Vind je eigen theelepeltje – Schrijven voor internet

Laatst stak ik een zebrapad over bij ons in Zeist, toen ik opeens een theelepeltje hoorde rinkelen in een kopje.
En ik moest meteen aan mijn Italiaanse zwager Peppe denken. Hij is ingenieur en werkt in Bologna bij een van de coolste motormerken van Italië.
Hij rijdt zelf geen motor, als enige van alle collega’s die daar op de werkvloer achter hun laptops nieuwe motorblokken aan het ontwerpen zijn. Interessant feit als je overweegt een motor te kopen: hij vertelde me dat de meeste van zijn collega’s hinken bij het lopen.
Enniewees, zijn werkgever is Ducati, en zij maken motoren die mensen vooral kopen vanwege het brute design. Ze hebben namen als ‘Streetfighter’ en ‘Monster’. Mijn zwager vertelde me nog een fun fact en dat is dat motorkenners een Ducati letterlijk blind herkkennen doordat de motor bij het stationair draaien een kenmerkend geluid maakt dat geen enkel ander motormerk voortbrengt. En dat is dus dat geluid van een theelepeltje dat rinkelt in een kopje.
Toen ik dat zebrapad in Zeist in gedachten verzonken overstak, dat rinkeldekinkelende lepeltje hoorde en opkeek, zag ik dat er inderdaad een motorrijder met een blitse Ducati onder zijnen kont voor me was gestopt zodat ik kon oversteken. In gedachten gaf ik zwager Peppe een boks.
Blind herkenbaar zijn door de manier waarop je klinkt is iets wat alle ondernemers wel zouden willen. In hun markt bekend staan om hun eigen geluid.
Dat lijkt misschien moeilijk, maar eigenlijk is het makkelijk. Je hoeft er namelijk maar één dingen voor te doen. En dat is in je marketing precies het tegenovergestelde doen van wat al je concurrenten aan het doen zijn.
Doorbreek de conventie en je valt in het geruis van het verkeer op als een rinkelend theelepeltje op een kruispunt.
In mijn boek Nummer 1 geef ik je handenvol formules om je eigen theelepeltje te ontdekken. Goud. En je koopt het voor een eigenlijk onbegrijpelijk schappelijk prijsje op https://www.nummer1.online.
In de Groeivoer-podcast van Gerhard te Velde vertelde ik er laatst trouwens over. Hij had me uitgenodigd als een van de eerste auteurs in zijn nieuwe podcastformat: Boekafleveringen. Het interview is teruggemonteerd tot een mini-college van 20 minuten. Enjoy aflevering 201 van de ‘Groeivoer voor ondernemers’ podcast, die hier op Spotify staat en hier op Apple Podcasts.
Goeie week!
Aartjan van Erkel

Ik richt mij op alle online marketing gerelateerde ontwikkelingen en schrijf hier over.