Waarom een actuele perslijst jou aan publiciteit helpt

Een actuele perslijst is essentieel als je via persberichten de pers wilt bereiken. Wanneer de perslijst relevante gegevens bevat, dan wordt het een waardevol instrument om warme relaties met journalisten en redacties op te bouwen. En natuurlijk om free publicity te genereren.
Voor alle duidelijkheid, perslijsten zijn een onderdeel van het geheel om publiciteit te krijgen. De inhoud van het persbericht, het verhaal met jouw nieuws, is natuurlijk het belangrijkst. Toch wil je niet de rol van een actuele perslijst onderschatten.
- Een effectieve perslijst bevat actuele gegevens van perscontacten
- Relevante perscontacten zijn redacteuren die over jouw onderwerp schrijven.
- Ben je redacteur of journalist? Meld je aan voor mijn perslijst.
Wat is een perslijst?
Een perslijst is niets anders dan een lijst met namen en contactgegevens van journalisten en redacties. Een journalistendatabase dus,al is die term wat verouderd. Nu staan er ook veel influencers en bloggers op.
Wat is een waardevolle perslijst?
In mijn ogen bevat de ideale perslijst die contactgegevens van journalisten en redacteuren die over jouw onderwerp schrijven. Dat zijn relevante perscontacten die schrijven over jouw onderwerp. Bij hen heb je met jouw persbericht dan ook de grootste kans op publiciteit.
Een perslijst maken. Hoe doe je dat?
Je kunt zelf een perslijst samenstellen door naar relevante media te zoeken en de contactgegevens te verzamelen. Op de website staat vaak wel het algemene redactiemailadres. Alleen wil je liever niet jouw persbericht daar naartoe versturen, omdat het dan op de grote hoop belandt tussen de andere persberichten. Een rechtsreeks mailadres van de redacteur heeft meer kans van slagen.
Het maken van een perslijst is dus wel een klus. Het achterhalen van deze informatie neemt tijd en kost moeite. En is de perslijst opgesteld, dan zul je het moeten bijhouden. Je hebt niets aan een perslijst wanneer deze verouderde gegevens bevat.
Zorg daarom altijd eerst voor een actuele perslijst en verstuur daarna pas het persbericht. Het risico is anders dat het persbericht niet aankomt of bij een redacteur belandt die er niet over schrijft. Ook journalisten wisselen van baan en media komen en gaan. Dus alleen een actuele perslijst sorteert effect.
Persberichtenservice
Er is een manier om jezelf tijd en moeite te besparen met het samenstellen van een perslijst. Wil je meteen een persbericht versturen of een persbericht laten schrijven? Overweeg dan het inschakelen van een persberichtenservice.
Werk samen met een redacteur die ervaren is in het schrijven van persberichten met relevante en interessante content. Hij kent het medialandschap en weet welke journalisten zich voor jouw onderwerp interesseren. En dat is kennis die heel handig van pas komt bij het samenstellen van een perslijst.

Ik richt mij op alle online marketing gerelateerde ontwikkelingen en schrijf hier over.