Waar wringt de schoen tussen Design Thinking en Customer Experience?

Waar wringt de schoen tussen Design Thinking en Customer Experience?

Al een paar jaar zien we dat Design Thinking een belangrijke rol heeft bij de aanpak van customer experience-uitdagingen. Dit heeft de mindset van veel businessprofessionals op een positieve manier beïnvloed. Maar het heeft ook frictie veroorzaakt. Organisaties blijken toch moeilijk om te kunnen gaan met de georganiseerde chaos en onzekerheid die Design Thinking met zich meebrengt. Daarnaast blijkt de Design Thinking-mindset niet altijd te matchen met de bestaande opvattingen of werkwijzen in verschillende onderdelen van organisaties.

Design Thinking en business

De commerciële organisatie lijkt aanvankelijk een goede match met de Design Thinking- mindset te hebben. Maar terwijl de benadering ‘het nieuwe normaal’ wordt, transformeert Design Thinking naar een ‘aanpak’; een stapeltje methodes in een vijfstappenplan. Deze onbedoelde transformatie zorgt dat de beoogde mindset-verandering steeds minder belangrijk wordt en de benadering verandert in een nieuwe standaard methodiek. Er moet genoeg tijd blijven om stil te staan bij onzekerheden of mogelijkheden om de radicale ‘outside-in’-benadering van Design Thinking effect te laten hebben op commerciële processen.

Design Thinking en technologie

Ook in technologie heeft Design Thinking snel voet aan de grond gekregen. Er bestaat echter hardnekkige verwarring over de verschillende methoden die worden gehanteerd. Waar een designer de nadruk legt op wat er mogelijk is bij het ontwerpen en plannen van producten of diensten, hebben developers en engineers de neiging te benadrukken wat nodig is op het gebied van structuren en systemen. Een balans moet worden gevonden om de Design Thinking in technologie te laten slagen

Design Thinking en Data Science

Data scientists zijn uitstekende ‘ontwerpdenkers’ en kunnen zich dus prima vinden in de Design Thinking-benadering, maar ze zijn ook meesters in gespecialiseerde onderwerpen en de bijbehorende methoden uit de natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde of sociale wetenschappen. De uitdagingen die door ontwerpers worden aangepakt vallen zelden uitsluitend binnen de grenzen van een van die gespecialiseerde onderwerpen. Design Thinking zal alleen succesvol zijn als ontwerpers en data scientists een goede modus vinden om over die onderwerpen heen samen te werken.

Bestel hier het Marketingfacts Jaarboek 2022-2023

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *