Interview met Martijn Hoving van Onder

Interview met Martijn Hoving van Onder

In deze interviewreeks laten wij andere online marketing specialisten aan het woord. Deze keer Martijn Hoving, die van freelance SEO specialist uitgroeide naar een volwaardig technisch SEO bureau.

 

Wie is Martijn Hoving?Martijn Hoving SEO bureau Onder

“Ik ben geboren in het noorden van het land, maar opgegroeid in het oosten. Toen ik na de HAVO voor de keuze kwam te staan voor een vervolgstudie werd dat toerisme. Tijdens die studie kwam ik er achter dat ik marketing eigenlijk het interessantst vond. Een stage bij een in campingvakanties gespecialiseerde touroperator deed dat marketingvuur in me aanwakkeren. Dat maakte een vervolgstudie eenvoudig: ik trok naar de stad Groningen om marketing te studeren. Dat heeft me uiteindelijk nog wel wat jaren gekost, maar at the end heb ik dat netjes afgerond.

Tijdens mijn studie ben ik ‘het online wereldje ingerold’. Ik ging stagelopen bij een webbouwer, waar twee online marketeers werkten van wie ik veel heb geleerd in die tijd. Met één van hen heb ik zo nu en dan nog wel eens contact. Daar kwam ik er ook achter dat ik een soort motivatie haalde uit een zoekterm zo hoog mogelijk in Google te krijgen. Dat klinkt vrij pragmatisch en dat is het eigenlijk ook. Die motivatie is eigenlijk niet veranderd.

Via de stage belandde ik achtereenvolgens bij twee online marketing bureaus en stapte ik op een gegeven moment over naar ‘de klantzijde’. Destijds kreeg ik best wat vragen van oud-collega’s en bekenden om toch eens te helpen met een migratie of SEO aanpak. Ik besloot om dat ook 1 dag per week op freelance basis te gaan doen. Dat liep een beetje uit de hand. Vervolgens heb ik de keuze gemaakt om dat op fulltime basis te gaan doen. De keuze was niet makkelijk, omdat ik vind dat je voor jezelf goed na moet denken waar je het meeste plezier uit haalt in je werkende leven. Voor mij was dat echt de dynamiek van werken voor meerdere klanten en een wisselende werkomgeving.

Na een paar jaar SEO freelancer te zijn geweest heb ik inmiddels mijn eigen SEO bureau. Hoewel ik redelijk veel werk, doe ik ook nog wel eens wat buiten het werk. Ik woon samen met mijn vriendin Hannah in Zwolle, zit graag op de racefiets en loop ook hard. Soms trap ik nog een balletje, maar officieel ben ik een afgekeurde amateurvoetballer. Ik luister graag naar muziek en ga ook graag naar concerten en festivals. Het zijn met name de wat gruizige rockbandjes (liefst niet uit vervlogen tijden, maar uit het nu) waar ik het meest van hou. Vera in Groningen is nog steeds m’n favoriete popzaal! En ik ben een kampeerder en kan daarom niet wachten tot we weer met de tent weg kunnen.”

 

Waar komt je voorliefde voor online marketing vandaan?

“De eerste voorliefde komt uit het zo hoog mogelijk in Google staan. Maar ik denk dat ik het mooiste aspect van online marketing (uit onze zoekmachine hoek) toch vind dat het de gerichte zoekvraag koppelt aan content op een website. Daardoor zijn SEO-trajecten en Google Ads inzet ook zo gericht.”

 

Waarom ben je ooit Onder begonnen?

“Ik ben een jaar of 4 freelance SEO specialist geweest en heb een goed gevulde agenda gehad in die tijd. Het helpen van klanten met SEO (en aanpalende adviezen) gaf veel voldoening.

Maar op een gegeven moment vond ik het freelance leven wel eenzaam. Niet in de letterlijke zin van het woord (want ik huurde een werkplek bij een bevriend reclamebureau en ‘simuleerde’ zo collega’s), maar meer in het feit dat je alleen voor en aan jezelf werkt. Het teamgevoel zit daar niet echt in.

De volgende keuze werd gemaakt: ik ging de switch van freelance SEO specialist naar SEO bureau maken en zo was Onder geboren. En ik ben na ruim een jaar nog altijd blij met die keuze.”

 

Waarin onderscheiden jullie je van andere SEO bureaus?

“Wij zijn SEO specialist en weten wat het is om voor MKB+ webshops en corporates te werken. Met dit soort klanten weten wij goed mee om te gaan en voor hen het beste resultaat te behalen.

Twee kernwaarden van ons zijn sympathiek in de omgang met onze klanten en helpen samenwerken door net dat stapje meer te zetten. Als er iets mis is met een ander onderdeel, bijvoorbeeld conversie, geven we daar ook advies over. Een goede relatie is volgens mij essentieel, ook om problemen op te lossen.”

 

Kun je een praktijkvoorbeeld geven hoe jullie SEO hebben ingezet?

“Een goed voorbeeld is Solarfields.nl, een projectbureau voor zonneparken. Begin 2020 zijn wij samen met een aantal andere partijen gestart om dit bedrijf online op de kaart te zetten. Omdat hun website op de schop moest bood ons dit de mogelijkheid om een SEO-strategie neer te leggen die is gebaseerd op relevante zoektermen en onderwerpen.

Vrij snel na de lancering van de nieuwe website zagen wij al een aantal mooie resultaten, die we dit jaar verder hebben uitgebouwd. Zo heeft Solarfields.nl een mooie positie verworven op de term ‘zonneparken’. Inmiddels helpen wij hen ook bij de uitbreiding van hun propositie.”

 

Welke rol speelt content marketing bij Onder?

“Wij hebben een aantal doelgroepen, waarvan marketing managers en ondernemers de belangrijkste zijn en aanpalend webbureaus en SEO specialisten.

Wij willen hen graag helpen door SEO uit te leggen en daarin speelt content marketing een belangrijke rol.  Middels blogartikelen leggen wij zaken uit, wat ons naamsbekendheid oplevert doordat wij onder andere beter ranken. Maar uiteindelijk is het belangrijkste doel dat het delen van waardevolle informatie leads oplevert.

Om dit kracht bij te zetten heb ik samen met Dennis Akkerman SEO Cast opgezet, een podcast waarin wij maandelijks specialisten uit de SEO-wereld interviewen.”

 

Wat zijn je favoriete online marketing tools (en waarom)?

“Voor crawlen gebruiken wij naast Google Search Console ook Screaming Frog en DeepCrawl. Verder gebruiken we uiteraard Google Analytics en de Chrome debugger.

Voor rank tracking gebruiken wij AWR Coud, dat vooral goed is in het tracken van lokale zoektermen. Ahrefs zetten we in voor concurrentieanalyse, linkprofielen en potentiële klanten. De Zichtbaarheid van een website zegt erg veel, bijvoorbeeld wanneer een website is gemigreerd. Daarnaast hebben we ook nog Majestic, omdat ik niet geloof dat 1 tool alles kan.”

 

Welke vaardigheden moet een online marketeer altijd beheersen?

“Je moet volgens mij een T-shaped marketeer zijn, waarbij je een beetje van alles weet en daaronder een specialisme hebt.

Wat ik wil is een T-shaped SEO specialist die verstand heeft van alle SEO-aspecten, maar binnen SEO wel zijn eigen specialisme heeft. Aan tafel bij een klant moet je basisantwoorden kunnen geven over SEO en breder ook online marketing.

Verder moet je als online marketeer een analytische blik hebben op bepaalde zaken. Ook is het belangrijk dat je dit weer goed over kunt brengen op klanten.

Verder wil je als team dat mensen elkaar aanvullen, om zo klanten goed te kunnen bedienen.”

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging en grootste succes?

“De lockdown heeft ervoor gezorgd dan we in een hele andere situatie zitten voor samenwerking en klanten helpen. Ondanks dat het goed gaat vind ik dit een grote uitdaging. Je wilt binnen je bureau namelijk een teamgevoel creëren en dat heb je vooral op kantoor, waar je naast de inhoud ook praat over de leuke dingen in je leven.”

 

Waar hoop je dat Onder over 2 jaar staat?

“Ik hoop dat we dan met een mooi team een van de betere SEO bureaus van Nederland zijn en werken voor aansprekende klanten. Maar bovenal ook dat ik nog steeds plezier haal uit ondernemen.”

 

Wat is je tip voor mensen die met online marketing aan de slag willen?

“Ga gewoon aan de slag. Zorg voor een eigen website, ga testen wat je online leest ook daadwerkelijk werkt en leer van je fouten.”

Logo SEO Bureau Onder Martijn Hoving

Eerdere interviews

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *