Twitter Adverteren | Alle targetingmogelijkheden

Twitter Adverteren | Alle targetingmogelijkheden

Veel mensen denken dat Twitter een ondergesneeuwd kanaal is en dus minder populair om via te adverteren. Niet is minder waar, uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021 blijkt dat er 2.900.000 gebruikers zijn en 42% gebruikt het Twitter platform dagelijks! Twitter adverteren heeft veel targeting opties die wellicht interessant zijn voor jouw bedrijf, ben je benieuwd naar welke targeting mogelijkheden er zijn? In dit blog kan je lezen welke mogelijkheden er zijn en hoe je deze kunt inzetten.

Op Twitter is het mogelijk om gericht te targeten op Demografie, Aangepaste Doelgroepen en Doelgroep Kenmerken.

Demografie

Via Twitter adverteren is het mogelijk om te targeten op gender, er is keuze tussen ‘alle’, ‘vrouwen’ of ‘mannen’. Twitter adverteren maakt gebruik van het gender dat gebruikers invullen op hun profiel, en maken gebruik van soortgelijke accounts om in te schatten welk gender zij hebben gebaseerd op hun profiel. 

Er is een mogelijkheid om alle leeftijden te targeten maar ook om een leeftijds categorie aan te geven vanaf 13 jaar en ouder. Twitter adverteren maakt gebruik van de leeftijd die is ingevuld op het profiel van de gebruikers. Gebruikers waarvan geen leeftijd bekend is, worden geschat door middel van hun interesses en de gebruikers die ze volgen.

Via Twitter adverteren ben je verplicht om te targeten op locatie. Dit kan voor; landen, regio’s, steden en postcodes. Twitter’s Geo Targeting is gebaseerd op de actuele locatie én de recente locatie historie van gebruikers. Ze gebruiken hiervoor onder andere het IP adres en GPS signaal. 

Tip: Als je wilt targeten en je hebt Nederland en Rotterdam aan staan, dan bereik je alsnog heel Nederland. Als je heel specifiek wilt targeten is het belangrijk om alleen die locatie te selecteren.

Deze targeting optie geeft je de mogelijkheid om meerdere talen te gebruiken tijdens het adverteren. Twitter adverteren maakt gebruik van de taal die gebruikers ingesteld hebben en welke talen zij vaak gebruiken op hun profiel. Op dit moment kun je uit 46 talen kiezen.

Dit kan je gebruiken om het mobiele publiek te bereiken met relevante berichten. Gericht op mensen op basis van het type mobiel apparaat dat ze gebruiken, het besturingssysteem voor hun apparaat en/of de mobiele provider. Ook is er de mogelijkheid om gebruikers met nieuwe apparaten of een nieuwe provider te bereiken.

Als je gebruik maakt van app installaties en app re-engagements is er ook de optie om te targeten op gebruikers die Wi-Fi gebruiken. 

‘En’ targeting

Alle demografische targeting mogelijkheden zijn ‘En’ targeting types. Alle opties die je kiest worden gerespecteerd.

Bijvoorbeeld: ‘Mannen’ tussen de ‘21 en 34’ in ‘Utrecht’ die ‘Engels’ en ‘Nederlands’ spreken. 

Dan worden ook daadwerkelijk alleen mannen tussen de 21 en 34 die Nederlands en Engels spreken in Utrecht, die ook aan je zoekwoorden of interesse targeting voldoen, bereikt.  Let wel op met deze functie; het kan er sneller voor zorgen dat je publiek kleiner wordt.

Aangepaste doelgroepen

Met aangepaste doelgroepen target je je bestaande volgers en klanten om zo relevante remarketing campagnes te creëren. Dit doe je door middel van je eigen CRM lijsten te uploaden. Er zijn 3 soorten aangepaste doelgroepen:

  1. Lijsten – gebruik lijsten om specifieke gebruikers te targeten, bijvoorbeeld door een lijst met e-mails te uploaden, of een lijst van @ gebruikersnamen om relevante influencers te targeten.
  2. Website Activiteit – Bereik de mensen die recent je website hebben bezocht, deze data kan je via Twitter’s website tag verzamelen.
  3. App Activiteit – Bereik groepen die specifieke acties hebben ondernomen in je app. Bijvoorbeeld dat ze de app geïnstalleerd hebben of zich hebben aangemeld. Deze data kan je laten verzamelen als je een third-party mobiele conversie tracker aan je twitter account hebt gekoppeld.

Targeting/doelgroep kenmerken

Het is mogelijk om targeting kenmerken te gebruiken om te targeten maar dit is geheel optioneel. Je kan dit gebruiken om zo gerichter te targeten en zo meer uit je campagne te halen. Dit kan door middel van:

  1. Trefwoordanalyse – Twitter adverteren raad aan om tenminste 25 relevante zoekwoorden toe te voegen aan je campagne. Je kunt hier kiezen voor ‘add’ (toevoegen)  of ‘exclude’ (uitsluiten). Met add kun je iemand targeten die getweet hebben met het zoekwoord, of een interactie gehad hebben met een Tweet die het zoekwoord bevat,  die je geo, taal, apparaat en gender targeting heeft. Met exclude kun je gebruikers die een Tweet hebben met het gekozen zoekwoord, of een interactie gehad hebben met dit zoekwoord, niet meenemen in je targeting. Als je teveel zoekwoorden uitsluit is de kans groot dat je doelgroep te klein zal worden.
  2. Volger Look-alikes – Met volger look-alikes is het mogelijk om mensen te targeten die vergelijkbare interesses hebben met de volgers van een specifiek account. Je kunt bijvoorbeeld een @/bedrijfsaccount gebruiken om mensen te targeten die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in adverteren op Twitter. Tip: Twitter geeft aan om ongeveer 30 @/handles per campagne te gebruiken die het beste passen bij je bedrijf.
  3. Interesses –  Je kunt gebruikers targeten op basis van interesses, je kunt hier kiezen tussen 25 interesse categorieën en 350 subonderwerpen. Deze interesses worden gebaseerd op verschillende signalen zoals; wie ze volgen, wat ze retweeten, klikken, tweeten en meer. Tip: Targeten op interesses is het meest effectief wanneer je interesses kiest die rechtstreeks aansluiten bij de Tweets en advertenties in je campagnes. Twitter raad aan om niet meer dan 10 sub onderwerpen toe te passen in een campagne.
  4. Films en TV shows – Met deze optie is het mogelijk om gebruikers te targeten die zich bezighouden met tv-programma’s en films, voor, tijdens en na een uitzending. Zo kunnen netwerken en merken makkelijk Tweets promoten bij mensen die zich hiermee bezighouden.
  5. Evenementen – Vanaf 2 weken voor en 3 weken na een evenement kun je deze evenementen targeten om zo interesse te genereren. 
  6. Gespreksonderwerpen – Met gespreks topics kan je snel doelgroepen targeten op basis van gesprekken waaraan ze actief deelnemen. Kies uit meer dan 10.000 onderwerpen in meer dan 25 categorieën, waaronder sport, lifestyle, video games, boeken en meer.
  7. Volger targeting – Het is mogelijk om via 1 druk op de knop ook de volgers van je eigen twitter account te targeten. Ook is er hier een mogelijkheid om retargeting toe te passen op mensen die je Tweets gezien hebben of die een interactie gehad hebben met je Tweets. Daarnaast kan je er voor kiezen om je audience te vergroten door mensen te bereiken die soortgelijke karakteristieken hebben met de gekozen targeting kenmerken. 

‘Of targeting’ 

Met ‘Of’ targeting worden de targeting criteria van de doelgroep bij elkaar opgestapeld waardoor je potentiële doelgroep groter wordt. Een persoon die past bij stuk 1 OF stuk 2 OF stuk 3 komt in aanmerking om de advertentie te zien.

Bijvoorbeeld: Een persoon die interesse heeft getoond in Jazz muziek OF een persoon die interesse heeft getoond in Blues muziek. Deze personen worden allebei getarget. 

Plaatsingen

Home tijdlijn: Je campagnes worden automatisch op de home tijdlijn geplaatst.

Profielen: Je campagne wordt getoond op profielen die bezocht worden.

Zoek resultaten: Je kunt promoten via gebruikers zoekresultaten.

Twitter Audience Platform: Je kunt er voor kiezen om je bereik te vergroten door je advertentie ook te laten zien via het Twitter Audience Platform. Als je website kliks, app installaties en app re-engagements hebt aangeklikt, komt je advertentie niet alleen op Twitter maar ook op het netwerk van duizenden mobiele apps via het Twitter Audience Platform. Er is hier ook een mogelijkheid om je advertentie niet te laten zien op sommige apps.

Instructies voor de targeting spreadsheet

Wij begrijpen dat je door de vele mogelijkheden het overzicht snel kwijt kunt raken. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de (niet-custom) mogelijkheden in een handige spreadsheet. Graag beschrijven we hoe dit document in elkaar is gezet en hoe je dit het beste kunt gebruiken.

Onderaan dit artikel kan je de download vinden voor de targeting spreadsheet:

Wanneer je het document hebt geopend, dan kan er uit verschillende hoofdcategorieën (in diverse tabjes) gekozen worden waarop de targeting ingesteld kan worden: ‘Doelgroepen’ en ‘Demografie’. Daarnaast is er een tabje About dat de achterliggende informatie van de verschillende gegevens laat zien. 

Doordat er best een aantal mogelijkheden zijn via Twitter zijn er meerdere categorieën geplaatst. Het is daarom aan te raden het document van links naar rechts te lezen. Naast het opnemen van de targeting criteria voor je gewenste doelgroep kun je de criteria ook gebruiken om deze uit te sluiten van je campagne.

Instructies per Tab:

Tab 1 – Doelgroepen

Deze Tab gaat over de target mogelijkheden van de doelgroepen die uitgekozen kunnen worden. In deze Tab kun je in iedere categorie een selectie maken zodat je heel gemakkelijk kunt filteren. De doelgroep kan getarget worden aan de hand van verschillende categorieën. 

Voorbeeld:  Zo kan je ‘Gebruiker met interesse in freelance writing’ bereiken door bij ‘Doelgroepen’ -> ‘Targeting Features’ -> ‘Interests’ -> ‘Hobbies and interests’ te gaan in Twitter.

Tab 2: Demografie

Bij demografie is het een stuk gemakkelijker om de juiste kenmerken te selecteren. Zoals eerder genoemd kun je een keuze maken in ‘Gender’, ‘Leeftijd’ ‘Locatie’ en ‘Taal’.

Jouw doelgroep bereiken!

Door middel van goed toegepaste targeting kunnen doelgroepen nóg beter bereikt worden. Social Media Advertising kan hier een grote rol in spelen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising  of erachter komen hoe targeting jou kan helpen? Neem dan contact op met ons!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.