“Kledij wordt nog te vaak gekocht vanuit een trend perspectief”

“Kledij wordt nog te vaak gekocht vanuit een trend perspectief”

Christina Hadinoto, founder van Contour Lab (©Sacha Creative Concepts)

Christina Hadinoto (38) beschrijft zichzelf als een klassiek voorbeeld van een vrouw who wants it all: een gezin, carrière, gezonde levensstijl en sociaal leven. Met een zwak voor women empowerment put ze vaak inspiratie en kracht uit vrouwen die niet bang zijn om kansen te grijpen en door hard te werken een succesvol pad uitstippelen, zowel professioneel als privé. Gevoed door tonnen inspiratie streeft Hadinoto ernaar om met de fashiontech start-up Contour Lab haar grote levensdoel waar te maken. “De positieve impact, gerealiseerd door kleding, zal ook op andere vlakken voelbaar zijn.”

“Wij maken matchmaking recommendation software voor mode webshops die automatisch kleding aanbeveelt die de consument zoveel mogelijk flatteert, naargelang zijn of haar bodytype”, legt Contour Lab-founder Christiona Hadinoto uit. “Dit om de consument een unieke klantenbeleving en hogere purchase satisfaction te kunnen geven. Bovendien dragen we bij aan een verduurzaming van de mode industrie en willen we van een body positivity-mindset de norm maken.”

Gebrek aan representatie

Toen Hadinoto haar eerste professionele stappen zette bij Microsoft, werd ze voor het eerst geconfronteerd met het feit dat de IT- & techsector een echte mannenwereld is. “Als pas afgestudeerde vrouw van Aziatische origine die er bovendien jonger uitziet dan ze in werkelijkheid is, twijfelde ik vaak of ik wel serieus genomen werd. Nu op 38-jarige leeftijd ben ik zeer dankbaar voor mijn jongere look”, lacht Christina Hadinoto, “maar toen maakte het mij hoogst onzeker.”

Tijdens haar presentaties aan – vooral oudere – mannen werd Hadinoto al snel opgezadeld met een minderwaardigscomplex. “Daardoor belandde ik in de zoektocht naar externe validatie, wat door een gebrek aan representatie van vrouwen in tech niet altijd eenvoudig is. Gelukkig waren er toen al vrouwen die zich mooi staande wisten te houden in de overwegend mannelijke IT-wereld en die daar tot op vandaag sterk leiderschap tonen. Dat werkte heel inspirerend.”

Te weinig women in tech

Helaas is de techindustrie nog altijd een wereld waarin overwegend mannen werkzaam zijn, zucht Hadinoto. “Nu ik een fashiontech start-up ben begonnen, ondervond ik bij de zoektocht naar een co-founder hoe moeilijk het is om women in tech te vinden. Zeker wanneer je zoekt naar een mix van tech – wat nog grotendeels een mannenwereld is – en fashion – waar eerder vrouwen een associatie mee hebben.”

“Als het echter gaat over competente teams met de juiste skillset, is geslacht minder belangrijk en geloof ik steevast dat diverse teams in het algemeen zorgen voor een betere balans binnen een onderneming. Daarom ben ik ook blij dat ik twee competente mannen gevonden heb die mee willen bouwen aan Contour Lab. They bring the tech, I bring the fashion knowledge!”

(© Sacha Creative Concepts)

Verandering van de mode-industrie

Met Contour Lab wil Hadinoto verandering brengen in de manier waarop mensen vandaag shoppen. “Kleding wordt nog te vaak gekocht vanuit een trend perspectief. Niet alleen is dit niet duurzaam, iedereen heeft ook een andere lichaamsvorm. Daardoor kunnen aankopen die puur op basis van trends gebeuren zorgen voor miskopen en teleurstellingen voor de spiegel.”

“Dat is de reden waarom we bij Contour Lab zwaar inzetten op klantenbeleving en -tevredenheid, duurzaamheid, zelfacceptatie en body positivity”, gaat de onderneemster enthousiast verder. “Op dat vlak kunnen bijna alle fashion webshops nog veel vooruitgang boeken.”

Kleding wordt nog te vaak gekocht vanuit een trend perspectief. Dat zorgt voor miskopen en teleurstellingen voor de spiegel

“Tijdens de pandemie heb ik deze nood in de markt vanop de eerste rij mogen meemaken, dat was nog vanuit mijn positie bij het Belgisch modemerk waar ik op dat moment voor werkte. Toen we tijdens de eerste lockdown ons marketingplan moesten omgooien, zijn we gaan experimenteren met het maken van tutorials. Kostenefficiënt én COVID proof zijn we met het hele team content beginnen te maken waarin we toelichtten welke outfits het beste pasten bij onszelf, allemaal met verschillende bodytypes. We hebben toen vele berichten ontvangen van klanten die individuele vragen begonnen te stellen rondom hun specifieke body shape.”

“Ik ben daarnaast iemand die innovatie ziet als een tool om bepaalde ervaringen te optimaliseren en oplossingen te bieden voor iets wat commercieel gezien maar zeker ook op vlak van duurzaamheid en op maatschappelijk niveau verschil kan maken”, voegt Hadinoto eraan toe.

Body Positivy

De laatste jaren is body positivity meer en meer een hot topic, stelt ook Hadinoto vast. “Hoewel het een thema is dat zowel vrouwen als mannen aanbelangt, zien we dat vrouwen meer bewust en uitgesproken bezig zijn met zelfexpressie en het zoeken naar externe validatie. Dat maakt dat ze veel druk ervaren om zoveel mogelijk te beantwoorden aan het schoonheidsideaal.”

Ik ben van mening dat als we werken op een positief lichaamsbeeld het niet langer de bedoeling kan zijn om nog meer stempels op vrouwen te plakken en hen in hokjes te gaan steken”, stelt Hadinoto. “Daarom dat wij er in onze software voor kiezen om in eerste instantie de bodytypes niet as such te gaan benoemen. We willen vooral de matchmaking tot stand brengen tussen modecollecties en klantprofielen. Met als resultaat dat de klant een gefilterde shopping pagina te zien krijgt die achter de schermen rekening houdt met het figuurtype en modevoorkeuren van de desbetreffende persoon. Dit gaat er finaal toe leiden dat vrouwen er op hun best uitzien en zich zelfzekerder gaan voelen. Met als finale uitkomst dat de positieve impact, gerealiseerd door kleding, ook op andere vlakken voelbaar zal zijn.”

(© Sacha Creative Concepts)

Beter en bewuster shoppen

“Met Contour Lab willen we niet enkel een positief zelfbeeld creëren, maar mensen ook aanzetten om beter en bewuster te shoppen. Het gemiddeld retourpercentage voor online aankopen zit vandaag op gemiddeld 56%, waarvan 70% gelinkt is aan een slechte fit of stijl. Het concept ‘fit’ omvat niet enkel een maat, maar wijst ook op een match tussen pasvorm en body type. Aan het laatste kunnen wij via Contour Lab een significante bijdrage leveren en op die manier de mode-industrie minder vervuilend maken. Zo kunnen we een grote, duurzame impact genereren op de CO2-uitstoot en fashion waste.”

Met Contour Lab willen we niet enkel een positief zelfbeeld creëren, maar mensen ook aanzetten om beter en bewuster te shoppen

Of ze nog een goede raad heeft voor andere vrouwelijke ondernemers? “Laat je niet ontmoedigen als vrouw en vertrek vanuit je eigen krachten. Talenten of skills zijn eigen aan een persoon en worden niet bepaald door gender of iets anders.”

“Ik streef ernaar om zelf een inspiratie te zijn voor andere vrouwen en female entrepreneurs. Door ons eigen succesverhaal te schrijven, kunnen we allemaal meebouwen aan een meer inclusieve en diverse professionele wereld. Zonder ervoor terug te deinzen om ondersteuning te vragen daar waar dat nodig zou zijn”, aldus nog Hadinoto.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *