Marjolein van Vucht (CLICKNL): ‘minder samenwerking met andere sectoren dan verwacht’

Marjolein van Vucht (CLICKNL): ‘minder samenwerking met andere sectoren dan verwacht’

Marjolein van Vucht is projectleider Community & Innovatie bij CLICKNL, het consortium Kennis en Innovatie van de topsector Creatieve Industrie, ze is gamesliefhebber en was aanwezig in Keulen.

Kennis, innovatie, topsector, creatieve industrie: leg uit!

“Dat is een hele mond vol, maar in het kort komt het erop neer dat CLICKNL de kenniswereld aan de ontwerpwereld wil verbinden, zodat de creatieve sector zijn werk beter kan doen. Of zoals de ondertitel luidt: ‘Voor creatieve ondernemers en ondernemende onderzoekers’. Wij denken namelijk dat met kennis en creativiteit, innovatie komt. En als creatieve sector zijn wij als geen ander in staat om broodnodige innovaties – zowel voor de sector als de maatschappij – te versnellen.”

Waar staat Nederland als gamesland internationaal gezien? Waar zijn ‘wij’ goed in, voor zover jij kunt inschatten?

“Als Nederland zijn wij over het algemeen sterk in onze opleidingen, zoals aan Breda University of Applied Sciences. Dat is mooi, want daar komt groot talent op af. De mensen die er afstuderen snappen de game(ontwerp)wereld en de kenniswereld, en kunnen gave dingen betekenen voor de sector en andere sectoren waar ze hun kennis en kunde kwijt kunnen. Helaas zijn we er minder goed in dat talent in Nederland te houden als ze afgestudeerd zijn, dus daar moeten we flink aan werken.”

De focus van CreativeNL binnen dit speelveld ligt onder andere op ‘immersive content’ die liefst ook een bijdrage levert aan een betere/mooiere wereld. Hoe kijk jij daarnaar, welke kansen liggen er specifiek voor Nederland?

Immersieve content is een lastig begrip. Vaak denken mensen aan VR/AR/XR en dat is inderdaad óók immersief, maar het gaat verder dan dat. Ik houd altijd het woord ‘onderdompeling’ voor ogen: even een andere wereld in. Een supermarkt waar je in rondwaart en even helemaal in ondergedompeld wordt, is immersief. Een concert in een gave setting in een wonderlijk gebouw, is ook immersief. Een oude stoomlocomotief in een spoorwegmuseum met geluiden en geuren kan ook immersief zijn. Niet alleen beelden, maar ook geluid, geuren en soms zelfs aanrakingen, maken de totaalbelevenis.”

Is dat ook voor games relevant?

“In het geval van games kun je dus ook verder kijken dan de VR-brillen, zolang je ergens totaal in opgaat, zonder al teveel moeite, ben je ondergedompeld. En ja, volgens mij kan dat heel veel brengen. Als je ondergedompeld bent kun je voelen hoe het is om een ander te zijn, ergens anders te leven, of hoe het is om een operatie uit te voeren zonder dat die in het echt gebeurt. Zo kun je er entertainment, maar ook sociale leerpunten meer over de bühne brengen, en opleidingen verbeteren. Wat mij betreft heeft Nederland mét al dat jonge talent dus een prachtige economische én maatschappelijke kans liggen op het moment dat de massa, zowel consument als opdrachtgever, de mogelijkheden ontdekt.”

Wat zijn in algemene zin de belangrijkste technologische (creatieve) innovaties in de gameswereld?

“Oei, lastig! Ik moet eerlijk zeggen dat technologische innovaties mij vaak wat minder vaak ter ore komen, omdat die achter gesloten deuren worden besproken. Daarnaast vind ik tech pas echt tof als het goed wordt toegepast met de gebruiker in het achterhoofd. Maar dan ben je al een paar stappen verder. Wel kwam ik op gamescom het Nederlandse Dimenco tegen, dat technologie heeft die beeldschermen 3D doet lijken voor een gebruiker. Daar kijk ik wel naar uit: 3D gamen op TV, zonder vervelend zittende bril op.”

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *