Google’s Helpful Content Update komt eraan!

Google’s Helpful Content Update komt eraan!

Google’s Helpful Content Update komt eraan!

De ‘Helpful Content Update’ van Google gaat pagina’s belonen die weten in te spelen op de bezoekersbehoefte.

Wij hebben de belangrijkste punten van de nieuwe Google Update voor jou op een rijtje gezet. In dit artikel vertellen we:

  • Wat de Google Helpful Content Update inhoudt;
  • De impact van de nieuwste update;
  • én we leggen uit hoe jij jouw eigen content kunt checken met het Google ‘People-First content’-principe.

Google is al langer bezig met de transitie van ‘search-engine content’ naar ‘people-first content’ en met deze update maakt Google duidelijk dat het menselijke aspect van content de toekomst heeft.

Gelukkig verklapt Google in haar blog ‘helpful content update’ welke vraagtekens je bij jouw huidige content kunt stellen. Stel jezelf deze vragen en ontdek of jouw content mensen helpt.

  1. Laat jouw content zien dat er ervaring, expertise en kennis uit eigen kennis wordt gedeeld.
  2. Heeft een lezer na het lezen van jouw content het gevoel dat hij of zij écht iets opgestoken heeft?
  3. Heeft jouw site een primaire focus of doel.

Tweet Google helpful content update

De update wordt op moment van schrijven al uitgerold in de Verenigde Staten. Het is moeilijk om exact te zeggen wanneer de uitrol in Europa en Nederland gaat plaatsvinden.

De reden waarom zoekintentie centraal staat

Wie Google Search gebruikt heeft een doel. Online lezers zoeken altijd naar een antwoord op hun specifieke zoekopdracht om zo hun doel te bereiken. De zoekintentie wordt vaak vergeten bij websiteteksten, maar is van groot belang voor SEO.

Wie op organisch SEO-vlak wil blijven scoren, doet er slim aan om zich te focussen op zoekintentie en het bieden van échte waarde voor de lezer.

De missie van Google Zoeken

De gevolgen van de update

Het resultaat van deze update is dat Google nog kritischer kijkt naar jouw pagina en de mate waarin deze de klant écht helpt. In de nieuwe update zegt Google beter te kunnen bepalen of:

  • Pagina’s echte toegevoegde waarde biedt en niet volstaat met ‘samenvattende content van anderen’;
  • Pagina’s die geen concreet antwoord geven op gerichte vragen zoals ‘Wanneer komt de nieuwste update van Google uit?’;
  • Content geschreven is door middel van Artificial Intelligence schrijftools;
  • Content de behoefte van een lezer volledig bevredigd heeft.

De uitleg die Google geeft over het classificeren van ‘unhelpful’ content doet bevestigen dat dit op basis van een vernuftig algoritme gaat. Dankzij machine-learning technieken zou er zelfs geen menselijk handelen van Google bij aanwezig zijn.

In onze DoubleHeroes Podcast leg ik uit welke ontwikkelingen er op dit vlak zijn en hoe jij je kunt wapenen tegen slimmer-wordende algoritmes.

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *