Waarom een van de grootste internetbedrijven ter wereld geen bedrijfsnaam op het hoofdkantoor wilde

Waarom een van de grootste internetbedrijven ter wereld geen bedrijfsnaam op het hoofdkantoor wilde

Het hoofdkantoor van Booking .com heet de Booking Campus en beslaat een derde van het Oosterdokseiland bij Amsterdam Centraal.

Het is volgens architecten een van de grootste binnenstedelijke bouwprojecten van Europa. Het is een ‘Smart Building’: een van de duurzaamste en gebruikersvriendelijke panden ter wereld. Niet een gebouwtje waar je makkelijk overheen kijkt.

In het verleden waren de kantoren van Booking helemaal geen unieke panden. Ik ben ooit twee jaar als copywriter door ze ingehuurd en werkte toen op een onooglijke verdieping die ze huurden in het pand van de AFM.

Er gaat een opmerkelijk verhaal over het hoofdkantoor uit de allereerste begintijd. Op de voorgevel was namelijk nergens te lezen welk bedrijf erin was gevestigd.

De reden dat ze op de pui geen lichtbak met de url Booking .com hadden geschroefd, was hun heilige geloof in data.

Een voorbeeld van dat heilige geloof in data. Als ik in mijn tijd een stukje copy op de website wilde aanpassen, dan was dat prima – als ik het effect van mijn aanpassing maar statistisch testte met een multivariatie-test, en natuurlijk in alle 42 talen waarin de website destijds bestond.

Dat betekende dus dat ik van mijn nieuwe stukje copy – bijvoorbeeld een kopje of een button-opschrift – 3 verschillende varianten bedacht en testte tegen de bestaande tekst. Pas als er overal ter wereld een significant statistisch verschil in conversie ontstond in de loop der tijd, veranderden we het kopje of het button-opschrift in de copy die de winnaar was geworden van de test.

Ik kon dus letterlijk geen letter veranderen in de tekst op de website als ik het effect daarvan niet grondig had getest.

De reden dat ze in het allereerste begin de bedrijfsnaam niet hadden bevestigd op de voorgevel van het hoofdkantoor was dat ze daarvan het effect niet konden meten. Gingen ze meer hotelkamers verhuren door hun naam op hun kantoor te zetten? Het was op geen enkele manier statistisch te meten. En dus deden ze het niet.

Een heilig geloof in data kun je hebben als je miljoenen bezoekers per dag hebt op je website, en honderdduizenden conversies. Zoals Booking. Dan heb je data zat om te testen en te weten.

Maar data heb je veel te weinig als je een paar duizend bezoekers per week hebt en maar een handvol conversies. Dan kun je wel testen, maar je kunt niet weten. Het wordt niet statistisch betrouwbaar, ook al lijkt dat wel zo in de tool die je daarvoor gebruikt. Je kunt je data niet vertrouwen.

Hoe optimaliseer je dan je website? Dat doe je door te beginnen met best practices door te voeren. Fouten fiksen die bijna alle websites maken en die klanten kosten.

Door een aantal simpele dingen aan te passen kun je al veel meer leads en sales uit je website halen. Meestal is het een kwestie van kleine stukjes tekst veranderen op je bestaande website.

Je hebt dus geen statistische tools nodig, geen glazen campus op de duurste grond van Amsterdam waar nerds 24/7 aan het testen zijn. Je hebt zelfs niet eens een nieuwe website nodig.

Het enige wat je nodig hebt om snel meer uit je website te halen, zijn best practices.

Daarvan deel ik er 7 in een online seminar dat ik dinsdag geef. Daarin deel ik wat ik heb geleerd uit 19 jaar optimaliseren van websites – eerst voor hele grote internetbedrijven die me inhuurden, en nu al jaren samen met duizenden ondernemers die mijn online training hebben gevolgd over een betere website.

Mijn beste learnings deel ik in het online seminar met de titel:

‘7 copywriting-technieken waardoor websitebezoekers ja zeggen’

Het is een live sessie op dinsdag 20 september van 10 tot 12 uur. Kun je niet op dat tijdstip? Meld je dan toch aan, want ik stuur je de beste tips uit het seminar achteraf ook per post toe, zodat je ze op papier kunt nalezen.

Meld je hier gratis aan:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/wbg-7-copywritingtechnieken-waardoor-klanten-ja-zeggen

Ik zie je daar.

Aartjan van Erkel

« Vorige: Nog nooit zo veel kabaal gehoord in een voetbalstadion

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *