“Iemand overtuigen met mijn verhaal en weten dat mensen met ons product geholpen zijn, daar doe ik het voor”

“Iemand overtuigen met mijn verhaal en weten dat mensen met ons product geholpen zijn, daar doe ik het voor”

(©Sixshooter for Connexi)

Jakob Lorré had het geluk om van zijn passie zijn beroep te kunnen maken. Als amateurwielrenner bedacht hij een smeermiddel om fietskettingen te droogwaxen waardoor die altijd proper blijven. In 2011 startte de Gentenaar zijn eerste onderneming, videobedrijf Well Played, maar ondertussen is hij met Cyclowax een nieuwe uitdaging aangegaan. Zelf ziet hij zich eerder als uitvinder dan als ondernemer. “Ik hou ervan om een probleem te detecteren en daarvoor een oplossing te bedenken.” Dit zijn de 3 kantelmomenten die Jakob Lorré hebben gemaakt tot de ondernemer die hij vandaag is.

1. Een offerte aan het zwembad

In zijn opstartperiode had Jakob Lorré redelijk wat ideeën. Eén ervan was om uitleg te geven over producten of diensten op een leukere manier. Hij zou de zaken verdelen in topics met telkens een korte video erbij. Het businessplan was gemaakt, maar hij moest zijn idee nog verkocht krijgen. Tijdens een vakantie vond hij uiteindelijk de moed om feedback te vragen aan een pur sang ondernemer. Die reageerde meteen zeer positief. “Dat was de spreekwoordelijke schop onder mijn kont die ik nodig had om mijn woorden op papier om te zetten in realiteit. Gewoon doen is enorm krachtig en kan veel in beweging zetten.”

Blijf niet te lang vastzitten in de ideeënfase en wees je bewust van de kracht van het gewoon doen

De eerste video was direct een succes, waarna er meerdere volgden. Na 5 jaar waren ze in hun sector marktleider in België. Lorré is nog steeds dankbaar voor alles wat hij toen heeft geleerd. “Mijn eerste successen hebben me geholpen om tegenslagen te verwerken. Ik ben ook pas trots op mezelf als ik een traject volledig heb doorlopen en ik alles heb afgerond.”

Hij is eerder een denker dan een doener, aldus Lorré, wat volgens hem met zijn onstilbare nieuwsgierigheid te maken heeft. “Wanneer ik echter een oplossing bedacht heb, is de fun eraf en wil ik alweer iets nieuws bedenken.”

2. Van werkgever naar werknemer naar starter

Tot in 2016 ging het Well Played voor de wind, maar het had te zwaar geïnvesteerd en te veel medewerkers aangenomen. Hierdoor begon het videobedrijf verlies te maken en was het genoodzaakt een investeerder aan te trekken. Dit bracht Jakob Lorré in een minderheidspositie. Hij had niet meer de volledige verantwoordelijkheid en belandde in een meer passieve rol. “Ik zag mijn toegevoegde waarde in het bedrijf niet meer en begon mezelf te verstoppen. Daardoor voelde ik me een slechte werknemer.”

Verhalen delen met anderen is noodzakelijk. Het helpt je om alles terug in perspectief te zien en werkt verruimend

De coronaperiode was een welgekomen pauze, aangezien ik op dat moment mentaal niet langer uitgedaagd werd. Het was allemaal comfortabel maar kleurloos. Daarom heb ik op een bepaald moment beslist om mijn aandelen te verkopen”, aldus Lorré.

Hoewel hij nog geen concreet plan had, wist hij wel dat hij een kneedbaar product wilde. Toen hij al fietsend besefte dat kennis over drooggewaxte kettingen in onze contreien ontbrak, ontstond het idee van een kit voor propere fietskettingen. “Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben naar Duitsland gegaan om er mijn project aan de man te brengen.”

“Ondertussen heb ik mijn eerste levering van gewaxte kettingen ontvangen. Ze verkopen is de volgende fase.” De grootste uitdaging voor de komende maanden is zijn zaak verder uitbouwen, want hij is opnieuw een starter die gelooft in de kracht van herkenning en sparren met collega-ondernemers.

3. Het effect van het vaderschap

Vader worden heeft voor Jakob Lorré een groot effect op professioneel vlak. “Het is een cliché, maar alles wordt relatiever. Sinds het vaderschap heb ik een andere tijdsbesteding. Het bedrijf is niet meer mijn kindje, eerder iets wat ik graag doe. Nu komt mijn gezin op de eerste plaats. Ik neem minder risico’s en tijd wordt schaarser, dat besef ik door of eerder dankzij mijn twee kinderen.”

Zelf wil hij vooral een inspirerende vader zijn en tonen dat er veel mogelijk is. Lorré wil zijn kinderen het gevoel geven dat ze opgroeien in een wereld die ze een beetje kunnen kneden. Dit heeft hij zelf meegekregen van thuis. “Niet alles is voorgedefinieerd en ze moeten niet het pad kiezen dat iedereen al bewandelt. Ik wil mijn kinderen graag leren dat ze hun eigen parcours kunnen creëren.”

Het bedrijf is niet meer mijn kindje, eerder iets wat ik graag doe. Nu komt mijn gezin op de eerste plaats

Zijn ambities zijn torenhoog binnen het kleine segment. Binnen 2 à 3 jaar wil Lorré van zijn product de standaard maken en deze onderhoudstechniek mee op de kaart helpen zetten. “Het liefst zou ik dit op internationaal niveau willen doen. Mijn droom is om de grootste leverancier te zijn. Cyclowax is hiervoor de ideale aanzet.”

Inspiratie haalt de Gentenaar uit succesverhalen. “Ik hou van verhalen waarin iemand met niets begint en iets opbouwt dat succesvol wordt. Zelf ben ik altijd op zoek naar die kick, dat heb ik nodig. Het gevoel dat anderen mijn inzet waarderen is mijn drijfveer.”

Tot slot geeft hij nog deze boodschap mee aan collega-ondernemers: “Als je een idee hebt, dan zit de kracht in het doen. Blijf niet te lang zitten in de denkfase om je plan te perfectioneren, maak vooral gebruik van de feedback die je krijgt in het werkveld, want die is onbetaalbaar. Blijf ook niet te lang vastzitten om je idee af te schermen, maar werk het uit en kom uit de sleur. Het belangrijkste is doen en doordoen, probeer iets langer door te doen dan je comfortzone je toelaat.”


Benieuwd naar wat Jakob Lorré nog meer te vertellen heeft? Beluister hieronder het volledige podcastinterview.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.