Hyundai transformeert auto’s naar Software Defined Vehicles

Hyundai transformeert auto’s naar Software Defined Vehicles

Hyundai Motor Group (HMG) heeft een roadmap gepresenteerd waarbij auto’s vanaf 2025 tot Software Defined Vehicles worden getransformeerd en dat allemaal voor een betere ervaring en mobiliteit voor hun klanten.

Voor toekomstige bezitters van een Hyundai of Kia zal die nieuwe benaming van hun auto weinig uitmaken. Het grote verschil is het onzichtbare deel van de auto, de software. Nu auto’s elektrisch worden en ze eigenlijk nog maar bestaan uit een beperkt aantal componenten met een overdosis aan software is dat laatste juist wat vraagt om een nieuwe benadering.

In de ‘the good old days’ van benzine snuiven moest je voor ieder akkefietje naar de garage. Dat kost tijd, veel geld en blij worden werd je er niet van. Hedendaagse auto’s komen sowieso al veel minder in de garage, en ook de garantietermijnen (zeker bij Kia en Hyundai) zijn opgeschroefd. Het betekent dat de kwaliteit van auto’s is toegenomen. Elektrische auto’s gaan meer dan waarschijnlijk nauwelijks nog een garage van binnen zien. Wat blijft staan is dat wel software volop in ontwikkeling is en vrijwel constant om updates vraagt en dat zou je dus ook gewoon ‘over-the-air’ kunnen doen. Al of niet real time zonder dat je er als bestuurder ook maar iets van merkt. Het is misschien wel goed om deze updates altijd te melden via een alert per e-mail of whatsapp.

Software Defined Vehicles

HMG is inmiddels volop bezig om de de mobiliteits- en software-technologie verder te ontwikkelen en wil ervoor zorgen dat alle modellen van Kia en Hyundai, ook reeds verkochte exemplaren, te allen tijde up-to-date blijven. Daardoor kunnen belangrijke functies van de auto voor veiligheid en beveiliging, comfort, connectiviteit en prestaties worden opgewaardeerd via deze ‘over-the-air’ software-updates. Dit doen ze middels een zelf ontwikkelt voertuigbesturingssysteem (connected car Operating System). Tegen 2025 moeten alle voertuigen met deze technologie zijn uitgerust en zijn het vanaf dat moment dus SDV’s, oftewel Software Defined Vehicles.

Technisch is alles mogelijk, nu nog de regelgeving

HMG verwacht dat tegen 2025 wereldwijd zo’n 20 miljoen auto’s zijn aangesloten bij de door hun ontwikkelde connected car services. Verbonden voertuigen die zijn uitgerust met telecommunicatie functies en bieden extra meerwaarde met o.a. gepersonaliseerde diensten, zoals abonnementen op software. Deze Connected car data moet gaan netwerken en communiceren met toekomstige mobiliteitsoplossingen waaronder robotaxi’s en robots. Al lijkt dat laatste nog ver weg, niet wat betreft technologie maar meer door krampachtige regelgeving. In Nederland struikelen we bijv. nog steeds over e-steps terwijl die een prima aanvulling kunnen zijn op stedelijke mobiliteit.

Features on Demand en gepersonaliseerde dienstverlening

HMG biedt vanaf volgend jaar ook FoD-services aan (Features on Demand). Dat biedt klanten de mogelijkheid om functies en diensten te kopen die aan hun persoonlijke behoeften voldoen. Daarmee hebben ze de vrijheid om hun auto nog beter aan te passen aan hun persoonlijke lifestyle. Wat dat precies gaat betekenen en welke functies dit zijn is op dit moment nog niet geheel duidelijk. Evenals de integratie van een smartphone, die voor bovenstaande ambities echt noodzakelijk lijkt.

Op basis van de gegevens van naar verwachting 20 miljoen aangesloten auto’s kan HMG vervolgens de gepersonaliseerde dienstverlening verder uitbreiden. HMG wil gepersonaliseerde diensten bieden die aan de persoonlijke wensen van de klant voldoen en die extreem snel en betrouwbaar alle big data van auto’s kunnen verwerken.

Technologie voor een nieuw tijdperk van mobiliteit

De ambities van HMG zijn torenhoog en eigenlijk een logisch gevolg van wat software en big data kan toevoegen aan de toekomst van mobiliteit.

Duidelijk is dat HMG de transformatie van mobiliteit aan te laten sluiten op de toekomstige behoeften van de klant. Het lijkt misschien allemaal veel toekomstmuziek en eenvoudig gezegd, maar automerken die hiertoe in staat zijn zullen zich wel degelijk gaan onderscheiden. Dat software hierbij een belangrijke rol speelt is een vanzelfsprekendheid. En dat toekomstige auto’s technisch een Software Defined Vehicle worden is dat ook. We kijken er naar uit!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *