Het verschil tussen liken, reageren en delen op LinkedIn

Het verschil tussen liken, reageren en delen op LinkedIn

Een vraag die in vrijwel iedere workshop of sprekersessie bij mij voorkomt… wat is toch het verschil tussen liken, reageren en delen op LinkedIn? Wie ziet wat bij welke actie en wat heeft het grootste bereik? Tijd voor wat antwoorden.

Liken, reageren en delen

Eerst maar eens het verschil tussen liken, reageren en delen uitleggen. Wat gebeurt er op het moment dat je één van deze drie opties gebruikt?

Liken

Er zijn verschillende ‘like’ opties op LinkedIn die inzet om aan te geven dat je een post leuk vindt. Maar ook kun je er direct felicitaties mee aanbieden, steun betuigen, iets geweldig of verhelderend vinden of er nieuwgierig door geworden zijn. Kwestie van het duimpje even ingedrukt houden, dan krijg je deze opties te zien.

 

liken, reageren of delen

 

Wanneer je welke optie gebruikt is aan jezelf. Het maakt overigens voor het algoritme en het verdere verhaal hieronder niet uit welke je kiest. Als je een post liket, of in het Nederlands ‘Interessant’ vindt, zie je dit direct terug evenals de andere opties.  Kijk overigens wel uit dat je de juiste icoontjes gebruikt, om nou ‘Geweldig’ te kiezen als iemand overleden is…. ?

liken, reageren of delen

Op het moment dat je iemands post liket komt het daardoor in je netwerk terecht. Zo kan het gebeuren dat je berichten in je tijdlijn ziet van mensen waarmee je helemaal niet gelinkt bent. Of van bedrijfspagina’s die je nog niet volgt zoals in mijn voorbeeld.

liken, reageren of delen

De likes onder een post kun je altijd aanklikken en van daaruit bekijken wie de likers zijn.

Reageren

Een sterkere optie is reageren. Waarom sterker? Omdat het niet alleen, net als bij likes, je post zichtbaar maakt in het netwerk van de reageerder maar ook omdat je met naam, foto en kopregel direct zichtbaar bent.

liken, reageren of delen

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik vaak reacties net zo interessant, soms zelfs interessanter, vind om te lezen dan een post zelf. Daar komen de meningen, ervaringen, tips en adviezen van experts naar voren, zoals in mijn voorbeeld hier. Superbelangrijk dus dat je een goede profielfoto en duidelijke kopregel hebt aangezien dat het eerste is wat mensen van je zien. Het kan zomaar zijn dat iemand nieuwsgierig wordt en doorklikt naar je profiel en daar je dijk van een samenvatting leest, misschien wel met alle leuke gevolgen van dien.