Marketing die voelt als een kunstloel in een rubberen vrouw

Stel dat jij en je poekiewoekie op vrijdagavond na een lekker glas wijn en een mooie vilm giechelend onder het donzen dekbed kruipen, en zin hebben om een potje te vrijeglijen.
Sorry voor de rauwe taal op de maandagochtend, maar dan hadden jullie maar niet zo moeten flikflooien op de bank hè?
Hoe zou je het dan vinden als je lief opeens zei:
“Schat, ik heb een verrassing. Kijk eens wat er onder het bed ligt?”
Verbaasd trek je met veel moeite een groot zwaar pakket tevoorschijn. Je haalt de inhoud eruit en legt het op het bed. Het is een levensgrote, siliconen seckspop met gapende gaten, en in de doos ligt ook een knijpfles met spulletje om te lubriceren.
“Tadaaa!” roept je poekiewoekie, die vervolgens een levensechte dildo uit het nachtkastje haalt.
“Geef het glijmiddel maar schat, dan zullen we eens even lekker batseflatsen!”
Je lief glijdt vervolgens de glibberige dildo in een van de gaten van de wachtende pop en kijkt je verwachtingsvol aan.
Of je het een beetje lekker vindt.
Je kijkt naar de heen en weer bewegende roze kunst-sjonnie – met levensechte aderen – en de lillende pop genaamd Monica.
Het ziet er nog best overtuigend uit, op het eerste gezicht.
Hoe zou het voor jou en poekie zijn om op die manier de liefde te bedrijven?
Zou je het een beetje voelen? Vinden jullie het allebei lekker? Kom je nader tot elkaar?
Ik vraag het omdat sommige ondernemers op een vergelijkbare manier met hun marketing bezig zijn. Je kent dat type wel. Altijd op zoek naar het volgende marketingtrucje of weer een manier om hoger te komen in Google.
Er zijn er bij die de afgelopen jaren allemaal artikelen over hun vakgebied hebben laten schrijven door ghost writers. Ondernemers die klanten helpen met afvallen, lieten honderden blogartikelen schrijven over onderwerpen die goed scoren in Google, bijvoorbeeld: vijf manieren om binnen een maand een kilo buikvet kwijt te raken, de 3 verschillen tussen wit vet en bruin vet, hoe val je sneller af: met keto of het cavemandieet? Dat soort artikelen. Met als doel om Google te verleiden om hun ‘waardevolle’ content hoog in de zoekresultaten te tonen.
Toen werd ChatGPT gelanceerd van de winter. En uiteraard zijn diezelfde ondernemers bezig om AI nu zulke artikelen te schrijven.
Ze laten dus het ene algoritme content maken om te proberen het andere algoritme – dat van Google – te misleiden.
Dat is precies hetzelfde als een kunstloel in een rubberen vrouw steken. Het lijkt nog wel wat van een afstandje, maar niemand voelt er iets bij.
Jij voelt hem niet, want je maakt die content niet zelf en hij gaat niet over jou. En je klanten voelen zulke artikelen niet, want ze ruiken vreemd.
Als je weleens een plastic gevoel krijgt als je leest over AI en algoritmes, vertrouw dan dus gerust op je ongemakkelijke gevoel. Als je voelt dat er iets niet klopt, ga dan niet aan jezelf twijfelen. Want dan klopt het inderdaad niet.
Laat je niet afleiden door marketinghypes die van een afstandje nog wel wat lijken, maar die van dichtbij naar rubber meuren. Marketing is gevoel en mensen zijn emotionele diertjes die niet reageren op plastic namaak.
Om ondernemers te laten zien hoe je zelf betere copy schrijft dan ghostwriters, tekstschrijvers of nieuwe tools zoals ChatGPT ooit zouden kunnen, heb ik een masterclass gemaakt. Daarin zie je een formule van 3 stappen om een artikel of verhaaltje te schrijven dat alleen jij kunt schrijven en dat klanten meteen herkennen als echt.
Met de content die je op die manier maakt, val je de komende tijd steeds meer op tussen websites en marketing die andere ondernemers volledig hebben laten genereren door AI.
Wil je het zintuiglijke, natuurlijke gevoel bij je marketing houden en warme, menselijke relaties uitbouwen met klanten die snakken naar wat echt is, gebruik dan de formule van 3 stappen uit deze nieuwe masterclass die maandag op de post gaat naar alle Members van Het Lab.
Meld je voor maandag aan als Member als je hem ook in de bus wilt krijgen:
www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab
Aartjan van Erkel

Ik richt mij op alle online marketing gerelateerde ontwikkelingen en schrijf hier over.