Help! Nieuwe pagina’s worden niet geïndexeerd!

Help! Nieuwe pagina’s worden niet geïndexeerd!

Na enkele dagen ontvang je een uitgebreid marketingplan en wat blijkt. Er moet vol op content ingezet worden, want dan doen de concurrenten ook. Met goede content kun je namelijk goed gevonden worden in de zoekmachines en zal je meer bezoekers naar jouw website of webshop krijgen.

Zoals je waarschijnlijk al wel kunt inschatten gaat dit het nodige geld kosten, maar dat is het natuurlijk meer dan waard voor op de lange termijn. Natuurlijk moeten deze nieuwe pagina’s dan wel opgepakt worden door de zoekmachines en dat wordt steeds lastiger.

Waarom is het nu lastiger om pagina’s in de zoekmachines te krijgen?

Werk jij de afgelopen maanden veel tijd gestopt aan het uitbreiden en verbeteren van jouw website of webshop? Dan hoop je hier natuurlijk ook het resultaat van te kunnen zien, maar de afgelopen tijd zien we dat het resultaat steeds langer op zich laat wachten. Het wordt namelijk steeds moeilijker om nieuwe pagina’s snel te laten indexeren in Google. In sommige gevallen kan dit soms wel tot enkele maanden duren!

Er zijn eigenlijk een aantal redenen dat zoekmachines als Google jouw pagina’s niet indexeren. Zo zijn er de afgelopen jaren gigantisch veel nieuwe websites bijgekomen en om die te indexeren heeft Google aardig wat tijd nodig. Zeker wanneer het gaat om echt nieuwe websites zal Google niet binnen enkele weken je website indexeren. In dit geval mag je je eerst gaan bewijzen.

Heb jij een grotere website met al enige autoriteit? Dan komt het vaak voor dat nieuwe pagina’s niet of erg traag wordt geïndexeerd. Hier zal ik je meer over vertellen!

Waarom is dit een probleem?

Wanneer je binnen een groot bedrijf werkt als online marketeer krijg je in vrijwel alle gevallen een online marketing budget. Dit budget kun je vervolgens met jouw afdeling gebruiken om meer uit de website of webshop te halen. Denk bijvoorbeeld aan een betere zichtbaarheid met advertenties, nieuwe content op de website voor meer bezoekers en uiteindelijk met als doel natuurlijk meer omzet genereren.

Nieuwe content laten schrijven of bestaande content laten optimaliseren brengt een hoop tijd en kosten met zich. Als dit vervolgens niet opgepakt wordt door de zoekmachines zit met een probleem, want waarschijnlijk zal jij moeten verantwoorden wat er met het marketingbudget gedaan is en wat dit heeft opgeleverd. Als de pagina’s dan niet worden opgepakt komen er geen nieuwe bezoekers uit en zal de omzet ook niet stijgen.

Wat kun je hier tegen doen?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen wanneer je merkt dat nieuwe pagina’s op jouw website niet worden geïndexeerd. Hieronder heb ik een aantal punten opgenomen die je zeker eens onder de loep kunt nemen.

1. Gebruik Google Search Console

Natuurlijk moet je Google laten weten van het bestaan van je website. Google Search Console is in dit geval een super handig systeem. In dit systeem kun je namelijk erg veel data van jouw website inzien. Zo kun je onder andere de volgende punten bekijken:

  • Hoeveel vertoningen en klikken krijgen pagina’s
  • Welke pagina’s zijn wel en niet geïndexeerd
  • Hoe functioneren de pagina’s
  • Hoe staat de site vitaliteit ervoor
  • Wat is het gebruiksgemak op mobiele apparaten

Dit is erg waardevolle informatie, maar daarnaast kun je nieuwe url’s op de website ook aanbieden in Google Search Console. Je geeft hiermee eigenlijk een seintje aan Google dat er een nieuwe pagina is toegevoegd of dat een bestaande pagina is gewijzigd. Wanneer je werkt met een online marketing bureau zal Google Search Console voor jou al actief zijn.

2. Interne links

Zoekmachines houden van linkjes. Via deze linkjes vormt jouw website namelijk een soort spinnenweb en daar zijn de crawlers van, bijvoorbeeld Google, erg blij mee. Door zo’n spinnenweb kunnen ze eenvoudig pagina’s op jouw website vinden en deze eenvoudiger indexeren.

Bij het plaatsen van een nieuwe pagina wordt er wel gedacht over naar welke pagina’s op de website het beste gelinkt kan worden, maar wordt er ook gekeken naar welke, als bestaande pagina’s, kunnen linken naar de nieuwe pagina? Google komt vaker op pagina’s die al geïndexeerd zijn. Wanneer er daarom van een geïndexeerde pagina een linkje naar een niet geïndexeerde pagina staat is de kans groter dat zoekmachines deze nieuwe pagina opnemen.

3. Backlinks

Backlinks zijn links vanaf externe bronnen die verwijzen naar jouw website. Deze zijn erg waardevol, omdat ze veel kracht kunnen doorgeven. Vooral wanneer de linkjes afkomstig zijn van grote en bekende websites of webshops.

Wanneer je een online marketing bureau ingeschakeld is linkbuilding naast SEO een van de meest gebruikte tactieken om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Door meer autoriteit op te bouwen met een website zal Google vaker jouw website crawlen en dus sneller nieuwe pagina’s vinden en indexeren.

Sneller pagina’s indexeren met IndexNow

Naast bovenstaande mogelijke oplossingen zijn er natuurlijk nog een aantal andere oplossingen. Een van deze oplossingen is IndexNow. IndexNow is een open-source protocol dan in oktober 2021 in aangekondigd door Microsoft Bing. Sinds juni 2022 maken de zoekmachines Microsoft Bing, Yandex en Seznam gebruik van het IndexNow protocol. Het protocol stelt website eigenaren en online marketeers in staat om nieuwe content sneller te laten indexeren bij deze zoekmachines.

Simpel gezegd verstuurd IndexNow een ping naar zoekmachines wanneer er een nieuwe pagina is toegevoegd, aangepast of is verwijderd. IndexNow probeert met deze methode van indexeren de algehele efficiëntie van het internet te verbeteren. Het voordeel voor jou is dat aanpassingen aan jouw website sneller worden opgepakt door de zoekmachines.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *