Interview met Nathan Veenstra van Optimus Online

Interview met Nathan Veenstra van Optimus Online

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Na zo’n 20 jaar voor werkgevers te hebben gewerkt (van V&D via Free Record Shop naar EMI Music en ECI), werd de drang om zelfstandig ondernemer te zijn steeds groter. Bij mijn laatste werkgevers was ik als account manager vaak al verantwoordelijk voor een deel van de online marketing, met name op het gebied van teksten. Mijn taalgevoeligheid was daarbij wel een van de speerpunten.

Toen ik bij mijn laatste werkgever, een distributeur in DJ-apparatuur, onder andere voor Wehkamp productomschrijvingen moest schrijven, kreeg ik door dat ik daar wel plezier en voldoening uit haalde. Ik keek naar de pagina’s op de website van Wehkamp om de ruimte die ik ter beschikking had zo effectief mogelijk te benutten.

In 2011 was mij al duidelijk dat mijn baan bij mijn laatste werkgever geen lang leven beschoren zou zijn, waarop ik me ging beraden wat ik zou doen als ik deze baan zou verliezen. Op basis van de kennis en ervaring die ik had opgedaan en het enthousiasme over online marketing, werd het mij duidelijk dat ik me als commerciële tekstschrijver met marketingkennis zou profileren.

Ik heb NIMA Generieke Marketing A en B op zak, dus qua marketingkennis zit het ook wel goed. Als bonus zou ik mijn liefde voor online marketing gebruiken om dan ook teksten voor het web te schrijven.

Kun je wat meer vertellen over Optimus Online?

In oktober 2012 ben begonnen onder de naam Letterzaken, toen dus nog met het idee om mezelf voornamelijk als tekstschrijver neer te zetten. Vandaar dus ook de naam Letterzaken.

Gaandeweg ontdekte ik dat mijn echte drijfveer was om ondernemers te helpen meer omzet uit hun website te halen en ben ik me volledig op online gaan storten. Eerst door enkel nog webteksten te schrijven en dus niet voor gedrukte media, en gaandeweg steeds meer op het contentvlak van online marketing, plus SEO.

Zo rolde ik in online beïnvloeding als onderdeel van CRO/conversie-optimalisatie en sindsdien houd ik me vooral bezig met websites verbeteren op het gebied van vindbaarheid en gebruikersgemak. Met een flinke scheut consumentenpsychologie om bezoekers om te zetten in klanten. En door die wijziging moest er ook een nieuwe naam komen. Letterzaken was een jasje waar ik uit gegroeid was en dat daardoor te krap zat. Daarom is in juni 2020 de nieuwe naam Optimus Online gelanceerd.

Hoe zet jij online marketing effectief in?

Eigenlijk is dat voornamelijk met mijn blogs. Een enkele uitzondering daargelaten, staat er wekelijks een vers blog op mijn website. Dat doet veel voor mijn vindbaarheid, en heeft ervoor gezorgd dat ik in anderhalf jaar tijd 2 tot 3 keer zoveel bezoekers naar mijn website heb gekregen.

Daarnaast zijn uiteraard sociale media een -vooral leuke- wijze om mijn kennis (vooral weer de blogs) onder de aandacht te brengen. Leukste onderdeel van sociale media: mijn wekelijkse ‘Test je SEO-kennis’ op LinkedIn. Je kunt meedoen zonder met mij gelinkt te zijn (linken mag natuurlijk altijd), door op LinkedIn de hashtag #testjeseokennis te volgen.

Heb je online tools die je graag gebruikt en zo ja welke zijn dat?

Voor het inplannen van socialemediaberichten gebruik ik tegenwoordig SocialBee. Vooral omdat je daarin heel makkelijk een kopie van een bericht aanmaakt om die direct weer aan te passen naar een andere variant. Verder is markup.io echt tof om feedback op websites te geven. En nog gratis ook. Oh en als je volledige webpagina’s wilt screenshotten kun je niet zonder Go Full Page, een extensie voor Google Chrome. Een absolute aanrader.

Verder gebruik ik natuurlijk Google Analytics en Google Search Console voor het monitoren van de prestaties van mijn website en die van mijn klanten.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Voor mij persoonlijk betekent content marketing “jezelf zijn”. Ik schrijf blogs helemaal vanuit mezelf, waarbij uiteraard wel het idee is dat mijn doelgroep er wat aan heeft. Ik heb twee doelen online: informeren en vermaken. En beide vind ik leuk om te doen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Laten zien wat ik kan in de wereld van online marketing.

Ik kom natuurlijk uit een totaal ander vakgebied, dus ik heb me echt moeten bewijzen. Je kunt je voorstellen dat mensen gedacht hebben “Hij weet toch niks van die materie?” Het kost de nodige tijd en moeite om je reputatie op te bouwen.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes was het winnen van mijn tot nu toe grootste opdracht. De opdrachtgever had 3 partijen uitgenodigd voor het (her)schrijven van de webteksten. We moesten alle drie 2 pagina’s proeftekst schrijven, plus een plan van aanpak en uiteraard een offerte. Mijn teksten hebben de doorslag gegeven dat ik de opdracht kreeg.

Naast een goede omzet, is het vooral ook heel mooi voor mijn portfolio en verdere klantenkring. Maar mooier nog: het is een heel prettige samenwerking, die ook nog doorgaat na oplevering.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Over vijf jaar wil ik zelf minder bezig zijn met schrijven voor anderen, en vooral bloggen en een team om me heen hebben met wie ik samenwerk.

Ik zie mezelf dan als degene die wel de eindverantwoordelijkheid draagt, relaties onderhoudt en kennis overdraagt naar het team waarmee ik samenwerk, maar dus wat minder uitvoerend werk doet. De eerste stappen op dat pad zijn al gezet.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Blog, en blog regelmatig. Hoewel ik me daar niet 100% aan houd, is dat wel mijn streven.

En aan onderwerpen geen gebrek, ik heb op het moment van schrijven zo’n 50 blogs in concept staan. Dat varieert van enkel de kop tot bijna volledige artikelen. Het heeft mij zakelijk in ieder geval heel ver gebracht.

Wat is je gouden tip?

Doe het niet voor de zoekmachines, doe het voor je bezoekers. Te veel mensen denken aan het optimaliseren van hun website en content voor de zoekmachines. Maar als dat echt het enige is wat je doet, heeft je bezoeker er niks aan en heb je geen handel.

Nathan Veenstra

Optimus Online

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *