Rich snippets; de manier om op te vallen! | Blog

Rich snippets; de manier om op te vallen! | Blog

Rich snippets zijn geïntroduceerd door Google op 12 mei 2009. Deze snippets zijn ingezet met het doel om de zoekresultaten, en daarbij ook de gebruikerservaring, te optimaliseren. Maar wat zijn rich snippets? Een rich snippet is extra informatie dat is toegevoegd aan een zoekresultaat naast de url, de meta titel en de meta description. Er zijn veel verschillende soorten snippets, hierdoor zijn de snippets voor iedere organisatie relevant. Wanneer jouw organisatie rich snippets effectief toepast, zal je een hogere CTR (Click Through Rate) en vervolgens conversie ervaren. Wil je graag weten hoe dit allemaal werkt? Lees het in dit blog!

Wat is een rich snippet?

Een rich snippet is extra informatie dat wordt toegevoegd aan een zoekresultaat. Het heeft geen invloed op de Google ranking, niet een directe invloed in ieder geval. Een rich snippet zorgt ervoor dat jouw website meer opvalt tussen de andere zoekresultaten. Hieronder zijn twee voorbeelden te zien van rich snippets (FAQ’s en review).

FAQ’s

Reviews

Wanneer een webgebruiker nuttige en/of relevante informatie ziet staan bij een zoekresultaat in de vorm van rich snippets, is de kans groter dat deze gebruiker doorklikt. Hiernaast weet de gebruiker ook beter wat die kan verwachten als hij besluit op de website te klikken.

Rich snippets vs. featured snippets

Veel mensen vinden het moeilijk om het verschil te zien tussen rich snippets en featured snippets. Maar er zijn wel degelijk verschillen. Zojuist is er beschreven wat een rich snippet is. Hieronder wordt er geschreven wat een featured snippet is en worden de verschillen tussen featured snippets en rich snippets uitgelicht.

Featured snippets zijn korte teksten die een direct antwoord geven op een vraag van een webgebruiker. Deze snippets staan boven de standaard organische zoekresultaten. Hieronder is een voorbeeld te zien van een (samenvattingen) featured snippet:

Naast deze featured snippet waarin de vraag die de webgebruiker stelt samenvattend wordt beantwoord in de vorm van gestructureerde stappen, zijn er nog andere soorten featured snippets. Zoals een ongestructureerde lijst, een tabel, een paragraaf, etc.

De verschillen tussen featured snippets en rich snippets:

Featured snippets Rich snippets
Worden weergegeven boven de organische zoekresultaten, op de zogenaamde ‘positie 0’. Rich snippets worden toegevoegd aan een zoekresultaat.
Om jouw content toe te voegen aan een featured snippet, moet jouw webpagina in ieder geval op pagina 1 staan in de Google zoekresultaten. Bij rich snippets wordt er geen rekening gehouden met de Google ranking.
Featured snippets worden (grotendeels) gegenereerd door de kwaliteit van content en de kwaliteit/ relevantie van jouw website. Rich snippets worden gegenereerd door middel van structured data.

Structured data

Structured data speelt een grote rol bij het toevoegen van rich snippets aan je zoekresultaat. Voordat we verdergaan over deze rol, is het goed om duidelijk te hebben wat structured data precies is. Structured data is code dat is geschreven in een gestructureerd schema. Door het toevoegen van structured data help je Google de content van jouw pagina te begrijpen. 

In de structured data schrijf je dus de content van de pagina, maar dit moet op een manier waardoor Google het begrijpt. Hier hebben Google, Bing, Yahoo! en Yandex een hulpmiddel voor ontworpen, genaamd schema.org. In schema.org staan voor bijna alle soorten pagina’s een schema waarin staat uitgelegd wat voor data je kan schrijven voor jouw pagina.
Bijvoorbeeld: Je verkoopt schoenen. In de afbeelding hieronder zie je een gedeelte van het schema, gegeven door schema.org. In dit schema staat weergegeven dat je kan schrijven over bijvoorbeeld: 

  • De kleur van de schoenen;
  • Het merk;
  • De prijs; 
  • De beoordeling van eerdere klanten.

Door structured data op de juiste manier toe te passen help je Google om jouw content te begrijpen. Dit kan leiden tot een hogere plek in de Google ranking en rich results. Een rich result is niets anders dan je zoekresultaat met de toegevoegde rich snippets. 

De meest voorkomende rich snippets

Er zijn veel verschillende soorten rich snippets. Hierdoor is er voor iedere soort website/ webpagina een rich snippet. Hieronder staan de meest voorkomende rich snippets uitgelicht. 

Reviews

Deze snippet geeft de rating en het aantal reviews aan. Dit kan voor een product zijn, maar ook voor een dienst, pagina of website. Een goede rating met veel reviews kan veel vertrouwen wekken bij de webgebruiker. 

FAQ’s

De FAQ-snippet geeft antwoord op een mogelijke vraag die de webgebruiker heeft. Wanneer een webgebruiker het antwoord leest, is de kans groter dat hij de website ook aanklikt.

Breadcrumbs

Breadcrumbs structureren de url in een zoekresultaat. Hieronder zie je een nette omschrijving naar de webpagina waar, als je op de link klikt, direct naartoe wordt gebracht. De woorden die in de breadcrumbs staan, kan je zelf kiezen en in de markup zetten van schema.org.

Producten

De product-snippet laat meerdere productkenmerken zien: de naam, de prijs, de rating en of het product beschikbaar is. Deze snippet is specifiek bedoeld voor e-commerce. 

Recepten

Het recept-snippet weergeeft informatie over het recept. De informatie bestaat meestal uit een afbeelding, rating + aantal reviews, kook-/ baktijd en aantal calorieën.

Video

Bij de video-snippet staat informatie over de video, waaronder: 

  • De optie om de video af te spelen;
  • Specifieke, relevante video-momenten.

Lokale bedrijven

Deze snippet is relevant voor lokale bedrijven. In deze snippet staat de basisinformatie die een webgebruiker nodig heeft, namelijk de openingstijden, rating + aantal reviews, de route en de mogelijkheid om naar de website te gaan of contact op te nemen.

Logo

In dit snippet staat de informatie die een webgebruiker te zien krijgt wanneer hij een specifiek merk op zoekt. Hier zet je als organisatie de nodige informatie in over jouw organisatie.

Vacatures

Deze snippet laat de vacatures zien waar de webgebruiker mogelijk geïnteresseerd in is. Deze snippet is ook interactief. De vacature kan bestaan uit een logo, reviews, beoordelingen en de details van de vacature.

Alle soorten rich snippets bekijken? Klik dan hier.

Rich snippets zijn belangrijk!

Door deze korte introducties van de verschillende rich snippets, hoop ik dat je inziet dat rich snippets veel kunnen toevoegen aan jouw organisatie! Door het effectief toepassen van rich snippets zal de conversie en CTR stijgen, komen er meer relevante klanten naar jouw website en wek je vertrouwen op bij de (potentiële) klant.

Zoekmachineoptimalisatie voor jouw bedrijf!

Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw website meer opvalt tussen de zoekresultaten! Wil je meer informatie over zoekmachineoptimalisatie of erachter komen hoe SEO jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *