Online omzet in vierde kwartaal licht gedaald

In het vierde kwartaal van 2022 nam de online omzet van detailhandelaren af met 1 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van winkels die zowel online als in fysieke winkels verkopen (multi-channelers) was ongeveer gelijk. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.
Voor het eerst sinds de meting in 2014, kromp de online omzet van detailhandelaren in 2022. Het omzetniveau lag nog wel fors hoger dan in de perioden voor de coronacrisis.
De totale detailhandel zette in het vierde kwartaal van 2022 7 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze toename komt door hogere prijzen. Het volume (omzet gecorrigeerd door prijsstijgingen) nam met 3 procent af. Het is voor het derde kwartaal op rij dat de detailhandel minder verkocht dan in dezelfde kwartalen een jaar eerder.
De detailhandelsomzet was niet alleen in het vierde, maar ook in de eerste drie kwartalen van 2022 hoger dan een jaar eerder. Vanaf het tweede kwartaal werd er minder verkocht vergeleken met een jaar eerder.
In de non-foodsector nam de omzet met 9 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Ook dit kwam vooral door hogere prijzen. Het volume van de verkopen in de non-foodsector bleef vrijwel gelijk.
In de foodsector nam de omzet met 7 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, maar het volume van de verkopen daalde met 5 procent. Vooral supermarkten behaalden een hogere omzet. Ook speciaalzaken, zoals slagerijen en kaaswinkels, behaalden meer omzet. Het volume daalde met 9 procent.

Ik richt mij op alle online marketing gerelateerde ontwikkelingen en schrijf hier over.