Van Gerwen mist matchdart en laat zich verrassen door Gilding in finale UK Open | Darts

Michael van Gerwen heeft zondag net naast de titel op de UK Open gegrepen. De drievoudig wereldkampioen miste in de finale een matchdart en liet zich in een thriller met 10-11 verrassen door de Engelsman Andrew Gilding.
De 33-jarige Van Gerwen staat op de wereldranglijst 38 plaatsen hoger dan Gilding, maar hij had het behoorlijk lastig met ‘Goldfinger’ in de eindstrijd. Met een finish van 135 plaatste de Brabander wel de eerste break, maar vervolgens kwam hij met 2-4 achter.
Van Gerwen raakte niet van slag en nam dankzij een finish van 130 een 6-4-voorsprong. Gilding, die voor het eerst in de finale van een groot toernooi stond, gaf zich niet gewonnen en kwam bij 9-9 weer op gelijke hoogte.
In de negentiende leg kwam Van Gerwen dankzij een indrukwekkende finish van 170 met 10-9 voor en leek hij op weg naar zijn eerste titel van dit jaar. Maar Gilding knokte zich terug en dwong een beslissende leg af.
Daarin kreeg Van Gerwen een matchdart, maar hij miste de dubbel zestien. De 52-jarige Gilding sloeg vervolgens wel toe op dubbel twintig en boekte de mooiste zege uit zijn loopbaan.
Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.
Van Gerwen won UK Open wel drie keer eerder
Van Gerwen liet een gemiddelde van 96,74 per drie pijlen noteren en raakte 32,26 procent van zijn dubbels. Gilding stelde daar een moyenne van 95,46 en een dubbelpercentage van 40,74 tegenover.
Van Gerwen schreef het UK Open in 2014, 2017 en 2019 wel op zijn naam. In 2013 en 2020 stond hij ook in de eindstrijd van het toernooi in het Engelse Minehead, maar toen verloor hij net als zondag.
De afgelopen twee weken was Van Gerwen wel de sterkste bij de Premier League-speelrondes in Dublin en Exeter, maar hij wacht nog op zijn eerste titel in 2023. Begin dit jaar haalde ‘Mighty Mike’ de WK-finale, waarin hij van Michael Smith verloor.

Ik ben van de technische afdeling van hitmarketing.nl