Hoe schrijf je een originele 404-pagina die kansen vangt?

Wist je dat de 404-pagina een grote frustratie is voor websitebezoekers en ondernemers veel geld kost? Foutmeldingen schrikken namelijk af met als gevolg dat de geïnteresseerde lezer of potentiële klant meteen teruggaat naar Google. Daar klikt hij meteen het volgende zoekresultaat (van de concurrent) aan, tenzij… je dit voorkomt door een creatieve tekst voor de 404-pagina te laten schrijven die hem helpt.
Eerst even een stap terug voor de lezer die niet weet waar ik het nu over heb. Niet iedereen weet immers wat een 404-pagina is, dus dat leg ik nu eerst uit.
De 404-pagina is een pagina die jouw website toont wanneer een opgevraagde URL niet (meer) bestaat. Dat komt voor wanneer je een typefout in de url maakt. Of wanneer je op een oude link klikt die naar /diensten verwijst terwijl de URL van de pagina inmiddels in /schrijfdiensten is veranderd.
404-pagina’s zijn vaak saai en teleurstellend. Immers, in de omschrijving van het zoekresultaat had je iets interessants gelezen. Daarom klik jij op die link, want je wilt er meer over weten. Maar helaas…., de foutmelding “Pagina niet gevonden.” is alles wat er te lezen valt. Zonde!
Op de 404-pagina kun je deze geïnteresseerde lezer, en potentiële klant, namelijk heel wat meer bieden. Bedenk daarom iets creatiefs om hem te doen glimlachen, zodat hij de teleurstelling vergeet. Maak het voor hem de moeite waard om voorbij deze pagina te kijken. Wie een goede 404-pagina laat schrijven, zorgt ervoor dat deze bezoeker niet als potentiële klant verloren gaat.
Is een 404 erg?
Niet volgens zoekmachine Google, voor wat betreft de zoekpositie van websites in de zoekresultaten. Die schrijft in het artikel “Do 404s hurt my site?” dat “404’s een volkomen normaal onderdeel van het web zijn. Het internet verandert altijd. Nieuwe inhoud wordt geboren en oude inhoud sterft. Wanneer dat gebeurt, dan verschijnt in de ideale situatie een 404-code.”
Kenmerken goede 404-pagina
Een goede tekst voor een 404-pagina is begrijpelijk voor iedereen. Voeg daar een vleugje humor aan toe in de stijl van jouw bedrijf, en je hebt een recept waarvoor de bezoeker doorzet.
- Vertel in gewone mensentaal dat er iets fout is gegaan.
- Vertel wat de bezoeker wel kan doen om vergelijkbare informatie te vinden.
Veel bedrijven gebruiken een zoekfunctie of een submenu op de 404-pagina om bezoekers op weg te helpen. Anderen verwijzen met een button naar de homepage. Alleen is dat eigenlijk gemakzucht in plaats van de bezoeker helpen. Een ‘Ga terug naar start. Je ontvangt geen (extra) informatie’. Niet echt klantvriendelijk dus.
Voorbeelden 404-pagina
Aangezien de tompouce van de Hema knapperig en romig is, wilde deze oer-Hollandse onderneming ook de 404-boodschap niet gortdroog presenteren. Ze maakten daarom, net als Calvé, een woordspeling op één van hun belangrijkste producten, al kan het laatstgenoemde bedrijf de 404-pagina vast nog wel wat smeuïger maken.
In het gebouw van het Rijksmuseum zijn vaak genoeg “404-teksten” te lezen wanneer een schilderij niet op zijn plek hangt. Maar helaas, op de website is het niet meer dan een standaard tekst. Jammer, want er valt heel wat leukers van te maken. Bijvoorbeeld met een lege lijst. Denk aan een schilderij dat eruit valt of wordt verhuisd met ‘Hier valt (even) niets te zien.’ als titel. Of pas een variant op mijn eigen 404 toe.
Converterende teksten voor de 404-pagina laten schrijven?
Wil je ook een creatieve tekst voor jouw 404-pagina? Digitale Herrie die op de lachspieren werkt, karmapunten scoort en nieuwsgierig maakt? Schakel mij in, dan stel ik vragen tijdens de brainstorm en bedenken we het juiste idee voor jouw 404-pagina.

Ik richt mij op alle online marketing gerelateerde ontwikkelingen en schrijf hier over.