Privacylabels in Google Play Store blijken ‘waardeloos’

Privacylabels in Google Play Store blijken ‘waardeloos’


De privacylabels die in de Google Play Store worden toegekend aan apps stellen doorgaans weinig voor. Dat wijst een nieuwe studie van het “Privacy Not Included-project van Mozilla uit. De privacylabels moeten het makkelijk moeten maken om apps die de privacy niet respecteren te vermijden.

Voor het onderzoek zijn de 20 meest populaire gratis apps uit de Play Store onderzocht, samen met de 20 meest populaire betaalde apps.

Omdat de informatie door de appontwikkelaars zelf moet worden ingevuld, ontbreekt het vaak aan transparatie. Instagram, Spotify en WhatsApp scoorden matig, Facebook (Messenger), Twitter en Minecraft kregen van Mozilla zelfs een slechte score, evenals TikTok.

Gratis videogames zoals Candy Crush en Subway Surfers verschaften de juiste informatie.

Google zegt wel dat het correcties laat doorvoeren als de labels misleidend zijn, maar daarop wordt niet heel streng toegezien.

 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *