Tesla maakt instellingen camera’s privacyvriendelijker

Tesla maakt instellingen camera’s privacyvriendelijker


Tesla heeft de instellingen van de ingebouwde beveiligingscamera’s in auto’s privacyvriendelijker gemaakt. Tesla deed dit nadat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek naar die camera’s instelde.

De AP deed onderzoek naar de zogeheten ‘Sentry Mode’ van Tesla. Sentry Mode moet de auto beschermen tegen bijvoorbeeld diefstal of vandalisme. Dit gebeurt door beelden te maken met 4 camera’s aan de buitenkant van de auto.

Wanneer de Sentry Mode ingeschakeld was, filmden de camera’s standaard continu alles rond een geparkeerde Tesla en bewaarden steeds 1 uur beeldmateriaal. Door software-updates staan de camera’s nu standaard uit. En als de gebruiker ze wel aanzet, slaan ze nu maximaal 10 minuten aan beeldmateriaal op.

Voorbijgangers werden gefilmd zonder dat ze dat wisten. De eigenaar van de Tesla kon die beelden terugkijken. Parkeerde die de auto voor iemands raam, dan kon die naar binnen gluren en zien wat die persoon allemaal deed. Dat is volgens de AP een ernstige schending van de privacy.

Tesla heeft de AP laten weten dat het bedrijf na de start van het onderzoek verschillende aanpassingen heeft gedaan. Zo komt de Sentry Mode nu alleen in actie als de auto aangeraakt wordt. En niet zodra de camera’s een ‘verdachte’ beweging rond de auto zien. Ook gaat de auto op zo’n moment niet standaard filmen, maar krijgt de eigenaar alleen een tekstbericht op de telefoon.

De auto kan nog steeds camerabeelden maken, maar alleen wanneer de gebruiker die functie zelf inschakelt. Als de camera’s beelden opnemen, geeft de auto dit aan op het scherm in de auto. Ook geven de koplampen dan een speciaal lichtsignaal. Zo weten mensen dat zij gefilmd worden.

Verder bewaart de auto standaard 1 minuut aan beeldmateriaal. De eigenaar kan dit eventueel verhogen naar 10 minuten. Tot slot bleven de beelden al in de auto en is het niet mogelijk om de beelden te delen met Tesla.

Het onderzoek van de AP leidt niet tot een boete of andere sanctie voor Tesla. Tijdens het onderzoek bleek namelijk dat niet Tesla, maar de eigenaar van de auto wettelijk verantwoordelijk is voor de beelden die de auto maakt.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *