Instagram Reels voor jouw merk? Wees creatief, origineel & heb lef

Vanaf het moment van de lancering afgelopen zomer is het Reels-tabblad in Instagram razend populair. Instagram Reels is dé tool waar je wat betreft creativiteit helemaal in los kunt gaan. Maar wat maakt deze functie nou zo snackable, creatief én relevant voor jouw organisatie, wat zijn de verschillen met TikTok én met welke tips kun jij het beste aan de slag gaan? 

Instagram Reels is booming, omdat de filmpjes laagdrempelig en makkelijk te maken zijn. En je kunt er leuk mee spelen. En het is niet alleen voor jou een leuke manier om deze snackable content te delen met de wereld. Ook voor merken is dit een ontzettend mooie manier om te laten zien wat ze doen of om hun producten te showen.

Smarphone met Instagram Reels op groene achtergrond

Instagram Reels voor dummies

Misschien denk je: Instagram Reels? Nog nooit van gehoord of nog niks mee gedaan. Dat kan natuurlijk en is helemaal niet erg. Het zit namelijk ook best een beetje ‘verstopt’ in de app zelf. We leggen het concept nog even uit en wie weet sta jij straks te popelen om je eerste Reel te maken.

Met Instagram Reels maak je een korte video van 15 of 30 seconden, waarna je je video in de app zelf edit. Ideaal, want zo hoef je niet te schakelen tussen verschillende apps.

Je hebt de keuze uit het maken van een nieuwe video, of je gebruikt een bestaande video uit je eigen filmrol. Vervolgens voeg je hier catchy effecten, tekst en muziek aan toe. Tevreden? Upload de Reel op je profiel, zodat deze op je feed verschijnt of upload ‘m in je stories. Simple as that.

Zodra je een Reel hebt geüpload, verschijnt er een extra tabblad op je profiel. Tussen je eigen feed, IGTV en content waarin je bent getagd staat nu het Reels-icoontje.

Het toffe aan het maken van Reels is dat je er jouw eigen creativiteit in kwijt kunt. Het filmen is zo gepiept, de edit kun je gemakkelijk zelf doen en voilà, jouw zelf geproduceerde Reel is een feit.

En dat is precies het doel dat Instagram er mee heeft: snel, gemakkelijk en snackable. Het delen van video’s met de wijde wereld was haast niet eerder zo gemakkelijk. Ook steeds meer merken en bedrijven weten het Reels-icoontje inmiddels te vinden in Instagram. Maar daarover later meer.

Wil je graag een stap voor stap uitleg in video-vorm? Bekijk de video die Frankwatching er vorig jaar over publiceerde en je weet precies hoe het moet!

View this post on Instagram

A post shared by Frankwatching (@frankwatching)

Accepteer cookies

Zo word je een Instagram Reels-koning of -koningin!

Nu je de basiskneepjes van het Reels-vak kent, blijft natuurlijk de vraag hoe je dit qua creativiteit het beste uit kunt voeren én welke tips er zijn om je Reel te delen met zoveel mogelijk mensen. Daar helpen we je graag bij met de volgende tips:

  • Zorg voor afwisseling in je content.
  • Deel je Reel op in kleinere stukken in plaats van het opnemen van één lange video. Je Reel lijkt anders te veel op een korte IGTV.
  • Gebruik Reels-rubrieken en maak verschillende verhaallijnen van je Reels. Geef tips, toon je producten of geef een kijkje achter de schermen.
  • Gebruik de juiste effecten. Speel met snelheid, zoals slomo en speed.
  • Wil je meer bereik? Gebruik hashtags!
  • Kies de juiste omslagfoto. Dit kun je kiezen voordat je je Reel gaat uploaden. Met een catchy omslag val je beter op en trek je de aandacht van je doelgroep.
  • Tot slot: deel je Reel op je Feed. Zo zien je volgers ‘m ook via die weg en niet alleen in het Reels-tabblad.

Veelgestelde vragen

Het kan uiteraard zo zijn dat je na het testen met Instagram Reels nog tegen bepaalde zaken aanloopt. Om jou verder te helpen, lichten we hieronder een aantal vragen toe mét passende oplossingen.

1. Adverteren met Reels, kan dat?

Ja, zeker! Je kunt met je Reel adverteren in de Feed, in Stories én in het Explore tabblad. Dit maakt Reels een ontzettend mooi onderdeel van Instagram om jouw gemaakte Reel te delen met zoveel mogelijk mensen. En niet geheel onbelangrijk: met de mensen die jíj wilt bereiken.

2. Hoe deel je je Reel op je feed?

Dit doe je vlak voordat je je Reel publiceert. Het enige wat je moet doen is het schuifje ‘Ook delen in overzicht’ aanvinken.

3. Heb ik invloed op het algoritme van de Reel?

Ja, zeker. Dit kun je doen door het gebruik van hashtags en door je Reel altijd op je tijdlijn te uploaden. Hierdoor krijgt je Reel bereik, omdat het getoond wordt aan je eigen volgers. En dat geeft weer een positief signaal af aan het algoritme.

Instagram Reels en TikTok: wat is het verschil?

Laten we eerlijk zijn: Instagram Reels heeft aardig veel weg van de app TikTok. Instagram gaat hier dan ook duidelijk de strijd aan met dit platform. Maar waarom?

Op dit moment heeft Instagram ongeveer 5,6 miljoen gebruikers in Nederland. Een groot deel van ons land scrollt dus regelmatig door zijn of haar tijdlijn en feed.

TikTok en Instagram Reels logo

De groei van de app vlakt echter af. En met concurrenten op de loer moet Instagram zich wel blijven vernieuwen. Dit resulteerde erin dat het uploaden van video’s in een nieuw jasje werd gestoken en zo ontstond Instagram Reels.

Wanneer je kijkt naar de verschillen tussen TikTok en Reels, zijn de volgende punten het meest opvallend:

  1. TikTok is een apart socialmedia-platform, Reels zit ín Instagram.
  2. Reels moet je opzoeken op je profielpagina onder een apart ‘tabblad’, net als bij IGTV-video’s. Je ziet de reels alleen voorbij komen op je tijdlijn of stories als de gebruiker zelf kiest om deze daar te delen.
  3. Hashtags spelen een minder grote rol bij Reels dan bij TikTok-filmpjes. Hashtags worden bij TikTok-filmpjes juist gebruikt om het bereik te vergroten.
  4. Op Instagram heb je al publiek: je huidige volgers. Bij TikTok begin je helemaal opnieuw.
  5. TikTok heeft meer mogelijkheden voor de lengte van je video’s.
  6. TikTok heeft meer bewerk- en nabewerkingsopties.
  7. Bij Instagram Reels kun je alleen video’s uit je bestaande filmrol uploaden. Bij TikTok kan je zowel foto’s als video’s toevoegen.

Wat is jouw favoriet: Reels of TikTok?

Jouw merk of bedrijf in the picture

We haalden het al eerder aan: ook voor bedrijven of voor jouw merk is Instagram Reels hot and happening. Er gebeurt online ontzettend veel én razendsnel. Ga hierin mee!

Blijf vernieuwen om je volgers te prikkelen. Heb jij met jouw merk een actieve community opgebouwd op Instagram? Perfect, de Reels die je plaatst zijn meteen zichtbaar bij een groot publiek.

View this post on Instagram

A post shared by @karwei

Accepteer cookies

Maar… Hoe pak je dat aan? En uiteraard het liefst succesvol? Het hoeft niet moeilijk te zijn. Perfectie bestaat niet bij Instagram Reels, maar zorg er wel voor dat de video’s goed gefinetuned zijn.

View this post on Instagram

A post shared by Scotch & Soda (@scotch_soda)

Accepteer cookies

Wees creatief, origineel en heb lef. Val op, gebruik humor en toon herkenbaarheid. En vooral: blijf experimenteren. Zoek naar wat werkt en wat aanslaat bij de doelgroep die jij wilt bereiken.

Kortom: laat met Instagram Reels zien wat je te bieden hebt. Zet je merk op een laagdrempelige manier in the spotlight en zorg ervoor dat je aanwezig bent.

Ga je van start? Laat ons weten wat jouw volgende Instagram Reels wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *