Nederlandse media samen in uniek data-experiment

Nederlandse media samen in uniek data-experiment


Nederlands grootste omroepen en uitgevers bouwen datakluizen voor burgers hun persoonlijke digitale kunnen data opslaan. Ze bepalen zelf wie wat wanneer waarom mag zien. De eerste concrete resultaten zijn niet eerder zichtbaar dan 2024.

Dat vertelden de hoogste bestuurders van Talpa, RTL, NPO, Banijay, NEP Netherlands, Nederlandse Content Producenten en Fremantle gisterenmiddag tijdens een Cross Media Café-bijeenkomst. Uitgevers als DPG Media en VPRO doen ook mee. Zij waren niet bij de presentatie aanwezig.

Jaren zoeken de mediapartijen al naar manieren om samen te werken in een vuist richting de Amerikaanse techpartijen. Via hun populaire diensten bouwen die immers zeeën aan klantdata en -profielen op voor exploitatie. Nederlandse partijen lukte dat nooit. Er viel altijd wel een strategisch belangrijke deelnemer uit vanwege ruzie of conflicterend belang.

Tweederde van de digitale mediabudgetten gaat naar Facebook of Google en daar willen de partijen verandering in brengen.

NPO-bestuurslid Martijn van Dam: “We hebben een manier gevonden waarop we wel kunnen samenwerken. Iedereen ziet dat er iets gaat veranderen. Door Amerikaanse partijen zijn we de controle kwijtgeraakt. Die weeffout kunnen we nu herstellen.”

CEO Sven Sauvé van RTL Nederland: “We kunnen het verschil gaan maken door onze krachten te bundelen. De overheid moet ons dit keer gaan helpen in plaats van tegenwerken.”

CEO Pim Schmitz van Talpa Holding: “Er begint urgentie te ontstaan. Het is belangrijk dat we pre-competitief samenwerken. Dat data daarin centraal staat, is een no-brainer.”

In die laatste opmerking zit de internationale primeur verpakt.

Arno Otto van Talpa Network legt het uit. “Nederland heeft het als innovatieland niet zo goed gedaan. Als we de volgende generatie ontwikkelingen op het web pre-competitief kunnen aanvliegen, maken we kans tegen de giganten.”

In de afgelopen jaren heeft Otto met alle relevante mediabedrijven gezocht naar een manier om samen te werken. De slotsom luidde, dat de partijen elkaar alleen op pre-competitieve punten kunnen vinden. Vanuit de technologie geredeneerd gaat het daarbij om decentralisatie van currency en identiteit. “Als je mensen centraal durft te zetten, kun je nieuwe dingen doen. Privacy[schending op internet] is snijverlies van mensen die digitaal met elkaar communiceren.” Het doel is om dat snijverlies te kanaliseren en technologisch in handen van de burger te brengen.

Concreet betekent dit, dat de mediabedrijven het concept voor een digitale kluis gaan uitwerken. Die kluis is van en voor de Nederlandse mediaconsument. Deze kan daar zijn digiatel persoonlijke gegevens in stoppen. Otto: “In de echte wereld hoef je ook geen cookies met je mee te dragen of in te loggen om een winkel betreden. Wij willen internet bewegen in de richting van hoe de fusieke wereld beweegt.”

In zijn half uur durende presentatie diept de Chief Transformation Officer van Talpa Network het concept van de datakluizen verder uit. “Je kunt afspreken hoe je met elkaar omgaat en hoe je de gebruiker terugbrengt in controle van zijn data.”

De bedenker van het world wide web, Tim Berners Lee, verkondigt dit al vier jaar. Naar zijn idee moet er voor iedereen een persoonlijke omgeving komen waarin je aangeeft wat je met wie wanneer voor hoe lang deelt. “Wát jij deelt staat in eigen kluis. Jíj bepaalt wat je wie met welk doel voor hoe lang deelt. De informatie van mij en is voor míj van waarde.”

Berners Lee bracht zijn concept onder in de start-up Inrupt. Het product heet Solid Server.

Verscheidene Engelse organisaties zegde toe om Solid-servers te gebruiken. Onder hen: de BBC, National Health Service en NatWest Bank. De enige buitenlandse organisatie is de Vlaamse overheid. Die bouwde een Mijn-portal, een soort Mijn Overheid.

Op welke technologie de mediabedrijven hun datakluis gaan bouwen, moeten ze nog bepalen. NPO’s Van Dam: “Solid lijkt boven te komen drijven als standaard.”

De eerste concrete producten rondom de datakluis verschijnen niet eerder dan 2024.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *