Podcast ‘Shaping the future’: Max Pinas over ‘mixed realities’ en metaverses

Podcast ‘Shaping the future’: Max Pinas over ‘mixed realities’ en metaverses

In de ‘Shaping the future’-podcast van branchevereniging DDMA iedere week een gesprek met een expert uit de digitale marketing. Deze keer Max Pinas (Dept Agency) over ‘mixed realities’ en metaverses.

Shaping the future is een podcast van branchevereniging DDMA die vooruitblikt op de marketingtrends van de toekomst. Elke aflevering gaat een lid van de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement in gesprek met een gast-expert uit de digitale marketingwereld. In deze eerste aflevering Max Pinas (Dept Agency) over mixed realities en metaverses, ontwikkelingen waarvan de eerste mogelijkheden nu al worden verkend en waarin digitale verbondenheid steeds belangrijker wordt.

‘Mixed realities’ versus metaverses

Wat is precies het verschil tussen mixed realities en Metaverses? Mixed Realities zijn eigenlijk een verzamelnaam voor digitale werelden, aldus Max Pinas: “De metaverse is daar een onderdeel van. Het is een omgeving die er altijd is, en bestaat uit meerdere werelden die aan elkaar verbonden zijn. Het heeft een vaste economie waarin je dingen kunt bezitten, kopen en uitwisselen. Daarnaast is alles decentraal georganiseerd.”

Hoewel we veel projecten binnen de marketingwereld wel al metaverses noemen, bestaat dit concept, zoals hierboven beschreven, in de praktijk alleen nog als een idee, claimt Pinas: “In de marketingwereld noemen we projecten die voor een bepaalde tijd in een digitale wereld lopen al snel metaverses. Maar deze werelden roepen in essentie vooral een gevoel op van hoe de metaverse er in de toekomst uit zou kunnen zien. We nemen er vooralsnog alleen een voorschot op.”

Wat heb je als merk aan de metaverse: de case van Eurovision

Met wat voor vraagstukken kloppen merken dan aan met betrekking tot mixed realities en metaverses? Pinas noemt als voorbeeld de laatste (Nederlandse) editie van het Eurovisie Songvestival. Het was bij deze editie tot vlak voor het evenement onduidelijk of er live publiek bij mocht zijn. Eurovisie wilde daarom een volledig virtuele versie van het evenement bouwen. Uiteindelijk heeft Dept Agency een volledig virtuele wereld gebouwd met daarin alles wat met het Songfestival te maken heeft. Van optredens en presentaties tot fans. Allemaal onder de slogan: “If we can’t bring the world to Rotterdam, we’ll bring Rotterdam to the world.”

Luister naar de podcast via Spotify of Apple, of kijk en luister hieronder naar aflevering 1 van Shaping the Future met Max Pinas:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Over de auteur: Job van den Berg is actief in de Commissie data decisions & engagement bij DDMA.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *