“Iedereen staart zich blind op futuristische, zelfrijdende wagens. Maar we vergeten dat veel chauffeurs die technologie vandaag al gebruiken”

“Iedereen staart zich blind op futuristische, zelfrijdende wagens. Maar we vergeten dat veel chauffeurs die technologie vandaag al gebruiken”


Zowat alle autofabrikanten en alle grote techbedrijven wereldwijd werken aan oplossingen om (deels) autonoom rijden mogelijk te maken. De Belgische start-up IVEX ontwikkelt technologie om die oplossingen te testen en te valideren, en onze wagens ultiem een pak veiliger te maken.



  • Wie? Jeremy Schuermans, Quentin De Clercq, Tom Holvoet en Mario Henrique Cruz Torres

  • Sinds? 2017

  • Werknemers? 16

  • Omzet? Stijgend

  • Funding? 1,2 miljoen in 2019 (IVEX wordt ondersteund door SPDG, The Faktory, PMV en Noshaq), nieuwe seed-ronde gepland in het najaar van 2022


IVEX richt zich op twee verschillende systemen: AD (Autonomous Driving) en Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS), legt co-founder en CEO Mario Torres uit. “Iedereen staart zich blind op futuristische, volledig zelfrijdende wagens. Maar we vergeten wel eens dat heel veel chauffeurs die technologie vandaag al volop gebruiken. Denk maar aan de wagens die een signaal geven wanneer je te sterk van je baanvak afwijkt of die automatisch vertragen. Die zogenaamde ADAS-systemen worden elke dag slimmer en slimmer.”


De échte pijn: testen en valideren


Eerst wilde IVEX zélf AI-modellen ontwikkelen om voertuigen autonoom te laten rijden. “Maar we merkten dat er aan die technologie totaal geen gebrek was. De échte pijn lag bij het testen en valideren van de technologie”, zegt Torres. “Die AD- en ADAS-systemen zijn natuurlijk bijzonder gecompliceerd. Het gaat over de veiligheid van weggebruikers, het is dus letterlijk levensbelangrijk dat die systemen altijd doen wat ze moeten doen.”


“Er speelt nog een tweede factor. AD- en ADAS-technologie helpt chauffeurs en kan ongevallen voorkomen. Maar dan moet de technologie wel perfect werken. Als je één keer onterecht een melding krijgt dat je van je baanvak afwijkt, dan negeer je die melding nog. Gebeurt dat een tweede keer, dan zet je je ADAS af. Om te garanderen dat chauffeurs de technologie ook echt gebruiken, moet ze dus feilloos werken. Daarom moet je ze uitvoerig testen en valideren.”


Internationale autobouwers


IVEX is een Belgische start-up, maar het 16-koppige team telt 10 verschillende nationaliteiten en de klanten zitten over de hele wereld. “We werken zowel voor autofabrikanten als voor fabrikanten van sensoren”, vertelt Torres. “IVEX heeft deel uitgemaakt van verschillende acceleratoren: MobilityXLab in Zweden, CampX van Volvo, PlugNPlay in de VS. Daar hebben we internationale contacten met autofabrikanten en fabrikanten van sensoren aan overgehouden. Maar hier zitten we dicht bij de hoofdkwartieren van verschillende autobouwers. België blijft de ideale uitvalsbasis voor onze start-up.”



Elke week stellen we in willekeurige volgorde een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:


  1. D-CRBN

  2. Foodpairing

  3. SoundTalks

  4. Goodless

  5. Swimtraxx / Capetech

  6. Solergie

  7. IVEX

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.