Nationale Social Media Onderzoek 2022 | Blog

Nationale Social Media Onderzoek 2022 | Blog

Onderzoeksbureau Newcom heeft een nieuwe editie gepubliceerd van het Nationale Social Media onderzoek. In dit trendonderzoek waar een projectie wordt gemaakt van 14.264.904 social media gebruikers in Nederland door middel van een steekproef. Zijn veel opmerkelijk dingen te zien, TikTok is wederom de grote winnaar en Whatsapp en Facebook verliezen dagelijkse gebruikers. Ook blijken de “kleine” platformen niet zo klein. Hieronder zijn de belangrijkste resultaten uit het Nationale Social Media Onderzoek van 2022 beschreven!

Aantal gebruikte platforms is toegenomen

Laatste jaren viel er al te spreken van een opwaartse trend in het aantal gebruikte platforms per social media gebruiker, ook dit jaar is daar geen verandering in. De trend kent zelfs zijn grootste stijging sinds jaren met maar liefst 0,3 aantal platforms. Binnen de leeftijdsgroepen is deze stijging ook duidelijk te zien, elke leeftijdsgroep is meer platforms gaan gebruiken waarbij de groep 20-39 het meeste opvalt. Deze stijgt namelijk van 5 naar 5,6 platforms. Voor het eerst zijn er 11 platforms meegenomen in het onderzoek, echter zijn de kleine platformen er voor deze grafiek eruit gelaten, later in het artikel komen deze “kleinere” platformen terug.

Dagelijks social media gebruik

Dat er de afgelopen jaren meer sociale media gebruikt wordt komt voor velen niet als een shock. Echter is het voor sommige confronterend om daadwerkelijk te zien hoeveel uur je op deze platforms besteed, met name voor de leeftijdsgroep 20-39 is dit het geval ten opzichte van Het Nationale Social Media Onderzoek 2021. Met maarliefst 27 minuten meer social media gebruik steken ze met kop en schouders boven de rest uit in vergelijking met 2021. Een groep die zijn plafond lijkt te hebben gevonden is de leeftijdsgroep 15-19, die hebben 4 minuten minder sociale media tijd dan vorig jaar maar spenderen nog steeds 156 minuten op sociale media! In totaal besteden we gemiddeld zo’n 107 minuten per dag aan sociale media, dat is 10 minuten meer dan vorig jaar.

Als we inzoomen op de platforms en het dagelijks gebruik hiervan zien we dat elke platform stijgt behalve Whatsapp (-100.000) en Facebook (-421.000). Opvallend is dat Instagram wederom (6,6 miljoen gebruikers) meer dagelijkse gebruikers heeft als YouTube (9,3 miljoen gebruikers). TikTok is veruit de grootste winnaar in deze lijst, met maarliefst bijna een verdubbeling aan dagelijkse gebruikers (+91%). Ook Twitter en Snapchat hebben dit jaar hele goede zaken gedaan. Snapchat blijft met een groei van 399.000 boven TikTok en Twitter blijft met een stijging van 223.000 ook in de buurt.

TikTok wederom oppermachtig

TikTok is een soort wonderkind dat steeds maar weer blijft presteren, zo telde TikTok in 2019 bijna geen Nederlandse gebruikers, in 2020 groeide TikTok naar 281.000 dagelijkse gebruikers. Dat getal ontwikkelde zich in 2021 nog eens met 197% naar 836.000 en nu in 2022 staat het aantal dagelijkse gebruikers op 1.600.000.

Wederom weer een geweldig jaar voor TikTok dat een stijging van 91% kende. Opvallend is dat TikTok zijn plafond lijkt te hebben bereikt als het gaat om de leeftijdsgroep tot 15 jaar. Elke categorie ouder dan 15 jaar is gestegen, met als best stijgende categorie 20 t/m 24 jaar. Hier gebruiken 695.000 mensen het platform dagelijks waar dit in 2021 nog 360.000 dat deden. In de categorie 25 t/m 29 jaar gebruiken inmiddels 465.000 mensen het platform dagelijks ten opzichte van de 230.000 van afgelopen jaar.

Inmiddels zit 42% van de 15-19 jarigen dagelijks op TikTok. Hiermee komt TikTok steeds meer in de buurt van Snapchat, Youtube en Instagram. In deze leeftijdscategorie leveren alle platforms iets in behalve TikTok.

Sociale media gebruik onder twintigers

Als grootaandeelhouder in de meest stijgende categorie hebben de twintigers veel invloed op welke platforms stijgen of dalen. Hierin is dan ook duidelijk te zien hoe hard TikTok gegroeid is onder deze leeftijdsgroep. Echter is dit een pijnlijke realiteit voor Facebook, zij zijn namelijk hard gedaald onder de twintigers. Ook Whatsapp moet eraan geloven en is naast Facebook een van de verliezers van 2021 als het gaat om social media gebruik. Er valt wel te zeggen dat het veld steeds dichter bij elkaar komt.

De “kleinere” platforms zijn in verhouding eigenlijk groter dan verwacht

Voor het eerst zijn ook de “kleinere” platforms meegenomen in het onderzoek. Hieraan valt voornamelijk op dat sommige in realiteit helemaal niet zo klein zijn. Telegram, Discord, Reddit en Twitch hebben allemaal meer dan 1.000.000 gebruikers. Telegram wordt bijvoorbeeld gebruikt door 11% van de social media gebruikers en Discord door 10% van de social media gebruikers. Ook is opvallend dat het gehele rechterrijtje net onder de 500.000 gebruikers valt met vrijwel allemaal een dagelijks gebruik van boven de 150.000. Hierdoor kan je concluderen dat zelfs de kleinste van de kleinere platforms best groot zijn.

Social Media Advertising op maat!

Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in Social Media Advertising. Wij zorgen ervoor dat de juiste campagne, op het juiste kanaal, op de juiste manier ingezet wordt om zo jouw doelgroep beter te bereiken en de beste resultaten te behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe een Social Media Advertising jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.