Webwinkels ontdekken TikTok als reclamevehikel

Webwinkels ontdekken TikTok als reclamevehikel


Webwinkels wenden zich snel en steeds makkelijker tot TikTok met hun reclamebudgetten. In de VS is sprake van een stijging van 60 procent van kwartaal op kwartaal.

Dat komt naar voren in een onderzoek waar Mediapost over schrijft. Een peiling onder vijfduizend online winkels levert een bekend beeld op: de adverteerder volgt de consument naar diens favoriete platform.

TikTok ontving in de drie maanden tot juli 30 miljoen dollar reclamegeld van webwinkels.

De totale online reclame-uitgaven door webwinkels, dus ook buiten TikTok, nam met elf procent toe tot 530 miljoen dollar.

Facebook is voor voor deze groep adverteerders al jaren een vaste waarde, maar de grote groei lijkt daar weg te zakken. Adverteerders uit de retailhoek gaven daar slechts 5,6 procent meer uit dan in het vorige kwartaal. Ter vergelijking: bij Google is dat +21 procent en bij Snap -11 procent.

Mediapost meldt enkel de relatieve groeicijfers. Dat verklaart vermoedelijk de grote cijfers van TikTok. Dat is nog maar net bezig met een breed toegankelijk reclameplatform. Groei van ‘niets naar iets’ is verhoudingsgewijs altijd groot.

De Amerikaanse overheid maakt zich zorgen over de enorme hoeveelheid aan persoonlijke data die van Amerikaanse burgers naar China stromen. Ze beschouwt dat als een mogelijk nationaal veiligheidsrisico. TikTok lijkt echter niet van zins daar iets aan te veranderen, aldus een directeur tijdens gesprekken met parlementariërs.

Foto: Sergei F (cc)

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.