Ik schrijf niet over producten en diensten

Ik schrijf niet over producten en diensten

communicatiecampagne en verhalen schrijven Ik schrijf teksten over liefde, over passie en knettergekke dingen. Ik schrijf eigenlijk geen verhalen over producten en diensten. Ik schrijf verhalen over relevante zaken. Over dingen die ertoe doen. Die mensen raken, hen beroeren. Dat zorgt voor digitale herrie. Dat brengt mensen in beweging. Dat leidt tot de gewenste actie.

Ondernemers willen winst maken. Logisch, want winst betekent een boterham eten en salaris aan werknemers kunnen betalen. Hun drive en focus ligt daarom enorm sterk op producten en diensten verkopen.

Zo nu en dan klopt er een ondernemer bij mij aan die digitale herrie voor zijn producten en diensten wil. Natuurlijk wil ik hem helpen door digitaal herrie te schoppen, maar sommige ondernemers hebben best wel aparte producten, kan ik je vertellen. En dan krab ik mezelf toch soms echt wel even achter de oren, want wat ik daar nou over moet schrijven…?

Geen teksten over olie

De eerste keer dat ik dit meemaakte was zo’n tien jaar geleden, toen ik net mijn tekstbureau had gestart. De beste man verkocht olie. Je weet wel, van die donkerbruine vloeistof die jouw automotor als een zonnetje laat lopen.

Tsja, olie. De samenstelling en eigenschappen verschillen steeds, maar verder is en blijft het een dikke bruine drab. Linksom of rechtsom, het is wat het is. Dus tsja, wat doe je daar mee?

Maar ik gaf niet op, want er moest ergens een verhaal zijn. Dus ik ging vragen stellen. Ik gebruikte mijn journalistieke ondervragingstactieken en vroeg deze ondernemer het hemd van het lijf. En ik (dubbel)checkte zijn antwoorden door dezelfde vraag op andere manieren te stellen.

En toen kwam het…

Zijn focus lag op producten verkopen, maar zijn klanten waren veel interessanter. Daar zat het werkelijke verhaal. Hij verkocht olie aan mensen die rijden in klassieke wagens. En dat zijn eigenlijk best wel knettergekke lui.

Knettergek? Leuk!

Ga maar na, ze kopen voor veel geld een roestige oude auto die ze vaak eerst ook nog eens moeten opknappen. Rijden ze eindelijk in die oldtimer, staan ze vervolgens om de zoveel kilometer langs de weg te sleutelen, omdat er weer iets kapot is gegaan.

Zo’n klassieke wagen is dus een hoop werk en kost dus bakken met geld. En dan heb je vaak niet eens airco, ABS, navigatie en andere luxe toestanden die tegenwoordig in onze rijdende computers zitten. En dat vinden ze leuk!

Maar eerlijk is eerlijk, die elegante vormen van zo’n klassieke wagen. Die trillingen als de motor aanslaat. Het brrrrrrrrrrrrullende geluid van een monster dat ontwaakt. Wauw!!! Dat is de schoonheid van een oldtimer. Dat is beleven. Dat is pas autorijden.

Deze mensen zijn verliefd op hun wagen. Ze zouden eerder hun vrouw eruit zetten dan dat ze hun oldtimer verkopen. Dit is hun leven. En wat ze onderweg met hun toertochten en rally’s meemaken, je gelooft het haast niet. Maar geloof dit, deze mensen genieten  van hun oldtimer.

Wegenwacht Praatpaal

communicatiemiddelIn feite genieten ze van alles wat ze op en om de weg tegenkomen. Zelfs als ze voor de zoveelste keer langs de kant van de weg staan te sleutelen of hulp vragen bij de Wegenwacht praatpaal.

Nou, toen dat ding dus verdween, greep ik de actualiteit aan om daarmee nieuws te creëren voor een van mijn andere klanten. Eelco Blok van Bandenservice Premio Den Haag doet namelijk veel uitlijnwerk voor oldtimers. Daarom ging ik zijn klanten informeren en beschreef ik de historie van deze reddingsboei voor de automobilist.

Onverwachte reactie

De nieuwsberichten maakten heel wat nostalgische gevoelens los bij de lezers, want wie kent de Praatpaal nou niet. Naast een social media lawine aan vind-ik-leuks, retweets en nieuwsbrieven die doorgestuurd werden, ontvingen we bij Premio Den Haag één reactie die we niet hadden verwacht.

Die kwam van dé reus op het gebied van automobiliteit, de ANWB. Zij namen contact op met de kleine(re) garage van Premio Den Haag. Waarom? Omdat onze lezers de ANWB belden met vragen. Ze wilden meer weten.

De ANWB werd verrast door die aandacht en vernam over ons nieuwsbericht. Daarom vroegen ze ons om extra informatie te publiceren. Dat scheelde de ANWB een heleboel telefoontjes. En ik kon de klanten van Premio Den Haag opnieuw blij maken. Een win-winsituatie dus.

Verhalen scoren karmapunten

Dat was extra werk, maar de karmapunten die we hiermee scoorden zijn echt wel op een later moment verzilverd. We raakten met dit nieuwsbericht over de Praatpaal precies de juiste snaar.

Niet alleen schoot het bereik omhoog en leerden een heleboel nieuwe potentiële klanten deze unieke garage kennen. Ook de waardering van bestaande klanten steeg, want het is wel een commercieel bedrijf dat aandacht geeft aan een maatschappelijke ontwikkeling. Iets dat indirect met hun core business te maken heeft.

Dat is de kracht van contentmarketing: teksten (nieuws) met een goed verhaal.
Dat is Maatschappelijk Verantwoord Schrijven.
Dat is Digitaal Herrie Schoppen.

Daarom wil jij geen tekstschrijver inhuren voor het schrijven van teksten, maar dé Digitale Herrieschopper.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.