TikTok adverteren | Blog | MondoMarketing Digital Bureau

TikTok adverteren | Blog | MondoMarketing Digital Bureau

TikTok is de laatste tijd razend snel uitgegroeid tot een van de populairste apps onder jongeren, en heeft intussen al meer dan 4,5 miljoen actieve Nederlandse gebruikers. Het snelgroeiende en innovatieve platform maakt slim gebruik van de creativiteit op de app. Ook adverteren binnen TikTok heeft ontelbare mogelijkheden en potentie. Daarvoor kunnen we het best kijken naar de markt in Azië omdat daar alle functionaliteiten binnen de App actief zijn en TikTok daar zijn roots heeft. Hieronder lees je meer over dit innovatieve platform en de adverteermogelijkheden.

Wat is de TikTok trend precies?

TikTok was origineel in 2016 opgericht onder de naam Douyin, op de Chinese markt. Nadat Douyin een enorm succes bleek te zijn werd er in september 2017 een internationale variant uitgebracht. Deze variant is het razend populaire TikTok, onderdeel van moederbedrijf ByteDance. Op TikTok kunnen gebruikers filmpjes maken tot 60 seconden lang, en dit filmpje met effecten, filters, teksten en muziek bewerken. TikTok wordt steeds populairder en staat naast Facebook en Instagram waar steeds minder jongeren actief zijn. 

Advertentiemogelijkheden

Naast dat je influencer campagnes kunt gebruiken is het ook mogelijk om via TikTok advertenties te plaatsen. 

Er zijn 5 verschillende soorten ads die ingezet kunnen worden op TikTok. 

  • Met een Brand Takeover ad is de advertentie te zien over het hele scherm wanneer een gebruiker de app opent. Dit is een ad die gebruikers niet kunnen overslaan. 
  • Een Top-View ad is vergelijkbaar met de Brand Takeover, maar deze ad kan tot 60 seconden duren, met audio die als eerste wordt vertoond op de ‘For You’ pagina wanneer gebruikers de app openen. Dit geeft de adverteerder een kans om met de gebruikers te bonden en geeft het gevoel van een ervaring. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een deel of trailer van een film.
  • Een In-feed ad is een full-screen video, tot 60 seconden lang. De advertentie is een video op de homepagina of ‘For You’ pagina van een gebruiker. Hier is het ook mogelijk om een call-to-action te gebruiken om gebruikers op te roepen naar een specifieke pagina te klikken.
  • Een Hashtag Challenge is een advertentie waarmee je gebruikers uitnodigt om deel te nemen aan een challenge. Hiermee creëren de gebruikers User Generated Content. Door als bedrijf te focussen op UGC bereik je meer gebruikers op TikTok. Deze hashtags zijn ook te sponsoren, deze hashtag wordt dan 6 dagen getoond op de discovery pagina. 
  • Tenslotte de Branded Effect ad, hiervoor bewerk je de advertentie met creatieve effecten, waardoor gebruikers meer interactie met de content op een dieper level tonen. 

TikTok’s slogan is “Don’t make Ads, Make TikToks”. Dit geeft aan dat het belangrijk is dat de advertentie voldoet aan de look en feel van de omgeving, in andere woorden, dat de advertenties iets weg hebben van andere TikTok videos. Het is belangrijk dat de content die geplaatst wordt ook alleen voor TikTok gemaakt is en niet ‘gerecycled’ is van Instagram of Facebook.

In de onderstaande video’s kun je voorbeelden zien van een aantal van de mogelijke advertentie mogelijkheden.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *