MediaMarkt tekent Criteo voor retailmedia

MediaMarkt tekent Criteo voor retailmedia


MediaMarkt wil meer geld verdienen met het plaatsen van reclame in zijn webwinkel. Daarom sluit het een samenwerking met Criteo voor techniek en relaties met mediabureaus.

Eind vorige week maakte MediaMarktSaturn de definitieve samenwerking bekend. De partijen hebben elkaars niertjes uit ten treure geproefd, want in België en Duitsland hebben ze een jaar intensief een testperiode gehouden. Met het ingaan van de nieuwe samenwerking zet MediaMarkt zijn oude technisch partner CitrusAd aan de kant.

De uitrol begint in het vierde kwartaal van dit jaar. Naast thuismarkt Duitsland en België gaat MediaMarkt ook op de andere strategisch belangrijke landen Nederland, Oostenrijk, Spanje en Italië zo snel mogelijk aan de slag. Andere landen volgen daarna. De deal geldt voor een periode van drie jaar.

Sander Mes legt aan Emerce uit: “Het is een samenwerking waarbij MediaMarkt zijn eigen contacten doet, marketing en trade, en wij via de mediabureaus de performance budgetten. Wij doen niet alleen tech, maar hebben ook salesteams.” Mes is Criteo’s managing director Retail Media in de Benelux, de Duitstalige markten, Scandinavië, oost-Europa en het Midden-Oosten.

Mes’ team richt zich in deze fase van de samenwerking op het invoeren van sponsored products op de sites van MediaMarkt internationaal en Saturn in Duitsland. “Je ziet de reclamevorm sponsored products in Duitsland al in de zoekresultaten, één positie helemaal bovenaan en in de browsepagina’s”, de indexen. “Daar komen posities bij op de homepage, in het winkelmandje, op de detailpagina’s op productniveau en in de zoekresultaten op posities 1, 2 en 5.”

Criteo levert vergelijkbare technologie in Nederland ook aan bol.com. Dat is de grootste klant hier. Bol.com neemt enkel de technologie af om gericht productreclame te plaatsen. De contacten met merken en mediabureaus doet de marktplaats zelf. Adverteerders kunnen er ook reclameruimte inkopen via een zelfbedieningspaneel. Rond de dertig procent van de vijftigduizend verkooppartners adverteert via bol.com op het handelsplatform.

Retailmedia is een vehikel voor webwinkels om extra geld te verdienen naast de handel in producten. Ze bieden delen van hun pagina’s aan voor adverteerders om commerciële boodschappen op de plaatsen. Hoe slimmer de onderliggende technologie, hoe beter de reclameboodschap past bij het profiel van de klant en de context van de webpagina’s die hij bekijkt. Het zijn vooral e-commersianten met veel site- en appverkeer die hier financieel iets aan hebben.

De eerste grote partij die met deze praktijk begon, was Amazon. Mes: “Je ziet dat de combinatie van retailmedia, SEO en search heel goed werkt in e-commerce. Wij plukken daar nu de vruchten van. De VS loopt internationaal voor op dit gebied. De meeste grote retailers werken inmiddels wel met sponsored products, maar ik verwacht dat er nog veel gaat veranderen in het display-formaat. Er worden nog veel standaardbanners ingezet met branding. De targetingopties worden nog onderbenut.”

Foto: Hakån Dahlström (cc)

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.