Is Pinterest een zoekmachine of Social Media?

Is Pinterest een zoekmachine of Social Media?

Pinterest Marketing

Hoe komt het toch dat er meestal niet als eerste aan Pinterest gedacht wordt in de Marketing-mix? Wellicht toch omdat het platform niet echt als social media wordt gezien. Waar bij Facebook en Instagram de focus ligt op personen met elkaar te verbinden, ligt de focus binnen Pinterest puur op content. Het blijft dé plek om inspiratie op te doen voor dingen die je wilt maken, doen of kopen. Denk hierbij aan outfits, recepten, tips voor de vakantie of juist op gebied van interieur.
Anders dan bij andere social media platformen begeef je jezelf als merk in de oriëntatiefase. Deel daarom tips, ideeën en inspiratie. Mensen gebruiken Pinterest om plannen te maken voor de toekomst. Als jij ze tijdens deze fase bereikt, heb je eerder hun aandacht getrokken dan je concurrenten. Hieronder een aantal tips om als merk op te vallen op Pinterest:

Idea Pins

Val op door af te wisselen met verschillende soorten pins. Gebruik naast visuals, af en toe ook juist video-pins, product-pins en Idea Pins. De Idea pins is Pinterests antwoord op Instagram Reels. Alle idea pins worden op Pinterest gebundeld in de ‘Kijk” tab, vergelijkbaar met de “For You” tab op TikTok.

Pinterest Takes

Een andere tool welke door Pinterest is geïntroduceerd om de interactie te verhogen zijn de Pinterest Takes. Hiermee is het mogelijk om middels een video te reageren op Idea Pins. Zo kunnen personen laten zien hoe ze jouw idea pin in praktijk hebben gebracht. Zo creëer je als merk de meest eerlijke en waardevolle reviews.

Daarnaast worden de mogelijkheden van shoppen op Pinterest ook steeds verder uitgebreid. Zo kan je gebruikers met de “shop-button” direct vanuit je idea pins doorsturen naar de webshop waar ze jouw product kunnen aanschaffen.

Gebruik Pinterest als zoekmachine

Maak gebruik van relevante zoekwoorden bij je pins of in de bio. Zo vergroot je de kans dat je gevonden wordt door jouw gewenste doelgroep. Niet alleen nu, maar juist ook in de toekomst. Je pins gaan namelijk veel langer mee en blijven zorgen voor meer verkeer naar je website wanneer de juiste zoekwoorden worden gebruikt. Geef je pins de juiste context mee, door naast de beschrijving, ook de titel van de pin te verrijken met de juiste zoektermen. Zelfs de titel van het board kan een een rol spelen bij het algoritme.

Pinterest Trends

Een van de nieuwste tools is Pinterest-Trends. Hierin kan je een historisch overzicht van de populairste zoektermen vinden per land en periode. Zo kan je snel ontdekken wat de trends zijn op Pinterest en bij jouw doelgroep. Pinterest normaliseert het zoekvolume door rekening te houden met de verhouding van de zoekopdrachten voor elke trend en het totale aantal zoekopdrachten die in diezelfde periode in Pinterest zijn uitgevoerd. In de tool kan je per keywoord de verdeling zien per leeftijd & geslacht en zie je direct de populairste pins horende bij het zoekwoord.

 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *