ReclameReview: MediaMarkt zegt “Let’s Go!”

ReclameReview: MediaMarkt zegt “Let’s Go!”

Credits

Concept: Saatchi & Saatchi
Doorvertaling Benelux: Wunderman Thompson

Doelstelling

Meer mensen samen met MediaMarkt elektronica laten ontdekken.

Uitwerking

Uit het persbericht: “De naamsbekendheid van MediaMarkt is groot en iedereen is weleens bij ons in de winkel of online geweest voor de aankoop van elektronica. Met deze nieuwe campagne willen we de kracht van het merk opnieuw gebruiken om ons onderscheidend neer te zetten,” legt Yannick de Bièvre, marketing directeur MediaMarkt BeNeLux, uit. “Let’s Go! is een enthousiaste uitnodiging aan onze klanten om elektronica en de mogelijkheden die het biedt samen te ontdekken. De oproep Let’s Go! staat voor de kracht die ontstaat als je dingen samen aanpakt, als je durft en als je het gewoon doet. De campagne nodigt daarom mensen in al hun diversiteit uit en neemt hen mee op hun reis door de wereld van elektronica.”

MediaMarkt heeft in 1979 consumentenelektronica als nieuwe categorie neergezet binnen de toentertijd traditionele retailmarkt. Met de term ‘experience electronics’ kiest het bedrijf ook nu weer voor een onderscheidende strategische herpositionering en beschrijft daarmee tegelijkertijd het dienstenaanbod aan haar klanten. “Wij maken technologie voor iedereen toegankelijk en zorgen dat klanten het optimaal kunnen benutten. Bij MediaMarkt kunnen ze producten aanraken, uitproberen en leren kennen, oftewel beleven in de ruimste zin van het woord. Technologie wordt met het door ons gegeven persoonlijke advies, ons aanbod aan diensten en services voor de klant een positief avontuur, online en in de winkel: technologie beter beleven, voor een leven vol mogelijkheden. Dat is precies wat de nieuwe merkcampagne laat zien en waarvoor het uitnodigt,” aldus De Bièvre.

Het nieuwe merkbeeld wordt gedragen door drie bepalende elementen. De emotionele lading activeert en beweegt klanten. Tegelijkertijd is er aandacht voor de diverse diensten waarmee MediaMarkt zijn klantgerichtheid demonstreert. Terwijl de derde component van de campagne gericht is op de promotie van producten en aanbiedingen. De Bièvre licht toe: “ Let’s Go! is de verbindende schakel tussen alle marketingactiviteiten en vormt de paraplu voor alle interne en externe communicatie. Het verbindt daarmee ons merk, onze diensten en onze mensen met onze klanten, Let’s Go!”

Oordeel

Wat ik goed vind aan de nieuwe slogan “Let’s Go!” is dat hij activerend is. Hij nodigt echt uit om het samen met de experts van MediaMarkt op zoek te gaan naar de beste elektronica voor jouw situatie. Als een soort lokroep naar de fysieke winkels. En daar zit dan meteen weer de keerzijde: aan het einde van de commercial worden de webshop en app ook nog even genoemd, maar daar heb je natuurlijk niet die klantervaring en het persoonlijk advies van in de winkel. Dat is dus een beetje dubbel. Verder zou je van “Let’s Go!” kunnen zeggen dat hij in de basis net zo nietszeggend als “Just Do It” van Nike destijds. Maar die slogan werd legendarisch doordat hij jarenlang geladen werd. Ik neem aan dat dit ook de intentie is van MediaMarkt.

De inhoud van de commercial is vrij intens. Er gebeurt van alles. Het is snel gemonteerd, waardoor je niet echt de kans krijgt om te beseffen wat je nu precies ziet. Maar goed, met een flink mediabudget kun je de commercial heel vaak voorbij laten komen, zodat kijkers het plaatje uiteindelijk wel bij elkaar zullen puzzelen.

Toch vind ik dat die persoonlijke aandacht en die klantervaring nog niet echt in deze commercial zitten. Op de massage gun na dan, want dat is een vrij bijzondere klantervaring die wordt gerealiseerd met persoonlijke aandacht. Nu stel ik me zo voor dat deze commercial eigenlijk alleen maar bedoeld is om de nieuwe richting en de slogan “Let’s Go!” te introduceren en dat de vervolgcommercials veel meer op de nu nog missende aspecten gaan zitten. Ik ben benieuwd.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *