Instabox en Budbee kondigen fusie aan

Instabox en Budbee kondigen fusie aan


De noord-Europees werkende pakketbezorgers Instabox en Budbee kondigen aan te willen fuseren. De nieuwe werknaam wordt Instabee. De Zweedse mededingingsautoriteit moet het plan nog beoordelen.

De Zweedse bedrijven maakten hun intentie zojuist bekend. Het nieuwe bedrijf heeft een waardering van ongeveer 1,7 miljard euro. De oprichters zullen, samen met Kinnevik, de grootste investeerders zijn. De overige investeerders zijn onder andere Creades, EQT, Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic en Thom Invest.

Budbee en Instabox zijn ongeveer even oud, want opgericht in respectievelijk 2016 en 2015, en hebben eenzelfde culturele achtergrond. Budbee profileert zich als specialist in groen, klantgericht thuisbezorgen, Instabox weet juist veel van pakketkluizen. Via overnames en gerichte investeringen kropen ze afgelopen twee jaar richting elkaars specialisme.

Beiden zijn ze actief op thuismarkt Zweden, Denemarken en in Nederland. Daarnaast zit Instabox ook in Noorwegen en Duitsland. Budbee op zijn beurt bedient Finland en België.

Na afronding van de overname zitten de partijen in zeven landen.

De twee bedrijven worden sinds het begin geleid door hun respectievelijke oprichters, die in de nieuwe vorm een actieve rol houden. In het nieuwe bedrijf zal Fredrik Hamilton, Budbees oprichter (foto), de taak van CEO op zich nemen. Instabox’ oprichter, Alexis Priftis, zal Executive Chairman of the Board worden.

Budbee is in Nederland strategisch partner van bol.com en Albert Heijn. Bol.com haalt zelf pakketjes op bij verkooppartners voor aflevering bij de consument. Daartoe lanceerde het een apart ophaalbedrijf, Ampère, en werkt met Budbee. De Zweden zijn daarnaast verantwoordelijk voor de plaatsing van zevenhonderd pakketkluizen bij Albert Heijn-winkels.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *