soft conversie is veel lager dan naar een harde conversie. Als je de lead op de juiste manier opvolgt, is een soft conversie heel waardevol. In de praktijk wordt er vaak met beide soorten conversies gewerkt om potentiële klanten succesvol door de verkoopfunnel te leiden.

Fases en soft conversies in de reisbranche

Er gebeurt veel in de reisbranche. We leven door het coronavirus in een spannende tijd waarin niets zeker is. Het boeken van een reis is dus een hele stap. De meeste mensen zitten met veel vragen. Kan hun reis wel doorgaan? Moeten ze zich laten testen? Worden ze gerepatrieerd als het land ineens op slot gaat? Vanwege deze onzekerheden wachten de meeste mensen nog met het boeken van een reis.

In de reisbranche zien we dat veel bedrijven vooral met harde conversies werken. Het pushen naar de definitieve boeking lijkt maar door te gaan. Dat is best bijzonder, aangezien de reiswereld nog steeds zijn beperkingen kent door de maatregelen. Is het dan nog wel passend om aan te sturen op een directe boeking? Het inzetten van soft conversies is in deze fase heel belangrijk. Je bouwt alvast een bestand op met potentiële klanten die je kunt benaderen als er weer meer gereisd kan worden. Dit is het moment om als bedrijf in de reisbranche met creatieve oplossingen te komen. Hoe werk je in de praktijk dan met soft conversies?

1. Oriënterende fase

Als consumenten zich nog aan het oriënteren zijn, kun je het beste inspelen op de inspiratie. Hier kun je magazines of inspiratiesheets goed voor gebruiken. Wat voor soort informatie heeft de consument nodig? In deze tijd is het handig om te weten welke bestemmingen veilig zijn, wat het reisadvies is en hoe het zit met de maatregelen. Een ingevuld contactformulier, gebruik van de chatfunctie of een inschrijving voor de nieuwsbrief zijn in deze fase ook mooie voorbeelden van soft conversies.

2. Planningsfase

Is de consument al concreter op zoek? Een soft conversie moet wel van toegevoegde waarde zijn, dus zorg ervoor dat je nieuwe informatie biedt. Dit kan aanvullende informatie over de bestemming zijn, over de reis zelf of over de annuleringsvoorwaarden. Deze informatie kun je de consument bieden door het downloaden van een pdf, maar denk bijvoorbeeld ook aan de consument toegang geven tot een online platform of besloten community waar hij de informatie vindt die hij zoekt.

reismagazine

3. Boekingsfase

Als de consument er klaar voor is om te boeken en tot een conversie over gaat, zorg er dan voor dat alles goed is geregeld. In deze tijd moet je je annuleringsvoorwaarden goed op orde hebben. Zorg er voor dat je dit helder communiceert naar de consument. Merk je dat de conversies toch achter blijven? Je kunt er voor kiezen om het voorlopig op een soft conversie te houden, waarbij de directe boeking later volgt. Zo zit de consument nergens aan vast, maar heb jij wel een potentiële klant. Houd je consument warm met goede e-mailmarketing en waardevolle, persoonlijke contactmomenten.

Bedrijfsreizen

Werk je in de reisbranche en richt het bedrijf zich op bedrijfsreizen? Zakelijke reizen met collega’s, partners of relaties hebben vaak het doel om de relatie te versterken of om de teambuilding te verbeteren. Om deze effecten te realiseren, is het verstandig om goede research te doen en met de juiste partij op reis te gaan. De reisbegeleiding is op zo’n reis net zo belangrijk als de invulling van het programma.

Door te werken met soft conversies kunnen het bedrijf en het reisbureau elkaar beter leren kennen. Zo weet het bedrijf met wie ze zaken doen en of alles wel goed is geregeld. Ook bij deze doelgroep zijn soft conversies dus een goede zet.

Soft conversies in de reisbranche: doen!

Een mogelijk gevaar van een soft conversie kan zijn dat de interesse van de potentiële klant niet helemaal duidelijk is. De weg door de sales funnel is langer en het kost meer tijd, geld en energie om hen te laten converteren. De mogelijke klanten in deze trechter krijgen daardoor soms minder aandacht, waardoor er meer mogelijkheden zijn om af te haken. Daarom is het belangrijk dat potentiële leads op de juiste manier worden opgevolgd.

Zorg er voor dat je waardevolle, nieuwe informatie biedt bij een soft conversie waar de consument iets aan heeft, en geprikkeld wordt om te boeken. Werken met soft conversies in de reisbranche is dus zeker een do, maar dan moet je de conversie wel op de juiste manier opvolgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *