Nederlanders lanceren ‘Netflix voor klassieke muziek’

Nederlanders lanceren ‘Netflix voor klassieke muziek’


De Nederlandse streaming video-ondernemers Henk Bout en Bauke Freiburg staan aan de wieg van een nieuwe ambitieuze streamingdienst: Symphony, door henzelf betiteld als ‘Netflix voor symfonische klassieke muziek’.

Deze online dienst moet de wereld van Beethoven, Mahler, John Williams en andere grote componisten ontsluiten voor een groot publiek. Sinds juni loopt er een bètatest van Symphony in een beperkt aantal landen. Zaterdag 24 september is de officiële lancering met een wereldwijde stream van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Symphony bevat straks de meest uitgebreide verzameling van symfonische uitvoeringen, variërend van Mozart’s pianoconcerten tot symfonieën van Beethoven, Tsjaikovski en Mahler en filmmuziek van componisten als John Williams en Ennio Morricone.

Alle deelnemende orkesten – nu zo’n tien, het streven is 25 – zullen elk vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live. Avondvullende registraties compleet met interviews, behind the scenes, verhalen en commentaar door kenners.

Muziekliefhebbers worden doorgaans niet bij de hand genomen of geadviseerd bij de keuze van muziek. Dat is precies wat Symphony gaat doen. De abonnee krijgt een stoel op de eerste rij, maar ook een backstage-pas: voor meeslepende verhalen achter de muziek en exclusieve interviews met solisten en dirigenten.

De oprichters van Symphony zijn allemaal van Nederlandse komaf. Rob Overman, voormalig orkestdirecteur en media-ondernemer, bedacht het concept samen met Henk Bout, oprichter van het grootste videoproductiebedrijf van Nederland United Broadcast Facilitities (nu: EMG) en exploitant van streamingdiensten BeyondDutch. Het team werd compleet met de komst van José Evers, merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam en Bauke Freiburg van het Amsterdamse digitaal creatief bureau Videodock.

Twee jaar geleden startte Symphony met het benaderen van orkesten. De okesten hadden inmiddels ervaren dat ze weliswaar prachtige registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de online kaartverkoop. Een niet onbelangrijk onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten.

Inmiddels nemen deel: het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen nog meer orkesten.

Dankzij veertien Nederlandse investeerders werken er nu zo’n dertig mensen bij de start-up. Sinds juni loopt er een bètatest in een beperkt aantal landen. Op 24 september gaat Symphony live in Nederland, Zweden en een groot aantal Engelstalige landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Andere landen volgen begin 2023.

De kosten voor de abonnee bedragen 9,95 euro per maand.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *