Hoe verhoog je de kwaliteitsscore van een zoekwoord in Google Ads

Hoe verhoog je de kwaliteitsscore van een zoekwoord in Google Ads

Wil jij hoger in Google staan met jouw advertenties en minder betalen voor de klikken? Verhoog dan de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden in Google Ads. Google geeft hier enkele tips voor. Hieronder vind je de meest effectieve tips die wij in praktijk altijd gebruiken. 

Wat is kwaliteitsscore in Google Ads?

Kwaliteitsscore is een score die Google geeft om je advertentiekwaliteit te vergelijken met die van concurrenten op hetzelfde zoekwoord. Deze score wordt gemeten op een schaal van 1 tot 10 en is beschikbaar op zoekwoordniveau. Een hogere kwaliteitsscore betekent dat jouw advertentie en landingspagina relevanter en nuttiger zijn voor iemand die naar het zoekwoord zoekt die van een andere adverteerder.

De kwaliteitsscore wordt door middel van 3 componenten door Google berekend:

  1. Ervaring op landingspagina: Hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.
  2. Advertentie relevantie: Hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.
  3. Verwachte klikfrequentie (CTR): De kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt als deze wordt weergegeven.

De kwaliteitsscore speelt een grote rol in hoe hoog je advertentie wordt weergegeven in de zoekmachine en hoeveel je er voor moet betalen. Een hoge kwaliteitsscore zorgd voor hogere ranking van je advertenties en lagere kosten per klik. 

Ervaring op landingspagina

Volgens Google betekent ervaring op landingspagina “Hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.”. Deze score wordt per zoekwoord gegeven en moet daarom ook per zoekwoord verbeterd worden. 

Zoekwoorden op landingspagina

Maar wat betekent dit in praktijk? Om een hoge landingspagina ervaring te behalen moet het zoekwoord op de landingspagina, waar de advertentie naartoe leidt, een aantal keer voor komen. Hoe vaak een zoekwoord moet voorkomen op een pagina heeft Google geen specifiek antwoord op. In praktijk zeggen wij dat het zoekwoord 2-3 keer op de pagina voor moet komen. Wanneer het zoekwoord in een titel staat telt dit zwaarder mee. 

Het is moeilijk om alle zoekwoorden in één landingspagina te verwerken én een hoge score op alle zoekwoorden te krijgen. Daarom adviseren wij aparte landingspagina’s te maken per advertentiegroep.  Elke advertentiegroep heeft namelijk één thema met verschillende varianten van de mogelijke zoekwoorden. Door een aparte landingspagina per dienst, product of thema te maken, wordt het makkelijker om alle zoekwoorden te verwerken en weet Google dat jouw pagina relevant is voor dat thema. 

Om de ervaring compleet te maken, is het belangrijk dat de titel van de pagina overeenkomt met de titels van de advertenties die ernaartoe leiden. Mensen zien namelijk eerst de advertentie en verwachten meer informatie te krijgen door er op te klikken. Tot slot is het van belang om de belangrijkste informatie bovenaan de pagina samen te vatten. Je hebt namelijk maar een paar seconde de tijd om de bezoeker te overtuigen om verder te lezen.

Snelheid van de pagina

De snelheid van de pagina is ook een belangrijke factor voor de landingspagina ervaring. Wanneer klanten een paar seconde moeten wachten voor het laden van de website, gaat de ervaring al omlaag. Zorg dus dat je website op desktop en mobiel snel is. Om de snelheid van jouw website te testen kun je hier jouw url invullen. Je kan ook hier persoonlijk advies van Google krijgen om jouw pagespeed voor mobiel te verbeteren.

Bounce rate

Ook belangrijk om in de gaten te houden is de bounce rate van de pagina. Deze kun je in Google Analytics zien. Zet de filter hier wel op betaald verkeer. Als je bounce rate hoog is, begrijpt Google dat de pagina niet relevant is en wordt je landingspagina ervaring verlaagd. 

Advertentie relevantie

Advertentie relevantie geeft aan hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker. Google checkt dit door te kijken of de zoekwoorden van de advertentiegroep vaak genoeg in de advertenties voorkomen.

Maar hoe kun je dit het best doen? Hieronder vind je een paar tips:

  • Groepeer de zoekwoorden die hetzelfde thema hebben in advertentiegroepen. Op deze manier kunnen de advertenties beter aan elke groep sluiten.
  • Gebruik de functie zoekwoord invoegen. Deze functie activeer je door “{“ te typen in je kop of beschrijving. Wanneer een gebruiker een zoekterm intypt in Google, linkt Google deze aan de zoekwoorden van advertenties. Het zoekwoord wat dan jouw advertentie activeert wordt met zoekwoord invoegen in de advertentie vertoont. 

Stel dat iemand zoekt op “Online marketing bureau” dan zou hij onderstaande advertentie zien.

Zoekt hij naar “Internet marketing bureau” dan ziet de advertentie er zo uit:

Op deze manier heb jij met één kop alle zoekwoorden in de advertentie gestopt! Let op, wanneer het zoekwoord te veel karakters heeft voor de kop zal deze niet gebruikt worden. Alleen deze functie gebruiken is ook niet genoeg. Zorg dat de zoekwoorden ook in andere titels/beschrijvingen voorkomen. 

Verwachte klikfrequentie

De verwachte klikfrequentie geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat mensen op jouw advertentie klikken. Het verbeteren hiervan ligt aan hoe aantrekkelijk jouw advertentietekst is. Zorg dus dat je goede call-to-actions gebruikt, aantrekkelijke teksten schrijft, de unieke voordelen van je product en/of dienst beschrijft en dat de tekst goed aansluit aan jouw belangrijkste zoekwoorden. Geef de mensen een goede reden om op jouw advertentie te klikken. Overigens is dit component het moeilijkst om te verhogen, omdat het op basis van historische gegevens wordt berekend. Hoe minder verkeer het zoekwoord heeft hoe langer het potentieel duurt om een verandering te zien in de kwaliteitsscore.

Kwestie van bijhouden

De kwaliteitsscore van een zoekwoord wordt constant opnieuw berekend. Eén keer een hoge score betekent dus niet dat deze altijd zo blijft. Je moet deze maandelijks checken en bijhouden. Wanneer je een verandering doorvoert kost het Google meestal 24-48 uur om de kwaliteitsscore opnieuw te berekenen. Is de verandering groot dan kan het ook langer duren. Heeft jouw zoekwoord geen kwaliteitsscore? Dan heeft het zoekwoord waarschijnlijk nog niet genoeg verkeer behaald om dit te berekenen. 

 

 

 

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.