Hoe goed werkt een FAQ functie nou eigenlijk in 2022?

We krijgen veel vragen in onze mailbox en deze dienen altijd beantwoord te worden
en vaak zetten we de nieuwe vragen met het antwoord in de FAQ functie. Maar werkt dit ook zo goed? Tja, daar zijn de meningen over verdeelt. Ik denk persoonlijk dat dit ook aan veel verschillende factoren ligt zoals: specialistische vragen, facturatie, problemen met de eigen website, of persoonlijke vragen (waar ik meestal zoveel mogelijk niet over los laat).

Maar hoe kun je de FAQ functie zoveel mogelijk in goede banen leiden zonder dat dit heel veel tijd van je afneemt?

Dit kan doen om zoveel mogelijk te kijken naar welke vragen de meeste klanten het meeste stellen. De FAQ functie is niet voor niets een frequently asked questions, ook wel meest gestelde vragen genaamd. Dit kan in het algemeen veel tijd weg nemen.
Alleen is het vaak wel bij specialistisch werk een dood zonde om mensen door te sturen naar een FAQ met een prangende vraag die iets specialistischer is. Dat is het zelfde als iemand je iets vraagt in een supermarkt: weet u waar de melk staat? en dat je dan antwoord met: Wat kan ik voor u doen?

Want de meeste mensen hebben niet genoeg aan een FAQ functie en willen dan zoveel mogelijk informatie voor dat ze overtuigd zijn van hun beantwoording.
Maar als je slechts 50% kan weg halen met een FAQ functie dan heb je goud in handen.
En eerlijk is eerlijk de meeste vragen heb je al een keer beantwoord, en deze vragen zie je waarschijnlijk ook veel terug in andere bedrijven hun FAQ functie.

Wat voornamelijk belangrijk is in een FAQ is een zoekfunctie, en ik weet het die is lastig in te stellen voor velen. Maar dit is zeker de moeite waard. Want dit scheelt veel zoekwerk voor je klanten. Al hoewel het niet altijd nodig is als je FAQ functie klein en overzichtelijk is kan het een functie zijn die je klant tevreden stelt.

Maar hoe zit het dan met een FAQ functie via een chatbot?

Chatbots zijn veel van deze tijd. En deze functie vult een groot deel van de automatisering op, alleen als dit goed is ingesteld. En dan kom je weer even terug op dat supermarkt verhaal. Als mensen snel en efficiƫnt hun vragen beantwoord willen hebben is het belangrijk dat het systeem daar goed op kan anticiperen. Dus de instellingen moeten juist worden ingevoerd in een chatbot. En als de vraag niet goed beantwoord kan worden, kun je altijd nog een medewerker spreken. De chatbot zal je dan een vraag stellen of je vraag is beantwoord om alsnog eventueel naar de FAQ functie te gaan of de keuze te geven een medewerker te spreken.

Al hoewel dit erg afhankelijk is welke niche je aanhoud. Een b2b service zoals linkbuildingvoordeel eigenlijk is heeft dit inpreciepe niet nodig. Alhoewel het wellicht tijd scheelt, het een TE specifieke niche is met TE specifieke vragen. Vaak ook op maat werk, maar des al niet te min kun je een groot deel van de vragen altijd beantwoorden. Maar er zijn nog meer mogelijkheden om dit in te vullen. Je kunt bijvoorbeeld in plaats van een chatbot ook een podcast maken of een Q&A.

Wat is een Q&A en hoe kun je dit het beste implementeren in je business?

Het mooie aan een Q&A is dat een echt mens het woord doet en dan je de vragen kunt beantwoorden die worden gesteld in een podcast. Zo krijg je vaak ook vragen in een chat die je direct live kunt beantwoorden. Als het live is kun je wel alleen maar 1 keer je vragen beantwoord krijgen. Maar zo kun je bijvoorbeeld 1x 3 uur lang voor een camera zitten en je vragen beantwoorden en zo je potentiƫle klanten gerust stellen. Het voordeel van live en echte personen op beeld is dat het vertrouwen stijgt.

En dat je DIRECT met iemand in contact bent van het bedrijf zelf. Het nadeel alleen is dat jij als je eigenaar of podcasts het zelf moet opzetten en tijd moet maken om deze vragen te beantwoorden. Dit kan een irritante factor zijn als je druk bent met andere zaken. Of je laat dit natuurlijk iemand anders doen. En kan natuurlijk je podcast in delen knippen.

Je hebt nu een podcast Q&A en wat nu?

Het mooie van deze opname is dat je deze in stukken kunt knippen en zo specifiek in de zoekfunctie de video’s naar voren kan laten komen zodat je zowel op beeld als tekst in een zoekfunctie hebt. Evenals een compleet beeld krijgt bij je antwoord op een vraag. En het mooie van een podcast of Q&A is dat je nieuwe vragen eenvoudiger kan beantwoorden. Je kunt deze op youtube of dergelijke uploaden en met een transcript plugin de hele tekst alsnog in de zoekfunctie scrapen en plakken.

Dit scheelt je tijd om te schrijven. Daarnaast werkt die seo technische gezien ook beter voor je website als je zowel een video als een tekst hebt op je pagina. Mobiel gezien is dit ook handig. Je kan de video’s verwerken in de chatbot evenals dat mensen op mobiel dit ook makkelijk kunnen volgen.

Heb jij nou nog geen FAQ functie, zorg er dan voor dat je NU en FAQ functie aanmaakt want deze heeft zowel voor jou als de klant een voordeel om je bedrijf in alle aspecten te laten groeie. Dus even nog in een notendop wat dit kan betekenen voor jouw als je dit implementeren in je business.

1. Klanten kunnen sneller hun antwoord vinden.
2. Klanten zijn sneller tevreden.
3. Het scheelt jou tijd als bedrijfseigenaar.
4. Het vertrouwen van de klant wordt groter.
5. Chatbot scheelt werknemers tijd.
6. Q&A scheelt vertrouwen en werknemers tijd.
7. Je SEO wordt beter met meer antwoorden.
8. Je kunt makkelijker opschalen.

Dus twijfel je nog, geloof mij dit gaat je een hele hoop ellende schelen. Zowel op de lange termijn als korte termijn.
Wil je meer artikelen lezen van dit kaliber, bekijk dan hier wat linkbuildingvoordeel kan doen.

Bron

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.