Uitsluitingszoekwoorden | Blog | MondoMarketing

Uitsluitingszoekwoorden | Blog | MondoMarketing

Uitsluitingszoekwoorden zorgen ervoor dat jouw advertising campagne beter gaat presteren doordat de communicatie relevanter is voor jouw doelgroep. Daarnaast bespaar je geld omdat je advertenties niet worden getoond en geen klikken krijgen op zoekwoorden waar je niet mee gematcht wilt worden. 

Hoe kunnen zoekwoorden het best worden uitgesloten? Welke zoekwoordtype en  niveaus moet je gebruiken? En wat is crosslink uitsluiten? Dit alles + 3 gratis uitsluitingslijsten vind je terug in dit blog!

Het belang van uitsluitingszoekwoorden

Voor zoekmachine adverteren geldt dat het belangrijk is om alleen zichtbaar te zijn op de juiste zoekwoorden. Een webshop die alleen elektrische fietsen verkoopt wil gevonden worden op zoekwoorden, zoals “elektrische fiets” of “elektrische fiets kopen”, en in de meeste gevallen niet op “tweedehands fiets” of “elektrische fiets ongelukken”. Om onnodige klikken en dus advertentiekosten te voorkomen is het verstandig om irrelevante zoekwoorden uit te sluiten. 

Dit werkt ook de andere kant op. Doordat je juist wel wordt getoond op relevante zoekwoorden stijgt de CTR (click through ratio), daardoor stijgt je kwaliteitsscore en kan je een lagere CPC (cost per click) behalen. 

Uitsluitingszoekwoorden zijn van nog groter belang bij de Hagakure methode. Google spoort adverteerders aan om meer gebruik te maken van brede zoekwoorden waardoor je op meer zoekwoorden gematcht gaat worden. Onze ervaring is dat dit (nog) niet voor alle adverteerders even goed werkt. Het algoritme heeft tijd nodig om de best converterende zoekwoorden te vinden. Als je weet dat het zoekwoord “tweedehands ebike kopen” niet converteert kun je deze beter al op voorhand uitsluiten.

Verschillende type uitsluitingszoekwoorden

Er zijn drie type uitsluitingszoekwoorden, dit werkt hetzelfde als zoekwoorden: 

  • Brede uitsluitingszoekwoorden; standaard worden de uitsluitingszoekwoorden toegevoegd als breed. Bij dit type wordt advertentie niet weergegeven als de zoekopdracht al uw uitsluitingszoekwoorden bevat, zelfs als de termen in een andere volgorde staan.
    Gebruik brede uitsluitingszoekwoorden als je op geen enkele combinatie op het zoekwoord getoond wilt worden, bijvoorbeeld omdat je een product niet verkoopt.  Stel een webshop heeft het zoekwoord “elektrische fietsen” toegevoegd en verkoopt geen tweedehands fietsen. Dan kan het  slim zijn om “tweedehands” als breed uitsluitingszoekwoord toe te voegen. 
  • Zinsdeel uitsluitingszoekwoorden; bij dit type wordt de advertentie niet weergegeven als de zoekopdracht de exacte zoekwoordcombinatie in dezelfde volgorde bevat.
    Gebruik zinsdeel uitsluitingszoekwoorden als je op een bepaalde combinatie van zoekwoorden niet getoond wilt worden, bijvoorbeeld omdat je een bepaalde eigenschap niet verkoopt. Stel een webshop heeft de zoekwoorden “elektrische fiets” en “racefiets” toegevoegd en mensen zoeken op deze woorden in combinatie met schijfremmen. Als de webshop wel racefietsen maar geen elektrische fietsen met schijfremmen verkoopt kan het slim zijn om “Elektrische fiets met schijfremmen” als zinsdeel uitsluitingszoekwoord toe te voegen. 
  • Exacte uitsluitingszoekwoorden; bij dit type wordt de advertentie niet weergegeven als de zoekopdracht geen extra woorden bevat en de exacte uitsluitingszoekwoorden in dezelfde volgorde zijn opgenomen. Gebruik exacte uitsluitingszoekwoorden als je met deze specifieke zoekwoorden niet getoond wilt worden, bijvoorbeeld omdat een specifiek zoekwoord niet goed converteert. Stel een webshop heeft het brede zoekwoord “elektrische fiets” toegevoegd en converteert goed op long tail woorden, maar niet op de specifieke zoekterm “elektrische fiets”. Dan kan het slim zijn om [elektrische fiets] als exact uitsluitingszoekwoord toe te voegen.

Niveaus van uitsluitingszoekwoorden

Voordat uitsluitingszoekwoorden worden toegevoegd is het belangrijk om eerst te bepalen op welk niveau ze toegevoegd moeten worden. Er zijn drie niveaus waarop uitsluitingszoekwoorden toegevoegd kunnen worden: 

  • Uitsluitingslijsten
  • Campagne niveau
  • Adgroup niveau

Om je Google Ads account zo overzichtelijk mogelijk te houden is het verstandig om uitsluitingszoekwoorden op een zo hoog mogelijk niveau toe te voegen. Hierbij moet je wel oppassen dat het geen zoekwoorden blokkeert als je wel met een bepaalde combinatie getoond wil worden. 

  • Uitsluitingslijsten; zoekwoorden kunnen het best worden toegevoegd aan uitsluitingslijsten als je deze bij meerdere campagnes wilt uitsluiten. Zo is het overzichtelijker om “tweedehands” één keer toe te voegen aan een uitsluitingslijst dan 50 keer op adgroup niveau. Veel voorkomende uitsluitingslijsten zijn: 
    • Universele uitsluitingszoekwoorden (+100 zoekwoorden, zie download)
    • Plaatsnamen (+1700 Nederlandse plaatsnamen, zie download)
    • Bedrijfsnamen van concurrenten
    • Specifieke producteigenschappen
  • Campagne niveau; zoekwoorden kunnen het best worden uitgesloten op campagne niveau als het toegepast moet worden op één campagne. Zo is het overzichtelijker om “roze” één keer uit te sluiten in de campagne heren fietsen dan om hier een aparte uitsluitingslijst voor aan te maken en toe te voegen of om deze 20 keer op adgroup niveau toe te voegen. 
  • Adgroup niveau; het is het overzichtelijkst als zoekwoorden alleen op adgroup niveau worden uitgesloten als je hierin onderscheid wilt maken.

Categorieën uitsluitingszoekwoorden

Het uitsluiten van zoekwoorden via uitsluitingslijsten gaat via “Uitzonderingslijsten voor zoekwoorden” bij “Tools en instellingen”. Hier kunnen uitsluitingslijsten in één keer worden toegepast op verschillende campagnes. Het is hierbij handig om de lijsten te verdelen in verschillende categorieën. Hierdoor blijft het overzichtelijk en weet je direct waar je moet kijken als uitsluitingszoekwoorden verwijderd moeten worden als bijvoorbeeld het assortiment veranderd.  

De categorieën uitsluitingslijsten verschillen natuurlijk per organisatie. De volgende categorieën komen vaker voor: 

  • Locatie; Het uitsluiten van plaatsnamen is vooral van belang als je bedrijf ook fysieke locatie(s) heeft en/of het in de branche gebruikelijk is om naar een fysieke locatie te gaan. Een fietsen webshop met een fysieke locatie in Utrecht wil bijvoorbeeld niet getoond worden op de zoekterm: “fiets kopen in Groningen”.  
  • Concurrenten; Als fietsenwinkel X kan het zijn dat je niet getoond wilt worden bij Branded zoektermen van fietsenwinkel Y. 
  • Producten; Als fietsenwinkel die alleen elektrische stadsfietsen verkoopt wil je niet getoond worden op “elektrische mountainbike”. 
  • Producteigenschappen; Als fietsenwinkel die alleen gele fietsen verkoopt wil je niet getoond worden op “blauwe fiets”. 
  • Universele uitsluitingszoekwoorden; Dit zijn uitsluitingszoekwoorden die bij vele accounts hetzelfde zijn, voorbeelden hiervan zijn “2e hands”, “gratis” en “vacatures”. Voor een uitgebreide lijst met universele uitsluitingszoekwoorden is er een download beschikbaar onderaan de blog!

Crosslinks uitsluiten

Uitsluitingszoekwoorden kunnen ook gebruikt worden om campagne-data zuiver te houden. Als je bijvoorbeeld gebruikt maakt van een Branded campagne kan het verstandig zijn om de merknaam bij alle overige campagnes uit te sluiten. Op deze manier ziet iedereen die zoekt met de merknaam alleen de ingestelde advertenties van de Branded campagne. Bij de SKAG methode wordt dit ook gebruikt om de exacte zoektermen in de exacte adgroup te laten vallen en niet onder bredere zoekwoord- matching, zodat je hier meer op kunt sturen.

Uitsluitingszoekwoorden voor elke organisatie

Met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van Google Ads weten de experts bij MondoMarketing als geen ander hoe je het meest uit je campagnes kunt halen. Uitsluitingszoekwoorden is een goede tool om je campagnes naar een hoger niveau te tillen. Start direct door onze handige uitsluitingszoekwoorden lijsten te downloaden en toe te voegen aan je campagnes. Kom je er niet uit, wil je uitsluitingszoekwoorden op maat of je campagnes op een andere manier optimaliseren? Neem dan contact met ons op! 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.