NPO Start wordt kijkoptie naast televisie

NPO Start wordt kijkoptie naast televisie


NPO Start wil een publiek alternatief worden naast de andere grote streamingdiensten. “Het moet meer in de kijkritmes komen, een optie naast de gewone tv-kanalen”, vertelt Mezen Dannawi.

De manager van NPO Start en NPO Plus presenteerde onlangs de plannen voor komend jaar. Waar Start voorheen hoofdzakelijk een kijkarchief was (Uitzending Gemist) begint het zich te ontplooien tot een volwaardig kanaal naast online en televisie. Met eigen programmering.

Dannawi vertelt dat er meer unieke journalistieke producties komen. “We kijken of we Pointer van online naar streaming kunnen krijgen en bespreken dat ook met andere redacties.” Daarnaast zal er meer fictie en reality (zoals #Ophef of Au Pairs Vips) zijn en documentaires die niet op tv verschijnen. “Afgelopen jaar hebben we met de lineaire collega’s goed bekeken wat er naast televisie mogelijk is. Geredeneerd vanuit de publieke taak gaan we uit van verhaal en publiek. We kijken welke doelgroepen we lineair bereiken en welke streaming en hoe we de gaten daartussen kunnen vullen.”

Enkel succesverhalen zijn Mijn Vader de Gelukszoeker, De slimste mens: All Stars en Omari; geen gezeik. “Daar leerden we dat bepaalde formats zich goed lenen voor afgeleide producties. Bij All Stars zagen we bijvoorbeeld, dat je die beter in het weekend live kunt zetten. Van Selma Omari leerden we dat je hele specifieke verhalen voor specifieke publieksgroepen kunt maken. Streaming blijft nieuw, dus we blijven uitproberen. Zo leerden we ook dat als je thuis veel streamt dat er gedragspatronen in ontstaan”, waar Start vervolgens weer op kan inspelen.

Wekelijks schakelen er 2,5 miljoen mensen in op NPO Start. Tot corona voerde de kijkersgroep 20 tot 34 jaar de boventoon. Sinds de uitbraak van het virus echter schakelt ook de groep daarboven, kijkers tot pakweg zestig jaar, regelmatig in op de publieke streamingdienst. Men had tijd te over en zocht naar nieuw of verrassend kijkmateriaal.

Voor de komende periode richten Dannawi en zijn team zich voornamelijk op het verder verbeteren van de techniek. “De kijkbeleving en het gebruiksgemak moeten beter.” Dat betekent ook meer opties voor personalisering. De eerste tekenen van die vernieuwing moeten eind dit jaar of begin 2023 zichtbaar worden.

Foto: Husky (cc)

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.