Voorspel de waarde van je klanten met Data Science

Voorspel de waarde van je klanten met Data Science

Whitepaper

Dankzij Data Science kun je met klantdata de potentiële waarde van klanten voorspellen. Hiermee krijg je inzicht in welke klanten het meest frequent aankopen doen of de meeste omzetpotentie hebben. Dit doe je met het RFM‐ en CLV‐model. Met het RFM‐model segmenteer je kopers in verschillende groepen op basis van orderhistorie. Er worden waardes toegekend aan hoe recent een aankoop is gedaan, hoe vaak en hoeveel geld hierbij is uitgegeven. Zo ontstaan clusters van klanten met dezelfde gedragingen waar jij op kunt inspelen. Het CLV‐model laat je keuzes maken door de klanten onder te verdelen op basis van de waarde van alle waarschijnlijke toekomstige aankopen bij elkaar opgeteld. Met als resultaat een kwantitatief beeld van de verwachte toekomstige waarde van een klant.

Vervolgens kun je met de inzet van een Customer Data Platform (CDP) de RFM‐ en CLVscores opbouwen en deze direct toepassen op online interacties, zoals een advertentie of email. Direct toe te passen real‐time data dankzij Data Science – zo creëer je loyale klanten!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *