Interview met Sebastiaan van der Lans van WordProof

Interview met Sebastiaan van der Lans van WordProof

Sebastiaan is een WordPress fan en al sinds 2006 met zijn full-service bureau Van Ons dagelijks bezig om het maximale uit het CMS te halen. Vanuit deze gedachte startte hij met de ontwikkeling van WordProof, een open-source oplossing om het internet weer wat veiliger te maken.

Sebastiaan van der Lans WordProof

Wie is Sebastiaan van der Lans?

Een ondernemer die al bijna 14 jaar fulltime met open-source software werkt. Samen met Robert van Eekhout richtte ik in 2006 WordPress bureau Van Ons op, inmiddels een full-service bureau met een uitgebreid track-record in zowel WordPress, React Native als Laravel. Met veel liefde speel ik al bijna 10 jaar een actieve rol in de Nederlandse WordPress community en ben ik spreker op techevents over de hele wereld, bijna altijd over open-source software en communities.

In 2013 kwam ik in aanraking met Bitcoin, een open-source manier om waarde te verplaatsen en de blockchain technologie. In 2017 maakten we een GDPR-plugin voor WordPress, die inmiddels meer dan 1,3 miljoen keer gedownload is. De kracht en optelsom van de WordPress community, de mogelijkheden van blockchain én het plezier dat we haalden uit werken aan een grote plugin resulteerde in het idee voor WordProof, waaraan ik sinds begin 2019 fulltime werk.

 

Waarom ben jij zo’n fan van WordPress als CMS?

Samen iets beter maken in plaats van ieder voor zich is een groot goed. Het maakt dat WordPress vandaag de dag al 38% van het web voorziet, en tegelijkertijd sneller groeit dan ooit!

In 2007 gebruikte ik het voor het eerst en werd direct verliefd. Toen was het het eerste open-source CMS met zowel WYSIWYG-editor als mooie slugs; toen was dat écht mindblowing. Voor het eerst had een klant/ondernemer/journalist géén HTML-kennis of programmeur nodig om mooi te publiceren op het internet. Gutenberg opent weer een hele nieuwe generatie aan mogelijkheden.

 

Waarom zou ieder bedrijf WordPress moeten gebruiken?

Ik droomde al een paar jaar van het schrijven van een tijdloze pitch voor WordPress. Laatst heb ik daar goed de tijd voor genomen. Deze vijf drijvers zorgen ervoor dat we de komende jaren naar 50% marktaandeel gaan:

  1. WordPress op schaal, ook grote ondernemingen gebruiken WordPress
  2. Het WordPress-ecosysteem
  3. Marketing verandert en WordPress sluit daar op aan
  4. WordPress is Google’s favoriet
  5. WordPress en e-commerce, WooCommerce groeit

Onderbouwing van alle vijf de drijvers vind je hier: Why WordPress Will Empower Half of the Web Soon.

 

Kun je meer vertellen over WordProof?

Het internet heeft ons leven geweldig makkelijk gemaakt, maar tegelijkertijd heeft het een enorme weeffout; betrouwbaarheid. Nog nooit was er zoveel online fraude en meer dan 67% van de Europeanen zegt zelf al eens in fake news getrapt te zijn. Logisch ook, want het internet is niet gebouwd met de vertrouwensvraag in het achterhoofd; zoekmachines en sociale media zijn voor velen geen betrouwbare en veilige plek meer.

Wat het internet nodig heeft is een laag van vertrouwen, zodat de volgende drie dingen de nieuwe standaard worden:

– Wat ik lees is echt en ik kan verifiëren wie de afzender is
– Wat ik maak is van mij en dat kan ik makkelijk bewijzen
– Als ik onenigheid heb, bijvoorbeeld bij een aankoop, dan ik ben beschermd

WordProof ís die laag van vertrouwen over het internet. Met timestampen van content maken we samen het internet een veilige plek op een open-source manier.

We hebben WordProof in 2019 opgericht vanuit ons webbureau Van Ons, samen met angel investor en partner Frank van Dalen. Onze missie om vertrouwen in het internet te herstellen met open source software. Fraude en nepnieuws maken het internet onbetrouwbaar, maar door inhoud op het internet te timestampen met WordProof is het mogelijk voor consumenten en zoekmachines om inhoud te controleren.

 

Kun je een praktijkvoorbeeld geven hoe WordProof wordt ingezet?

Jazeker!

Uitgevers en bloggers

Uitgevers en bloggers geven transparantie door middel van de content time-machine, die kan je hier in actie zien. Lezer kunnen bladeren door de vorige versies van artikelen en checken of er niet met de tekst of datums gerommeld is door de unieke vingerafdruk van iedere versie in de blockchain te bekijken. Je kan zelf kiezen of je wel of niet de versies laat zien in je WordProof Certificaat.

Copyright

Als je goeie content maakt, mooie foto’s en prachtige productbeschrijvingen, dan loop je het risico dat jouw content gekopieerd wordt. Dat is vervelend, immers: iemand anders verdient geld aan jouw harde werk. Bewijzen dat de content van jou is kost je veel tijd (je moet een dossier met bewijs bouwen) én is kostbaar als je een advocaat een brief laat schrijven. Met timestampen bescherm je automatisch je content, elke keer als je publiceert of update. Als iemand jouw content kopieert dan kan je in minder dan 5 minuten een brief met bewijs genereren vanuit My WordProof.

Creatieve studio Blom & Blom heeft op deze manier al meerdere keren copycats van eBay laten verwijderen, zie hier een uitgebreide uitleg van deze case. Dit was eerder niet gelukt. Met timestamps hebben nu ook kleine partijen toegang tot slimme en betaalbare bescherming van hun werk!

SEO

Een derde toepassing is voor SEO. Zoekmachines interpreteren informatie van jouw site of shop via Schema.org. Hoe beter je Schema.org implementeert in jouw site, hoe beter Google je indexeert. We werken onder andere samen met de mensen van Yoast, om te zorgen dat timestamps onderdeel worden van Schema zodat zoekmachines en sociale media automatisch kunnen checken of jij gerommeld hebt met jouw content/datums én of jij écht de afzender bent van jouw content.

Meer dan 10 jaar geleden was de vraag of het goed was voor je positie in Google om ook een mobiele versie van je website te hebben. Het antwoord bleek “JA”, want een resultaat van een website die goed werkt op het device dat je gebruikt is een hoger kwaliteit resultaat dan een website die niet goed weergegeven wordt.

Een paar jaar geleden was de vraag: “Heeft HTTPS invloed op mijn positie in Google?”. Het antwoord bleek “JA”. Sterker nog: Google meldde zelfs “Not secure” als je géén SSL gebruikt.

De vraag wordt: is informatie waarvan op open-source manier is aangetoond dat er niet gerommeld is met bijvoorbeeld de datum een hoger kwaliteit zoekresultaat dan informatie die dat niet aantoont? Wij denken van wel. En de route naar adoptie van zoekmachines zit in integratie met Schema.org. Hier een korte uitleg van hoe dat werkt.

 

Jullie wonnen met WordProof de Blockchains for Social Good?

Europa ziet waarde in open-source blockchain software en heeft een prijsvraag uitgezet: ‘Blockchains for Social Good’. De vijf beste inzendingen kregen ieder 1 miljoen euro. Uit meer dan 40 landen kwamen 176 inzendingen. In februari pitchte 23 finalisten, waaronder WordProof, in Brussel.

WordProof is door de 30-koppige jury verkozen tot de absolute winnaar. Onze score (29,5/30) was ongekend hoog, aldus het RVO. Zelfs de staatssecretaris heeft over de overwinning getweet.

 

Hoe zetten jullie content marketing in voor WordProof?

Educatie is een belangrijke pijler! Wie WordPress gebruikt is fan. Wie géén WordPress gebruikt, vindt de software soms eng. Educatie verlaagt de drempel en resulteert, als je goed materiaal hebt en het correct distribueert, tot adoptie.

Hetzelfde geldt voor alles wat met blockchain te maken heeft, voordat je ermee werkt kan je koudwatervrees hebben. Momenteel lanceren we om de week een video als onderdeel van WordProof Academy, tijdloze content die alle details en voordelen over timestampen met blockchain uitlegt, in jip-en-janneketaal.

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Door gekte met crypto currency is de eerste associatie die mensen met blockchain hebben vaak een negatieve. Eigenlijk is het net als met WordPress. Iedereen die er mee werkt weet dat het geweldig, inclusief en gebruiksvriendelijk is en ook nog eens elk jaar flink beter wordt. Maar wie het niet gebruikt is er soms bang voor. Met timestamps toon je op een open-source manier aan:

1) dat je niet met datums en inhoud gerommeld hebt
2) dat jij écht de afzender bent

Dat maakt dat je integriteit aantoont en controleerbaar maakt voor je lezers en kopers. Een open-source oplossing tegen zowel plagiaat, online fraude én misinformatie.

Door middel van educatie te focussen op voordelen voor zowel consumenten, lezers als organisaties overwinnen we bezwaren. De WordProof Academy heeft exact dat als doel: slimme waardevolle content maken; niet reclame, maar echt how-to informatie die gebruikers opleidt.

 

Waar verwacht je dat WordProof over 2 jaar staat?

WordProof draait dan op 1 miljoen websites, en als je NIET timestampt dan heb je wat uit te leggen. De vraag die vaak gesteld wordt tegen die tijd is “Ik zie dat je niet timestampt. Wat heb je te verbergen?”.

Ook verdwijnt tegen die tijd het taboe op fouten maken. Nu zijn veel uitgevers nog bang om transparant te maken welke verbeteringen of aanvullingen op artikelen gedaan zijn. Het nummer één bezwaar is omdat ze niet transparant willen maken dat en welke fouten er zijn gemaakt. Consumenten worden veeleisender als het gaat om transparantie,

In 2030 nemen we als WordProof community de nobelprijs voor vrede in ontvangst. Als Timestamp Beweging hebben we met open-source software alle online fraude en misinformatie problematiek opgelost; het internet is dan een 100% veilige plek voor de nieuwe generaties, mijn ouders en onszelf!

WordProof Sebastiaan van der Lans

 

Eerdere interviews

 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *