Inbound marketing optimaal benutten met het REAN-model

Inbound marketing optimaal benutten met het REAN-model

Inbound marketing is een krachtig middel om je positie te versterken. Eigenlijk kun je zeggen dat bijna iedereen al iets doet aan inbound marketing, maar dit nog niet ten volste benut. Hoe zet je dit nu om naar een strategie?

De basis: content

Content is de basis van inbound marketing. Vergeet niet dat het hier dus niet gaat om alleen blogs, maar ook content in campagnes zoals in geprinte media, tv-campagnes, Google-ads, social media, e-mail, enzovoorts. Het inbound-gedeelte is gebaseerd op de informatie die jij hebt en wil delen, ongeacht het kanaal of format. Een machtig middel wanneer je het goed inzet.

Waarom inbound marketing?

Marketing is niet alleen via een pullstrategie effectief, maar juist ook vanuit een pushstrategie. Het beste is om een combinatie van beide tactieken toe te passen. Inbound marketing geeft je totale strategie meer handen en voeten. De basis is gelegd vanuit je klant. Een belangrijk onderdeel is een gedegen doelgroepanalyse met een uitgewerkte buyer persona.

A buyer persona is a semi-fictional representation of your ideal customer based on market research and real data about your existing customers. When creating your buyer persona(s), consider including customer demographics, behavior patterns, motivations, and goals. The more detailed you are, the better. – HubSpot

Voorbeeld: de zoektocht naar een trampoline

Ik zocht onlangs een trampoline. Waarom was ik daarnaar op zoek? Ik heb drie kids en merk dat ze het fantastisch vinden om op een trampoline hun energie kwijt te raken. Mijn gedachte: het zou top zijn als ze even voor het eten zichzelf een slag in de rondte springen op de trampoline, zichzelf daar afmatten, dan eten en voldaan en vermoeid naar bed gaan (mijn persoonlijke extra motivatie). Dit gegoten in een klant- of doelgroepomschrijving: families, met kinderen in een leeftijd van 5 tot 14. Targetgroep ouders (m/v, tussen de 25-40).

Mijn eerste gedachte na een snelle online zoektocht: wat zijn er toch veel soorten, merken en opties. Ik word overweldigd met informatie. Het viel me op dat de sites die ik bezocht geen goede inbound-marketingaanpak hadden. Waarom niet? De aangeboden content is niet geschreven voor de ouder, ik word er niet doorheen geleid naar mijn eigenlijke doel en er zit geen informatieverzameling in voor een snelle selectie. Met de juiste strategie was ik meer begeleid in mijn aankoopproces. Nu haakte ik af en omdat er niet een partij was die me volledig overtuigde en de vragen die ik had, beantwoordde. Ik miste hier heel duidelijk de basis van een goede inbound-marketingstrategie. Welke content zet je waar in en met welk doel? Met de juiste content had ik begeleid kunnen worden naar een aankoop, gezien ik voor hen laaghangend fruit ben.

Waar past inbound binnen je marketingstrategie?

Het doel van een gedegen strategie is om je doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. Een van de onderdelen is je inbound-aanpak. Deze is gericht op de content die je al hebt en nog kunt creëren ter bevordering van het in contact komen met je doelgroep. Een inbound-marketingstrategie kun je opdelen in een aantal stappen.

  1. Doelgroep en doelen bepalen.
  2. Content creëren, redigeren en hergebruiken.
  3. Bepalen in welke fase je welke content toont.
  4. Analyseren en optimaliseren.

Doelgroep bepalen voor inbound marketing

Er is vast een groep die je wil bereiken met het bedrijf waarvoor je werkt (of je eigen bedrijf). Zorg ervoor dat je de groep zo omschrijft dat je er ook wat mee kunt. Kijk naar het voorbeeld hierboven van mijn trampolinezoektocht. Het bepalen van de high over-persoon is van belang voor de rest van je aanpak.

Buyer persona’s

Vaak zijn er meerdere buyer persona’s voor één bedrijf. Niet iedereen gaat immers met dezelfde intentie op zoek naar jouw product of dienst. Stem je content dan ook af op ten minste één buyer persona, en houd er rekening mee dat er meerdere doelgroepen zijn met ieder een eigen koopintentie, customer journey en contentbehoefte. De één kijkt liever een korte video, een ander leest liever rustig op zijn of haar gemak de FAQ-sectie door.

Content creëren, redigeren en hergebruiken

Binnen bedrijven is vaak al veel content beschikbaar, ook zonder dat je dit door hebt. Dan is het vaak een kwestie van redigeren en zorgen dat het leesbaar is voor je doelgroep. Besef wel dat hier tijd in gaat zitten, maar het is een goede basis.

Tip: denk tijdens het redigeren en creëren goed na waar je doelgroep behoefte aan heeft en wat voor content je daarvoor beschikbaar moet stellen. Om erachter te komen wat die doelgroepbehoefte is, kan het nuttig zijn om eens in Google Search Console te duiken, zo zie je met welke zoekopdrachten je doelgroep bij jou terechtkomt.

In welke fase toon je welke content?

Als we met Traffic Builders een contentstrategie opstellen voor een opdrachtgever, werken we met het REAN-model. Het REAN-model geeft grip op je customer journey.

  • Reach: het doel van deze fase is naamsbekendheid. Het gaat om mensen die nog niet weten dat ze behoefte hebben aan het product of de dienst die jij aanbiedt. Of ze kennen je nog helemaal niet.
  • Engage: het doel van deze fase is merkbelevenis creëren met jouw merk. Het zijn mensen die overwegen een product of dienst zoals die van jou te kiezen. Je moet ze hier dan ook stimuleren om jouw merk te overwegen.
  • Activate: het doel van deze fase is een activerende actie. Denk hierbij aan een aankoop. Je wil de mensen hier laten zien waarom ze jouw product of dienst moeten kopen in plaats van de producten of diensten van je concurrent.
  • Nurture: het doel van deze fase is mensen her-activeren of geïnteresseerden wel laten kopen. Je wil je doelgroep aan je blijven binden en zorgen dat ze nooit meer van je af willen. Hierdoor wil je je merk laten groeien.

Inbound marketing in een model

Hieronder een voorbeeld om te laten zien hoe je inbound marketing in het marketingmodel verwerkt.

Het Rean-model voor inbound marketing.

Zoals je ziet, heeft elke fase zijn eigen specifieke doel. Een doel dat we benutten met content die aanwezig is of hiervoor gebruikt kan worden. Mijn collega Lotte schreef al eerder een artikel over welke content past bij de verschillende fasen van het REAN-model.

High over inbound-strategie

Inbound marketing is een krachtig middel om je positie te versterken. Eigenlijk kun je zeggen dat bijna iedereen al iets doet aan inbound marketing, maar dit nog niet ten volste benut. Ik hoor je denken: hoe zet ik dit nu om naar een strategie?

Hier heb ik een voorbeeld voor gemaakt dat ingaat op de volgende onderwerpen: doelgroep, propositie, onderwerp, inhoud, lading, strategie en aanpak. Het voorbeeld laat zien waar je op moet focussen per fase, en geeft houvast voor het type content dat je kunt inzetten.

Praktische uitwerking REAN-model voor inbound marketing.

De bovengenoemde schema’s helpen je hopelijk op weg bij de eerste stappen in de wereld van inbound marketing. Maak voor jezelf een overzicht van de content die je hebt, breng je doelgroep in kaart en ga op zoek naar de diverse doelgroepbehoeftes en koopintenties die er zijn.

Mocht je hier vragen over hebben, stel ze dan bij de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *