Kledingwinkels ongewild in kortingstrijd – Emerce

Kledingwinkels ongewild in kortingstrijd – Emerce


Volle magazijnen en tanende koopkracht van consumenten zorgen ervoor dat winkeliers zich opmaken voor een intense periode van kortingen geven en marge zoeken.

De Financial Times bericht vanochtend over stijgende zorgen die achter de schermen leven bij winkeliers en modemerken in de VS. De argumenten zijn bijna letterlijk te kopiëren naar de EU.

Consumenten die nu al hard worden geraakt in de portemonnee stellen kledingaankopen uit. Mensen die nog wat te besteden hebben, deden de bulk van de aankopen al bij de coronalockdowns. Volgens de krant geeft deze groep nu liever zijn geld uit aan andere zaken, of kantoorkleding.

De winkelvoorraden gaan langzamer van de hand dan de retailers en fabrikanten verwachtten. Kortingen zijn dan een beproefd middel om de omloopsnelheid te verhogen. Daar staat tegenover dat dat direct impact heeft op de winstmarge van de winkelier.

Nationale cijfers laten zien dat de Amerikaanse retailomzet niet echt meer in de lift zit.

De Amerikaanse signalen zijn ook zichtbaar op de Europese markt. De Britse online kledingwinkel ASOS kneedt de zielen op de financiële markt alvast en waarschuwde onlangs voor tegenvallende resultaten. About You is explicieter en geeft een omzet- en winstwaarschuwing.

Foto: Vivianna_love (cc)

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *