Neprecensies binnenkort verleden tijd – Baas & Baas

Neprecensies binnenkort verleden tijd – Baas & Baas

Heb je het al gehoord? Het demissionaire kabinet heeft een wetsvoorstel laten indienen. En naar aanleiding van de titel, kun je vast wel raden waarover dat gaat. Neprecensies over producten zijn namelijk binnenkort niet meer toegestaan; voor zowel internet als sociale media. Dus, doe je online zaken met consumenten en bied je daarbij de mogelijk aan tot het plaatsen van reviews? Dan zul je je binnenkort moeten houden aan een informatieplicht op je website hoe je omgaat met reviews. In dit artikel lichten wij meer uit over dit voorstel en de gevolgen daarvan voor online verkopers.

 

Wat zijn recensies?

Een recensie is eigenlijk gewoon een beoordeling van een consument over een product of een dienst. Het kan bestaan uit een omschrijving, cijfer of sterren. Onder recensies vallen daarmee ook de likes die op sociale media weggegeven kunnen worden. 

Recensies onder de noemer ‘nep’ zijn daarmee logischerwijs niet echt. Daarmee kunnen dergelijke neprecensies je gemakkelijk op het verkeerde been zetten. Ze zijn vaak aangemaakt via nepaccounts en vanaf verschillende IP-adressen. Het maken en publiceren van neprecensies kan nu nog relatief makkelijk, maar de nieuwe wet zal dit flink beperken.

 

De nieuwe regels per 28 mei 2022

In het wetsvoorstel staat beschreven dat online verkopers per 2022 het volgende verboden wordt:

  • Review policy: je moet binnenkort duidelijk op je site aangeven wat je review policy is en hoe je neprecensies tegengaat. Je moet als online verkoper dus ’evenredige en redelijke stappen’ zetten om te controleren of recensies daadwerkelijk authentiek zijn.
  • Zelf recensies plaatsen: je mag geen reviews plaatsen over je eigen producten of diensten alsof je een consument bent.
  • Betalen: het plaatsen of laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen en -aanbevelingen door reviewer onder betaling, tenzij je er uitdrukkelijk bij vermeldt dat het gaat om sponsoring van de reviewer.  
  • Negatieve reviews: het is niet toegestaan negatieve reviews te verwijderen zonder dit te vermelden (tenzij het aantoonbaar nep is) en alleen de positieve laten staan. 
  • Sociale media: het wordt verboden om op social media zelf likes te plaatsen of te laten plaatsen om op die manier je site, product of diensten te promoten.
  • Doorlinken: het doorlinken van je eigen website naar een andere website die beoordelingen over het betreffende product of de dienst bevat, is niet toegestaan, tenzij je kunt bewijzen dat deze recensies echt zijn.

 

Naast de genoemde punten, wordt het voortaan ook verplicht voor online handelaren om informatie te verstrekken over of en hoe zij controleren dat gepubliceerde beoordelingen daadwerkelijk afkomstig zijn van consumenten met dat product. Hiertoe moet de handelaar te allen tijden in staat zijn om hierover informatie te verstrekken aan zijn (potentiële) consumenten. Volg je de regels niet? Dan wordt het gezien als een verboden handelspraktijk. En wij kunnen je vertellen, de boetes zijn niet niks. Zo kunnen deze oplopen tot 4% van de jaaromzet met een maximumboete van 2 miljoen euro. Gebeurt het vaker? Dan kan dit percentage zelfs nog oplopen naar de 10%. Gewoon maar volgens het boekje opereren dus!

 

Waarom dit wetsvoorstel?

Anno 2022 waarin alles steeds meer online gaat, waaronder het doen van aankopen, is het goed om bepaalde regels op te stellen om online gebruikers beter te kunnen beschermen. Dat geldt ook voor deze wet, waarbij het doel is een betere handhaving van consumentenregels te realiseren en deze regels voor digitale ontwikkelingen te optimaliseren.

Want kijk nu eens naar jezelf: hoeveel waarde hecht jij aan een recensie over producten en diensten op het internet? Vaak hebben ze meer invloed dan je denkt en laat je je toch weer leiden door een beoordeling om iets wel of niet aan te schaffen. Het is dus goed dat hier extra handhaving op komt om misleiding te voorkomen.

 

Dus… wat te doen?

Wat kun je als ondernemer alvast doen? De nodige maatregelen genoemd in dit artikel alvast naleven. Ook is het goed om de mogelijkheid tot het achterlaten van een reactie op jouw website door gebruikers niet zomaar meer aan te bieden. Probeer hier meer de touwtjes in handen te houden door bijvoorbeeld een consument na aankoop middels een e-mail te benaderen waarin gevraagd wordt een review achter te laten over zijn of haar ervaring. Ook kun je gebruik maken van externe partijen. Denk bijvoorbeeld aan een Trustpilot. Zij regelen voor jou het gehele proces, dus dan hoef jij je hier geen zorgen meer om te maken! Maar zolang je het allemaal zelf wil regelen, besteedt dan de nodige aandacht aan de review policy. Zeer belangrijk!

Lees hier meer over het nieuwe wetsvoorstel.

 

Meer te weten komen…?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus… schrijf je hieronder – vrijblijvend – in:

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *