Google EMEA Product Kick Off 2022 Deel 2 | Blog

Google EMEA Product Kick Off 2022 Deel 2 | Blog

Op 16 maart heeft de eerste Google EMEA Product Kick off van 2022 plaatsgevonden. In deze Kickoff zijn de nieuwste productontwikkelingen, beta’s van o.a. Google Ads en Google Analytics gepresenteerd aan alle Google Partners. Enorm veel interessante ontwikkelingen!

Als Google Partner delen wij graag de nieuwste ontwikkelingen. Ben jij benieuwd welke dit zijn en wil je direct aan de slag met het inzetten van de nieuwste features, lees dan ons blog!

In deel 1 worden de categorieën Measurement en Adverteerders- en Agency Tools besproken. 

Overzicht Semester 1 van 2022

Zoek & X-Product Prestatie Media

Zoek & X-Product Prestatie Media 

Performance Max – Released

De nieuwe campagne, Performance Max, die is gepubliceerd in november 2021, werd al snel met open armen ontvangen door adverteerders. Performance Max (PMax) haalt het beste uit Google Ads, AI en automatiseringstechnologie naar boven. Hierdoor kunnen adverteerders hun campagnes promoten over alle Google services vanaf 1 campagne, om meer online sales, leads en/of traffic te realiseren.

Retailers die hun Smart shopping campagnes upgraden naar Performance Max zien een gemiddelde toename van 12% in conversiewaarde met dezelfde of een verbeterd rendement op advertentie-uitgaven. 

Over alle marketingdoelstellingen heen, zien adverteerders die Performance Max campagnes gebruiken een gemiddelde stijging van 13% totale incrementele conversies tegen een vergelijkbare kostprijs per actie. 

Meer over Performance Max

Hulpmiddelen om Performance Max prestaties te meten 

Voorspelling van nieuwe campagnes – Released

Verkrijg geschatte prestaties bij het opzetten van een nieuwe Performance Max-campagne. Wanneer je een Performance Max-campagne opzet met doelstellingen voor het generen van leads of online verkoop, krijg je wekelijks een prognose van de prestaties gebaseerd op jouw dagelijkse budget en instellingen.

(Niet beschikbaar voor campagnes die GMC Feed gebruiken of offline doelen.) 

Meer over Performance Max

Experimenteer met  A/B testing – Beta

Deze tool biedt adverteerders een mogelijkheid om A/B-experimenten uit te voeren om de veranderingen in conversies of conversiewaarde te meten, wanneer Performance Max-campagnes worden toegevoegd als aanvulling op andere vergelijkbare campagnes in hetzelfde account.

Het dient als een experiment om de stijgingen aan te tonen van het toevoegen van Performance Max aan een account. 

Meer over A/B-testing

Smart Shopping & Lokale Campagnes – Release upcoming

Performance Max maakt een vlekkeloze overgang mogelijk van Smart Shopping campagnes naar lokale campagnes. Door middel van de self-service tool die in één klik upgrades uitvoert, bepalen adverteerders wanneer ze campagne willen upgraden. Deze functie is beschikbaar vanaf medio tot eind April.

Hoe gaat het werken: Er wordt gebruik gemaakt van “learnings” bij bestaande campagnes om consistente prestaties te behouden.

Hoe adverteerders het zullen gebruiken: Ondersteund door aanbevelingen kunnen adverteerders campagnes één voor één upgraden, dit kan via de campagne tabel in massa of via de editor/ API.

Retailers die Smart Shopping campagnes upgraden naar Performance Max zien een gemiddelde stijging van 12% in conversiewaarde met dezelfde of en verbeterde ROAS. Meer over Smart Shopping & Lokale Campagnes

Geschatte conversiewaarde rapportage – Released

Leer begrijpen hoe conversie vertraging de waarde beïnvloedt die je tot nu toe hebt ontvangen en welke extra conversiewaarde er in de komende dagen verwacht kan worden.

Het rapport introduceert conversie vertraging-prognoses voor campagnes die gebruik maken van een biedstrategie voor maximale conversiewaarde. De conversie vertraging geeft de gemiddelde tijd weer tussen klik en conversie. Schattingen extrapoleren hoeveel extra conversiewaarde de adverteerder waarschijnlijk zal ontvangen gezien de vertraging.

Meer over Geschatte Conversiewaarde

Lagere tROAS opt-in criteria – Beta

Gebruik en schaal tROAS-biedstrategieën in jouw gehele account, ongeacht het campagne volume. Google versoepelt het tROAS opt-in criteria en maken het makkelijker om te gebruiken over kleinere campagnes. Voorheen moesten campagnes 15 conversies hebben in de laatste 30 dagen om tROAS te kunnen gebruiken. Nu verplaatsen ze deze vereisten naar het accountniveau. Ze zullen ook toestaan dat adverteerders onder deze drempel er gebruik van kunnen maken, echter vertonen ze wel een herinnering in de frontend om aan te bevelen te wachten om meer conversies te vergaren.

Uitgebreide tekstadvertenties en responsive zoekadvertenties – Released

Vanaf 30 juni 2022, zullen responsive zoekadvertenties het enige zoekadvertentie-type zijn dat kan worden gemaakt of bewerkt in standaard zoek campagnes.

Adverteerders die overschakelen van uitgebreide tekstadvertenties naar responsive zoekadvertenties en daarbij gebruik maken van dezelfde middelen, zien een gemiddelde stijging van 7% meer conversie bij een vergelijkbare kostprijs per conversie. 

Aankomende functies: 

  • RSA Dynamic assets open beta (H1’22)

Meer over Uitgebreide Tekstadvertenties

Verbeteringen aan advertentie-extensies – Released

Om adverteerders te helpen om meer relevante advertenties te leveren, begint Google Media in maart met het introduceren  van nieuwe verbeteringen die het beheer van sitelinks, callouts en structured snippets eenvoudiger maken.

  • Zowel adverteerders als dynamische extensie-types komen nu in aanmerking om mee te werken aan een advertentie.
  • Extensies zullen nu fungeren naast extensies van hetzelfde type op een lager niveau.
  • Extra transparantie en rapportage functies voor dynamische extensies.

Ad-extensies geven mensen meer informatie over een adverteerder zijn bedrijf en maken het makkelijk om te gaan met hun advertenties. Adverteerders kunnen een gemiddelde stijging van 20% in CTR zien wanneer vier sitelinks worden weergegeven met hun zoekadvertenties.

Meer over Verbeteringen aan advertentie-extensies

Regionale beschikbaarheid en prijzen – Beta

Hiermee kunnen adverteerders verschillende productbeschikbaarheid & prijzen per regio tonen voor online verkochte producten.

  1. Definieer regio’s in het merchant center waar de producten beschikbaar zijn
  2. Stel prijs & beschikbaarheid per product & regio in via API / een regionale inventaris feed.

Hiervoor hebben ze 18 nieuwe landen toegevoegd aan het Beta programma. 

Meer over Regionale beschikbaarheid & Prijzen

Nieuw verzend- & retouroverzicht – Released

Het nieuwe verzend- en retour rapportage biedt retailers inzicht en aanbevelingen voor verzend gerelateerde kwesties. Dit is namelijk een veelvoorkomende reden voor het afbreken van een transactie in de winkelwagen.

Conversiewaarde Regels voor winkelbezoeken en winkelverkopen – Beta

Met de tool voor conversiewaarden kunt u nu regels instellen die specifiek van toepassing zijn op de conversie van winkelbezoeken of winkelverkoop.

Maak regels op account- of campagneniveau en beschik over de flexibiliteit en het maatwerk dat je nodig hebt om te bieden op omnichannel doelen voor je specifieke bedrijfsdoelstellingen. Deze beta wordt ondersteund door Search en shopping.

Voorbeeld van een use-case voor winkelbezoeken: Verhoog de bezoek-waarde met 25% voor campagnes waarin grote aankopen worden gepromoot.

Maar verlaag de bezoek waarde met 50% voor campagnes waarin producten met lage marges worden gepromoot.

Deze beta is alleen beschikbaar voor winkels met visit reporting.

Meer over Conversiewaarde via winkelbezoeken

Nieuwe functies lokale campagnes

Vergroot je bereik door toegang tot extra inventaris, snellere aanloop voor korte campagnes en integratie met winkelverkoop.

Lees hieronder meer;

Inventaris (Released)

Lokale campagnes fungeren nu op aanvullende inventaris op Google Maps, GMail en YouTube.

Short Burst (Beta)

Bereid lokale campagnes voor op de geplande startdatum in de “inschakel” modus. Dit zal een snelle aanloop mogelijk maken. Dit is vooral nuttig voor korte advertentiecampagnes. Verbetering hiervan zijn:

  • Advertentie goedkeuren voor de start van een campagne
  • Cold start bids ramp up
  • Cold budget allocation

Winkelverkoop integratie (Beta)

Winkelverkoop stelt adverteerders in staat om hun CRM-data te gebruiken om effectiviteit van zoek-, winkel- en YouTube-advertenties te evalueren door Google zoekadvertentie-kliks te matchen met hun offline aankopen. Deze beta is nu ook beschikbaar voor in aanmerking komende lokale campagnes (rapportage en bieden)

Meer over Lokale Campagnes

Nieuwe functies lokale inventaris advertenties – Released

De nieuwe, lokale inventaris advertentiefuncties zijn een versoepelde onboarding en een vernieuwing van het partnerprogramma. Hieronder staan beide nieuwe functies beschreven;

Versoepelde onboarding, de vereiste automatische koppeling van het Google bedrijfsprofiel aan LIA-campagnes is niet langer verplicht tijdens het opzetten van de campagne. Het is nu mogelijk om een LIA-Campagne te starten zonder een locatie op Google Maps te claimen.

Vernieuwing van het partnerprogramma, het LIA Partnerprogramma identificeert merchants die voordeel kunnen halen uit het gebruik van een LIA partner om te helpen bij het onboardingsproces. LIA feed tool en agency partners kunnen de nodige ondersteuning en begeleiding bieden om het opzetten van een LIA campagne te versnellen.

Deze functies zijn alleen beschikbaar in alle LIA landen.

Meer over de nieuwe functies van de Lokale inventaris advertenties

Google EMEA Product Kickoff

Dit waren de, door ons geselecteerde, belangrijkste punten van dit evenement. Het evenement is onderverdeeld in vijf categorieën: Measurement, Advertiser Tools & Optiscore, Search & X-Product Performance, Video & Display Media en Creative Solutions. In dit blog is er geschreven over de derde categorie. Er zijn dus nog genoeg interessante en relevante updates. Ben je benieuwd naar deze updates en overige product-kickoffs? 

Hou dan de blogpagina van MondoMarketing in de gaten!

Hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen!

Met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing helpen de experts van MondoMarketing een breedscale aan organisaties groeien. Dit doen we door middel van een resultaat gedreven, strategische- en doelgerichte aanpak. Wil je meer informatie over Zoekmachine Adverteren en Web Analytics? Kom er dan achter hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen een beter resultaat te halen en neem contact met ons op!

Source link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.