LinkedIn Cover Story: breng je profiel tot leven [nieuwe feature]

Geen twee professionals zijn hetzelfde. Zeker niet op het gebied van loopbaan, vaardigheden, dromen en ambities. Omdat vaardigheden steeds belangrijker blijken in carrièrekeuzes en bij het aannemen van nieuwe medewerkers, brengt LinkedIn deze professionele reis nu tot leven met de Creator Mode en LinkedIn Cover Story.

Word je eigen Cover Story

Het nieuwe doel van de LinkedIn Creator Mode en de belangrijkste feature LinkedIn Cover Story is glashelder. Hiermee kun je een expressief en inclusief profiel maken dat jou en je skills laten zien. Deze nieuwe functies ondersteunen je professionele reis.

Waarom is dit nodig? In het afgelopen jaar werd volgens data van LinkedIn (persbericht) bijna de helft (48%) van de banen in Nederland ingevuld door werknemers die naar een bedrijfstak of functie overstapten waar ze nog geen eerdere ervaring in hadden. Jezelf laten zien – breder dan de traditionele cv – is daarmee ontzettend belangrijk geworden. Met LinkedIn Cover Story en de andere features uit de Creator Mode maakt LinkedIn het wervingsproces toegankelijker, inclusiever en eerlijker.

Screenshot van een LinkedIn Cover Story.

Harry Potter-effect

Een van de belangrijkste onderdelen van deze nieuwe feature is dus de video Cover Story. Hiermee kun je profielfoto à la Harry Potter omtovert tot een bewegend beeld. Met dit gepersonaliseerde filmpje komt jouw profiel in video en audio veel meer tot leven. Dit maakt het mogelijk om op de meest authentieke manier publiek betrekken, je missie uit te dragen en recruiters te bereiken. De lengte van de Cover Story is 20 seconden. Denk dus goed na over op welke manier jij jezelf gaat pitchen.

Oranje ring

Plaats je de vooraf opgenomen LinkedIn Cover Story in je profielfoto?  Dan verschijnt er een oranje ring rond je foto en speelt de video automatisch af in je fotolijst. Klik je daarop? Dan verschijnt de video met jouw gepersonaliseerde boodschap.

Screenshot van een LinkedIn-profiel met oranje rand.

Kies wie je wil zijn

Als tweede onderdeel van de Creator Mode is het mogelijk om voornaamwoorden op geslacht en aanspreekvormen veel ruimer te kiezen. Hierdoor hoef je niet meer te kiezen tussen de opties ‘man’ of ‘vrouw’. Daarmee propageert LinkedIn meer inclusiviteit. De belangrijkste reden: voor 70% van de werkzoekenden en 72% van de recruiters blijkt het belangrijk om een persoon met het juiste voornaamwoord en op die manier respectvol aan te spreken.

Screenshot van LinkedIn Creator Mode.

Bron: SocialMediaToday.

Bouw aan je persoonlijke gemeenschap

Online netwerken wordt met de dag groter en intensiever. Zeker in een tijd waarin 60% van LinkedIn-leden remote werkt als gevolg van de pandemie. Met 5 miljard extra connecties in het afgelopen jaar en 50% meer conversaties op LinkedIn is online netwerken belangrijker dan ooit. Het is dan fijn als je snel en eenvoudig je eigen specifieke branche kunt vinden.

In de nieuwe Creator Mode in je profieldashboard vind je hier nieuwe opties voor. Zo kun je vanaf nu hashtags invoegen in je profiel over onderwerpen waar je veel over post. Deze feature zal je uitgelichte- en activiteit-secties naar de bovenkant van je profiel verplaatsen om je inhoud prominenter weer te geven. Ook kun je de ‘Verbinden’-knop veranderen in ‘Volgen’ om je te helpen bij het betrekken van je gemeenschap en het opbouwen van een aanhang.

Innoveren met audio

Naast video en LinkedIn Cover Story wordt Creator Mode nog aangevuld met audiotoepassingen, zoals features die we nu al kennen van Clubhouse. In deze audiorooms kun je echt in gesprek met je professionele netwerk en biedt LinkedIn haar leden een steeds completere manier van online netwerken aan. Hierdoor wordt dit platform de ultieme ‘one stop shopping’ plek voor professioneel netwerken in deze tijd.

Wanneer beschikbaar?

Nu de eerste testen achter de rug zijn, worden de creator-modefuncties vanaf deze week wereldwijd beschikbaar gemaakt en in stappen uitgerold. Heb je een LinkedIn-profiel? Dan krijg je vanzelf toegang tot deze nieuwe mogelijkheden.

Wil je een voorbeeld zien? Ik heb zojuist toegang gekregen en een coverstory toegevoegd aan mijn profiel. Momenteel kun je deze coverstory alleen zien als de update ook op je eigen account is uitgerold.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *