Waarom de perfecte website (helaas) niet bestaat

Waarom de perfecte website (helaas) niet bestaat

De perfecte website… bestaat die? Mijn antwoord op die vraag is duidelijk: nee, die bestaat niet. Maar dat heeft niets te maken met onkunde van websitebouwers. Lees het verhaal van Jan en zijn Ferrari en het zal je allemaal duidelijk worden.

Een waardeloze Ferrari?

Jan had, na jaren ploeteren en sparen, eindelijk zijn droom kunnen waarmaken. Hij kocht een Ferrari. Blij als een klein kind reed hij door het Vlaamse land. Van Antwerpen naar Leuven, verder naar Hasselt en Tongeren.

Omdat de inwendige mens ook af en toe versterkt moet worden, stopte hij bij een lokale appelteler voor wat appels en een glas sap. Een korte babbel en twee heerlijke appels later vroeg Jan de kortste weg terug naar Antwerpen (Jan was van de oude stempel en had geen idee hoe zijn gps werkte).

Jan volgde nauwgezet de instructies en geraakte steeds verder en verder van de bewoonde wereld verwijderd. Straf, dacht hij. Want hij had toch echt wel de kortste weg gevraagd en dit ging voor geen meter vooruit. Hobbels in de weg, grote stenen waar hij langs moest rijden, diepe plassen die hij moest ontwijken…

Daar zat hij dan met zijn fancy Ferrari: 380pk in de modder, aan een slakkengang. Geen enkele andere versnelling dan de eerste kon hij gebruiken.

Thuisgekomen belde hij naar de garage. Dat ze hem een vod verkocht hadden. Dat hij had rondgereden en de helft van de tijd niet sneller dan stapvoets kon rijden. Dat ze zijn Ferrari moesten aanpassen naar iets fatsoenlijks. Naar een auto die overal hetzelfde kon, overal even snel kon rijden. Hij wilde zijn rijervaringen overal hetzelfde hebben, ongeacht welke weg hij nam.

Een speelgoedauto van een Ferrari die staat voor een snelle website.

Een gebruikerservaring is nooit altijd hetzelfde

Gebruikerservaringen zijn nooit 100% hetzelfde voor iedereen. Dat bewijst Jan met zijn Ferrari. Dit geldt ook op online gebied. Je kunt aan een webdesigner een ‘state of the art’-website vragen – natúúrlijk kan dat. Hij bouwt dan een website voor je met de laatste HTML, CSS en Javascript. Hij zet er coole effectjes en toffe overgangen in. Het design is pixelperfect.

En toch moet je dit niet verlangen van de websitebouwer. Denk aan Jan. Zijn ‘state of the art’Ferrari is slechts in zeer weinig situaties een praktisch product. Zo zal ook jouw gloednieuwe website zijn. ‘State of the art’websites vereisen namelijk dat iedere websitebezoeker de meest actuele softwareversies en een hoge internetsnelheid heeft.

Gebruikerservaringen zijn nooit 100% hetzelfde voor iedereen.

In de praktijk zullen jouw websitebezoekers echter surfen op een scala aan apparaten, waarvan sommige vele jaren oud zijn. Voor hen wordt die perfecte website van je een traag, niet-werkend monster.

Vraag daarom aan je websitebouwer om een website die bijna perfect is. Want een bijna-perfecte website verlangt minder van de browsers en apparaten van de gebruikers. De bijna-perfecte website zal daarom door meer mensen gebruikt kunnen worden. En dat maakt hem ironisch genoeg een stuk beter dan een perfecte website!

Strand niet op de zandpaden

De Ferrari van Jan leek de perfecte machine, maar op de zandpaadjes sloeg hij een modderfiguur. Houd deze metafoor in gedachten wanneer je je eisen neerlegt bij je webdesigner.

Bron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *