Social Media Onderzoek 2021 | Blog

Social Media Onderzoek 2021 | Blog

Bekijk nu ook het Social Media onderzoek van 2022!

Met ruim 14,6 miljoen internetgebruikers in Nederland alleen, is social media niet meer weg te denken. Newcom.nl voert jaarlijks een onderzoek uit omtrent het gebruik van sociale media in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt welke vormen van social media het meest populair zijn op dat moment en welke trends zich aanhouden. Hieronder zijn de belangrijkste resultaten uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021 beschreven!

The Big Five

Bij de grootste spelers onder de social media platformen is niets veranderd tussen 2019 en 2021. Whatsapp blijft het populairst met  12,4 miljoen gebruikers. Dit is een stijging van zo’n 3% met het jaar daarvoor. Binnen de huidige top 5; Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram en LinkedIn hebben al deze genoemde partijen een stijging doorgemaakt ten opzichte van het jaar ervoor. Er is echter, één uitzondering. Deze uitzondering is het videoplatform Youtube. Dit platform heeft als enige gebruikers moeten inleveren. Deze daling is slechts 1% en komt neer op zo’n 62.000 gebruikers. Dit betekent dat Youtube rond de 9,1 miljoen gebruikers is blijven hangen. Wat opvalt is dat LinkedIn de grootste stijging heeft doorgemaakt binnen de top 5. Het gaat om een stijging van 6% wat neer komt op 266.000 nieuwe gebruikers. Hiermee is LinkedIn van 4,7 miljoen gebruikers naar 5,0 miljoen gebruikers gegaan. In de onderstaande afbeelding is een duidelijk overzicht weergegeven, waarin duidelijk gezien kan worden hoe deze 5 partijen zich onder elkaar verhouden.

TikTok: De uitschieter van het klasje

Waar TikTok aan het begin van 2019 eigenlijk amper Nederlandse gebruikers telde, heeft de app nu dagelijkse 836.000 gebruikers. In 2020 was dit aantal nog 281.000. Dit betekent dat het platform een indrukwekkende stijging van maar liefst 197% heeft doorgemaakt op het gebied van dagelijkse gebruikers. Het totaal aantal gebruikers van TikTok ligt nu 2,5 keer zo hoog als in 2020. Dit komt neer op een toename van 1.028.000 gebruikers van 0,7 miljoen naar 1,7 miljoen. De app is vooral populair onder de jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud. Wat opvalt is dat Facebook steeds minder populair wordt onder deze zelfde doelgroep. Waar nu ongeveer 20% van deze jongeren gebruik maakt van Facebook is dit voor TikTok gestegen naar 30%. Hieronder kan gezien worden hoe de andere social media platformen zich de afgelopen jaren hebben verhouden onder de doelgroep 15-19 jaar. 

Meerdere platformen per gebruiker

De meeste mensen beperken zich niet tot het gebruiken van een enkel social media platform. Dit is meer dan logisch aangezien de verschillende platformen voor andere doeleinden gebruikt worden. Waar Whatsapp wordt gebruikt om snel en makkelijk te kunnen chatten met telefooncontacten, wordt LinkedIn voornamelijk op zakelijk vlak veel gebruikt. 

Dit aantal platformen dat per persoon in gebruik is, is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. In 2016 was het gemiddelde aantal gebruikte social media platformen 3,3. In 2021 is dit aantal omhoog gegaan tot 3,9 social media platformen. Ook is het aantal dagelijks gebruikte platformen met dezelfde waarde van 0,6 toegenomen. In 2016 gebruikte men dagelijks gemiddeld 1,5 social media platformen. In 2021 is deze waarde gestegen naar 2,1 social media platformen. De trendlijnen van het totaal aantal platformen in gebruik en het aantal dagelijks gebruikte platformen loopt als het ware parallel aan elkaar.

Platformen in kaart gebracht

Het zou misschien logisch klinken dat het aantal social media platformen in gebruik overal in Nederland redelijk gelijk zou zijn. Dit is echter, niet het geval. Het landelijk gemiddelde is 3,9 op het gebied van platformen in gebruik, maar er zijn ook uitschieters binnen Nederland. In de provincie Zeeland ligt het gemiddelde een half platform in gebruik lager, namelijk 3,4. Aan de andere zijde van deze uitschieter ligt de provincie Flevoland. In deze provincie maakt men gemiddeld gebruik van 4,4 social media platformen. In de onderstaande afbeelding is duidelijk in kaart gebracht hoe de verschillende provincies zich verhouden op het gebied van social media platformen in gebruik.

Schermtijd van social media

De meeste mensen zijn wel bekend met de functie op een smartphone waarop gezien kan worden wat de schermtijd per app is. Vaak liggen deze tijden een stuk hoger dan verwacht, een confronterende situatie. Met name de jongeren spenderen veel tijd op social media kanalen. De groep Nederlanders tussen de 15 en 19 jaar maken gemiddeld 160 minuten per dag gebruik van social media platformen in 2021. Een forse stijging vergeleken met het jaar ervoor, toen lag dit aantal nog op 143 minuten per dag. 

Wat interessant is om te zien is dat, ondanks de flinke stijging onder de jongeren het landelijk gemiddelde juist gedaald is. Deze daling bedraagt slechts 1 minuut, van 98 naar 97 minuten gemiddeld per dag. Dit lijkt misschien een verwaarloosbare daling, maar als de fikse stijging van de jongeren wordt meegenomen is het heel bijzonder dat er überhaupt sprake is van een daling. Hieruit kan vervolgens geconcludeerd worden dat de andere leeftijdscategorieën compenseren voor de stijging onder de jongeren. Hieronder staat de tabel die de eerder genoemde trends visualiseert. 

Facebook ontwikkelingen in coronatijd

Corona heeft op velen grote invloed. Zo heeft corona ook invloed op het gebied van social media. Ook Facebook heeft hierdoor significante verschillen in doorgemaakt. Deze ontwikkelingen zijn vooral, op positieve wijze, terug te vinden binnen de millennials. Binnen de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar oud geeft 71% aan dat Facebook  deel uitmaakt van hun platform-top-3  in 2021. Het jaar ervoor was dit percentage nog 34%. 

Social Media Advertising op maat!

Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in Social Media Advertising. Wij zorgen ervoor dat de juiste campagne, op het juiste kanaal, op de juiste manier ingezet wordt om zo jouw doelgroep beter te bereiken en de beste resultaten te behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe een Social Media Advertising jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *