Instagram stopt met live winkelen in maart

Instagram stopt met live winkelen in maart


Meta stopt na Facebook ook met live winkelen op Instagram. Vanaf 16 maart kunnen Instagram-gebruikers geen producten meer taggen tijdens het livestreamen, een optie die sinds 2020 breed beschikbaar was voor Amerikaanse bedrijven en contentmakers.

Live shopping is enorm populair in Aziatische markten, waaronder China, waar apps als WeChat, Taobao Live en Douyin (China’s TikTok) domineren en het trok tijdens de coronapandemie flink aan. Maar toen het stof was neergedaald en de zaken weer normaal werden, bleek dat de Amerikaanse consument het fenomeen amper had omarmd. Het maakte vorig jaar slechts vijf prcent van de totale e-commerceverkoop in de VS uit, volgens Insider Intelligence.

Al snel kwam ook het nieuws dat TikTok zijn live commerce-plannen in de VS en Europa terugschroefde, omdat de verkoop tegenviel. Er gaan geruchten over een comeback met TalkShopLive, maar dat is nog niet bevestigd.

Maar in plaats van live commerce te ondersteunen, zal Instagram zich weer richten op adverteren. Hiervoor kan Instagram geautomatiseerde tools inzetten voor het verbeteren van advertentieprestaties.

Bedrijven zullen ook nog steeds een winkel op Instagram kunnen opzetten na de sluiting van live winkelen.

TikTok heeft inmiddels een in-app checkout-functie gelanceerd in de VS waarmee merken hun producten rechtstreeks op TikTok kunnen verkopen.

Het platform heeft enkele merken zoals de boetiek Pacsun en schoonheidsmerk KimChi Chic uitgenodigd om hun producten op TikTok aan te bieden.

Gebruikers kunnen producten uit verschillende winkels aan hetzelfde winkelwagentje toevoegen.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *