Viaplay groeit naar 1,2 miljoen abonnees in Nederland

In Nederland groeide Viaplay afgelopen jaar tot boven de miljoen abonnees. Internationaal steeg het klantenbestand met 83 procent tot 7,3 miljoen.
De cijfers over het vierde kwartaal laten zien dat Nederland en Polen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van de omzet van de nieuwe, Zweedse streamingdienst. Beiden landen hadden op 31 december 2022 1,2 miljoen abonnees, goed voor een derde van het klantenbestand.
In het vierde kwartaal alleen al won Viaplay 890.000 nieuwe klanten. Daarvan 396.000 in de Nordics en 494 in de rest van Europa.
Het bedrijf van CEO Anders Jensen is actief in tien Europese landen en is bezig met een expansiestrategie in Australië, Noord- en Zuid-Amerika. Dat is zo pril dat er nog niets over in de boeken staat. In totaal is Jensen actief in dertig landen, hetzij via distributiepartners, hetzij direct. Hij verwacht dat de niet-Scandinavische activiteiten in 2024 winstgevend zullen zijn. Dat is een jaar eerder dan verwacht.
De omzet van de streamingdienst groeide in 2022 met 59 procent tot 626 miljoen euro. Onder de streep werden er zwarte cijfers geschreven, maar het bestuur besloot om de 32 miljoen dividend voor aandeelhouders niet uit te keren. Dat geld wordt geïnvesteerd in de internationale uitbreiding van de dienstverlening.
Viaplay is bekend van de vele sportrechten die het exploiteert, zoals Formule 1 en buitenlands voetbal. Het streamt echter ook een brede waaier aan series en films. In 2022 gingen 126 Viaplay Originals live op het platform. Voor het lopende jaar staan er 130 titels op de agenda.
Viaplay streeft naar circa twaalf miljoen abonnees eind 2025. Voor 2023 ligt de lat bij negen miljoen abonnees in totaal, waarvan vier miljoen buiten de traditionele thuismarkt.

Ik richt mij op alle online marketing gerelateerde ontwikkelingen en schrijf hier over.